Omplacering...
Vi har haft många diskussioner här på Forumet om det här med omplacering av sina katter. Gemensamt är nog ändå att vi alla vill slippa hamna i den situationen att vi är tvungna till det för vi kan inte tänka oss att göra av med en familjemedlem. Men nu har vi hamnat där och det är inget roligt alls.
Vår hona, IDP*Snofstofs Sonia Smoke Rings, nfo ns 09, född 2002-11-10, måste vi försöka hitta ett nytt hem till. Vi har länge försökt ordna så att vi ska slippa göra detta men nu går det inte längre. Hon står lägst på ranglistan här hemma och är mobbad av alla katterna. Hon har de sista två åren levt ovanpå våra möbler för där har hon kännt sej trygg och ifred från de övriga katterna. Men det sista halvåret har inte det heller gått, hon började gömma sej på ovanvåningen och kom aldrig ner hit till oss och jag var tvungen att sätta upp låda, mat och vatten för hon vågade sej inte ner. Så vi har fått ha henne instängd i vårt sovrum det sista halvåret där vi har satt upp en nätdörr istället för den andra vanliga dörren så hon ska se och höra oss hela tiden. Men detta är inget liv för denna underbart keliga och sällkskapliga katt så nu har vi inget annat val än att försöka hitta ett nytt hem där hon kan få va ensamkatt, helst hos någon äldre utan småbarn för dom uppskattar hon inte heller.
I somras försökte vi para henne men hon har två gånger på rad gått tom och det tar jag som ännu ett tecken på att hon inte trivs här. För igår blev hon kastrerad och veterinären fick i uppgift att kolla upp henne och där fanns inget fysiskt fel på henne. Hon har fått två kullar sammanlagt. Nu börjar letandet efter ett nytt hem och det blir inte lätt, suck…//Kaisa

Självklart ska en katt som inte trivs placeras om!Hon kan få ett mycket ,mycket bättre liv hos någon med bara en katt!Djurens välbefinnande ska gå i första hand!
Jag förstår att ni har det jättejobbigt nu men jag tycker att ni gör rätt, hon har inget värdigt liv hos er och ni visar hur mycket ni älskar henne genom att ge henne ett nytt hem hos någon som bara kan rå om henne, hon kan leva många år och förtjänar att få leva utan rädsla. Det blir säkert jättebra och jag är övertygad om att ni hittar rätt hem till henne.
Kram från Lisbet

Håller med om att omplacering säkert blir bäst för henne och håller tummarna att ni hittat ett riktigt bra hem till henne där hon trivs bra.
Ni gör helt rätt som sätter kattens bästa i första hand.
Vi blev också tvungna att omplacera en katt. En tufft beslut som föregicks av liknande åtgärder som Kaisa beskriver. I drygt ett halvår försökte vi på alla möjliga vis ordna det så att hon skulle kunna stanna, och trivas. Hon visade dock att det inte fanns några andra möjligheter än att antingen omplacera henne eller de andra tre….
Efter en tids letande, hittade vi en familj som vi kände förtroende för. Det gjorde även katten, hon stortrivdes från dag 1. Vi har hälsat på några gånger och kommer att fortsätta göra det, det löste sej till det bästa men det var många gånger vi misströstade och undrade hur det skulle lösa sej. Insikten om att vi inte längre kunde erbjuda det bästa för henne var hård men vi lärde oss en del genom detta med. Jag önskar att det löser sej lika bra för dej, Kaisa, och din katt, jag vill också passa på att ge en eloge till de människor som öppnar sitt hjärta och hem till djur som inte längre är ungar. // Maja

Jag håller med det är absolut inget roligt beslut, men när katten mår så dåligt vad gör man….
Lycka till och hitta ett bra hem till din tjej./Rosie

Tack för era värmande ord! Känns skönt att höra att man har tagit det rätta beslutet. Men det är inte lätt idag att hitta hem till en vuxen katt och inte när man oxå har en del krav, som i vårt fall så måste hon få vara ensamkatt. Hon fullkomligt hatar andra katter, därför går hon inte att ställa ut heller. Hon fräser och spottar bara hon ser de andra katterna. Hund går inte heller och småbarn gillar hon inte heller, större barn går bra.
Hon är efter: EC S*Ewkalas Emilio och EC S*Kringlans Charlotte Russe. Uppfödare är: Cecilia Grave som numera har lagt ner sin uppfödning. //Kaisa

Jag förstår helt och fullt resonemanget och tycker ni handlar helt rätt, en katt som inte passar in i gruppen är det synd om och den förtjänar en egen familj.
Jag har gjort samma sak och skulle göra det igen om det skulle behövas, djuren kommer först.
Lycka till med att hitta ett fint hem åt kissen!!
Kram Merlyn

Du gör helt klart rätt. Ge henne en chans till ett värdigt kattliv. Ett som hon själv vill ha. När man testat allt som ni gjort så måste man ta sitt förnuft till fånga. Tror nog att ni ska hitta ett bra hem till henne. Ställ krav på nya hemmet. Det är bland det viktigaste, våga ställa krav. Hon är en mycket vacker katt och det finns gott om folk som vill ha en ensam katt som dom kan ösa kärlek över. Så ge inte upp:) /Sylvia

Önskar er katt all lycka i framtiden och att ni hittar ett nytt hem åt henne. Pussa på henne och tala om för henne att hon är den vackrast katten i välden… lycka till //Kristin
Vet att det är jättejobbigt att besluta sej för en omplacering men man orkar inte se att ens kära djur mår dåligt. Vi hade en ragdoll som fick omplaceras för hon trivdes verkligen inte men hade turen att hitta ett toppenhem så jag är säker på att ni finner ett trygt och kärleksfullt hem åt henne. Om alla tänkte på djurens bästa som ni gör så skulle många katter få det bättre. Kram Laila.

Tack! Visst är hon vacker! Hon har en härlig stamtavla med fina linjer bakom sej men tyvärr så går hon inte att ställa ut eftersom hon fräser och spottar när hon ser en annan katt. Hon har gett jättefina kattungar som vi är väldigt stolta över, hon bara älskar att få vara mamma och hon är oxå en supermamma, den bästa avelshonan man kan tänka sej. Men nu blir där inte fler kattungar tyvärr… Men vi har 2 kattungar efter henne, S*Mylingens Winema som oxå är kastrat idag och sen vår avelshane, IC S*Mylingens Chanté. //Kaisa
Förstår precis hur du känner, alltid svårt att ta ett sånt beslut. Önskar dig lycka till att hitta ett bra hem åt henne, kan tyvärr inte ta henne själv eftersom jag har både katt och hund annars har jag gjort det
Hon är så vacker så du lär nog inte få några problem med att hitta ett bra hem till henne. Pussa på henne från mig

#13 Tack! Jag hoppas verkligen att vi hittar ett hem till henne. Just nu tar hon igen sej efter kastreringen som hon har tagit jättebra. När det är läkt så kommer vi mer aktivt att börja leta ett nytt hem till henne. //Kaisa

Usch, kan verkligen inte vara roligt att behöva ta ett sådant beslut!
Har inte själv behövt omplacera nån, men våran Bosse kom till oss när han var tvungen att omplaceras. Jag och Bosses förra ägare har idag den bästa kontakt som man kan önska sig!
Tycker att du gör helt rätt! Håller tummarna för att ni hittar ett hem som både ni och katten kommer att trivas med!
//Sanna

Nu har det gått ett tag sen Ronja blev kastrerad och allt har läkt fint. Igår satte jag ut annons på Blocket.se där vi förklarade omständigheterna och vilka krav vi har på hennes nya hem. Jag var beredd på att inte få några svar med tanke på att hitta hem till en vuxen katt inte är så lätt. Helst inte när man som vi ställer krav på det nya hemmet oxå som måste vara katt- och hundfritt m.m. Men det har ramlat in mail och telefonen har gått varm, ett par har redan varit och hälsat på. Men det är som vi har förklarat för dom att först-till-kvarn gäller inte här. De får komma hit och hälsa på och sen gå hem och fundera så ska vi oxå fundera och känna efter, kemin ska stämma från båda håll.
Men risken med att sätta in en annons på Blocket.se är att man även får räkan med mail från knäppgökar. I ett mail som vi fick stod det: Ingen vill ha er mobbade katt, det fattar ni väl.
Håll nu tummarna för att vi hittar det hem till henne som vi önskar! //Kaisa

"Ingen vill ha… [elakheter elakheter elakheter]**" **Det är fantastiskt vilka idioter det finns :P Vad tänker folk med egentligen?? *morr*
*håller tummarna för att ett fantastiskt hem till er goa tös ska finnas bland de som hört av sig!*
Önskar Er, den vackra katten och nya presumtiva ägarna
Lycka till! Det är viktigt att tänka åt flera håll och på kattens väl och ve i situationer som slutligen blir ohållbara, precis som Du Mylingens gör i detta fall!

#16 Ingen vill ha er mobbade katt, det fattar ni väl.
Förlåt men jag kunde inte låta bli att skratta. Man kan aldrig sluta förundras över vilka människor det finns. Mycket ska man höra innan öronen trillar av.
Var stenhårda i gallringen så hittar ni säkert ett nytt BRA hem till er vackra katt. Lycka till. /Sylvia

Nu måste jag bara berätta att Ronja kommer att flytta till sitt nya hem på tiskdagkväll efter att hon blivit veterinärbesiktigad! Vi har hittat ett hem till henne hos en underbar tjej i Malmö som för ett tag sen miste sin åldriga skogishane.
Vi har fått väldigt många mail och telefonsamtal från människor som har velat köpa henne och vi har sållat en del och haft intressenter här vid tre olika tillfällen som hälsat på. Det har varit svårt att bestämma sej då vi hade två underbara tjejer som båda ville ha henne och som vi tyckte att kemin stämde med. Så idag har jag ringt och meddelat dom hur vi har har bestämt. Jag är så glad att det har löst sej så här bra samtidigt som det gör ont i hjärtat över att behöva skiljas från henne. Men det blir bäst så här för Ronja och det är det viktigaste. Tack allihopa för alla uppmuntrande och stödjande ord! //Kaisa
Åh, vad skönt att höra att ni har hittat ett bra hem åt henne. Hoppas verkligen att hon och hennes nya matte kommer att trivas tillsammans. /Tina

#20 Åh vad skönt att höra.
Jag trodde också det skulle vara svårt att omplacera en vuxen katt. Men ni verkar ha haft tur att t.o.m. välja på flera intresserade. Det måste ju vara kanonskönt.
/Marie

#20 Såå bra att allt löste sig så perfekt!! Hoppas nu att hon ska trivas i sitt nya hem. /Sylvia

Så skönt. Hoppas att allt löser sig nu för henne. Kan inte iheller fatta hur elaka folk kan vara, varför mejla till er för att säga nåt sånt????

Förlåt Kaisa, men jag flinar lite - vilken korkar kommentar ni fick i mailet!!
Hoppas dock att tjejerna kommer att trivas med varandra!!

Tack än en gång! Det känns faktiskt jättebra, de fann varandra med en gång så jag känner mej nöjd med detta. Vi kommer att lämna Ronja själva till den nya ägaren så får vi även sett hur hon kommer att bo, känns jättebra. //Kaisa
Önskar lycka till.Så vacker hon är och du gjorde helt klart rätt.hon ska ju inte behöva känna sig så stackaren.
så glad för lilla Ronjas skull, men samtidigt ledsen att det inte blev vi som kunde ge henne ett fint hem.Nåja huvudsaken är att denna underbara kattdonna har fått det bra 

#28 Jag förstår att det inte var ett roligt besök hos oss, ni ville så gärna att det skulle fungera. Trist att sambon reagerar så pass. Men jag hoppas att ni hittar en ras som skulle kunna fungera, som han inte reagerar på. Lycka till i ert letande! //Kaisa

Nu har Ronja flyttat! Det var en underbar känsla när vi såg henne traska runt i det nya hemmet och utforska varje rum piggt och nyfiket. Hon stannade upp i köket och åt lite på torrfodret som var framställt och sen traskade hon vidare. Lite emellanåt kom hon till mej och strök sej kring mina ben och "pratade" och sen raskt iväg igen. När vi skulle gå så låg hon utsträckt mitt på storarumsgolvet och tvättade sej. Hon såg så nöjd ut efter inspektionen då hon förstått att hon var ensam och att där inte gömde sej några andra äckliga katter. Det kändes jättebra men jag kommer att sakna henne… //Kaisa

Vad skönt att hon verkade ha det bra! Man får en liten tår i ögat.
Min kille här hemma skulle oxå behöva omplaceras pga att han blir stressad av den andra katten. Men han har fel på sina njurar hans liv kommer inte bli så långt. Så därför vill jag inte omplacera honom. Han får stanna kvar hos matte ett tag till. Just nu är våran andra katt hos svärmor och svärfar, så att den sjuke katten ska få vara själv ett tag.
/Marina
Jag läste om din hona Mylingen och du gjorde helt rätt.man gör det av kärlek till sin älskade katt.