Storleken?!
Det pratas mycket om att vi glömt bort att skogkatten skall vara en stor ras. Att vi avlar på små katter. Det som fick mig att fundera på vad ni anser om.
Vad är en stor skogkatt?
Vad är en för liten?
Får en fertil hane vara lite smal och pga ha en mindre vikt än önskat?
Kan storleken vara avgörande när ni väljer avelsdjur?

Jaaaa du Emelie,,, för mej är inte storkelen avgörande.. såklart ser jag ju gärna stora katter,, men precis som du säger.. vad är en stor katt.. Jag kan iaf ej se till vikt där,, för en katt kan ju väga mycket och vara tjock, en annan väga lite mindre men ha en enormt bra benstomme..
Sedan kan man ju kompensera en mindre hona med en större hane, om honan är bra förövrigt i sin standard och i sitt temprament skulle jag inte låta bli att avla på henne bara för att vissa kanske ser henne som liten..
En fertil han ÄR ju väldigt ofta smal, och sålänge inte hanen är "för" smal att man tycker att han har det jobbigt så tycker jag ju att det är svårt att avgöra storleken på hohnom,, men asså en hane tycker jag väl inte ska ligga under 5 iaf. Gärna större men som sagt,, huvudsaken det är bra stomme och resten så man tror att det blir en bra kombination mellan hona och hane.
//Linda

Intressant.. skulle vara väldigt roligt om nån skrev av dom som lägger enorm vikt vid stl. Hur stora ska dom vara

Mina honor är inte små men inte förrens de blir kastrater blommar de ut o får upp vikten. Medans mina hanar ofta blir stora klumpar. Som Fengari på ett år hemma….6kg katt. Kroppen hans e helt otrolig men han är inte riktigt färdig i huvudet ännu.
Och för mig o min avel så är tempramentet så himla viktigt, har hellre en väldigt go o trevlig katt än tex tofsar. Sedan väljer jag ju en hane som har vissa tekniska detaljer som e bättre än min hona med o det är klart att han skall ha storlek med. Men hanar kan ju vara lite taniga som fertila med men då får man se hur stor han är o plussa på lite hull o stomme som kommer utvecklas mer när han blir kastrat.
Men det e himla svårt att välja hane. Måste hitta en med stort o brett huvud till min Alice som e lite smal i huvudet men har en kanon kropp. Sedan att hon gärna drar upp sina öron hjälper ju inte till heller. *sucka* ja nej nu skall jag sluta prata hihi =)
*kramar* på er =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z