Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett07-beteendefrågor
Läst 8805 ggr
Anna
2

Passgångare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min syster har en 2årig skogishona, renrasig, som passgångar när hon går, dvs. går som en kamel (samma sidas benpar rör sig framåt samtidigt).

Har inte sett någon annan katt röra sig så, gör era skogisar det?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Almies
0

Mina fyra skogisar är passgångare. Jag har inte tänkt så mycket på det, jag trodde katter gick så…

Anna
0

Jag har två katter som inte är passgångare (huskatter) och syrran har två andra katter också, en blandras och en huskatt som inte är passgångare ;)

Det kanske har att göra med att skogisar är lite längre i kroppen?

annaattlid.se

Almies
0

Intressant!

Jag kommer att kolla alla katter jag möter hädanefter! Glad

/Maria

Anna
1

knuff :)

annaattlid.se

vettan
0

Mina är inte passgångareSkrattande 
Pan med ett högt benqlyft

[Skogsjentans]
0

Skrattande Har för mig att jag läst att kattdjur är passgångare, men är inte 100% säker hittar det inte nu, där jag läste det… Mina fyra skogisar går passgång, men när de "travar" ser det ut som vanligt trav….

//Marianne

vettan
0

en på posse

vettan
0

Jag måste säga att det är svårt att se på katterna för dett mesta så travar de ju inte så fint utan galopperar mest eller far runt Skrattande
Men jag tycker inte det är passgång om man jämför med hästar

Anna
0

Smilla (syrrans katt) är iallafall 100% passgångare, det har vi dubbelkollat… ;)

Mina huskatter är inte det. Så jag tyckte det var lite intressant :)

#8 hästar är inte passgångare Flört bara vissa raser, t.ex islandshästen har passgång i sig/kan man lära passgång, men det är en fartfylld gångart och inte en "gång". när "vanliga" hästar skrittar går de inte i pass iallafall :)

annaattlid.se

Shalina
0

Jag har en katt som använder sig av passgång ibland och då hör jag att det är hon som kommer över golvet för det hörs på ett speciellt sätt.

Sedan finns det travhästar utomlands som tävlar i passgång men det är inte naturligt utan då är deras ben fastbundna på sidorna så dom är tvungna att springa på det här sättet vaggande precis som kameler. (Stakestävlingar)

Så har jag haft hundar som också använt sig av passgång ibland. Mvh/SivSkrattande

Anna
0

Putt :)

annaattlid.se

Idihs
0

Hade en Bondkatt som gick passgång.