Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1613 ggr
Kakarikos
0

Behöver råd!

Från min första kull så flyttade en katt till min nästkusin

vi skrev i kontraktet att betalning får ske när hon kan

då hon inte visste hur det blev med sitt jobb. hon förlorade jobbet och katten flyttade till hennes mamma som ville köpa honom.

vi skrev ett nytt kontrakt. de betalade en handpenning sen ville jag ha resten av pengarna ett visst datum.

det datumet va 30/6-2009 alltså nästan ett år sedan.

och jag har inte fått någonting!

Nu helt plötsligt finns katten på blocket då ska de sälja honom och för mera än jag skulle ge för honom enligt vårat kontrakt.

jag har stamtavlan! då jag inte ville ge den då katten inte va fullbetald.

jag har erbjudit mig komma o hämta katten.

men nu säger de helt plötsligt de ska behålla honom

hur hade ni gjort?

någon som vet vad man kan göra?

jag har kontaktat polisen o frågat dom och de vill helst inte hjälpa till i såna här "småfall"

de säger att juridiskt sätt är katten min men enligt lag får jag inte hämta hem honom utan deras tillåtelse. det förstår jag.

jag vill bara få hem honom finns de något jag kan göra?

vad hade ni gjort?

MVH Sanna

Kakarikos
0

ingen som vet något?

Losvan
0

Kan Blocket kontaktas med anledning att "Varan " inte ägs av säljaren om han dyker opp där igen??   Du får nog vara hård och ligga på om att du vill ha tillbaka din katt som du äger.

DeEss
0

Hejsan!

Besvärlig sits du hamnat i…

Ska dom behålla honom eller inte? Annons på Blocket, samtidigt som dom säger till dig att dom ska honom kvar???

Givetvis ska du anmäla till Blocket om de försöker sälja en katt som inte är i deras ägo, om inte annat för att hindra att katten försvinner till ny ägare, då det antagligen kommer bli ännu svårare för dig att få tillbaka katten.

Nyfiken på:

• Vilket avtal har använts mellan er? Sveraks eller eget/annat?
  • Är det i så fall ett tingningsavtal som är ifyllt?
  • Är ägarändring gjord hos Sverak?

Känner du inte för att ta dessa frågor "live" kan du PM:a mig eller ringa i stället, så tar vi det mellan fyra ögon/öron.

Jag tror nämligen att polisen du talat med är lite fel ute…

Har läst en del om avtalsregler, samt Köplagen och Konsumentköplagen och jag vill minnas att det står annorlunda där.

Som en parantes: Personligen hade jag nog åkt dit - hävdat avtalsbrott och sagt att köpet hävs, slängt deras handpeng på köksbordet, tagit katten och åkt därifrån!!!

Är (tyvärr) inte så lugn när folk försöker blåsa en…

Polisen har ju i och för sig också redan sagt sin mening i fallet till dig - dom bryr sig inte om småfall. Så hypotetiskt sett borde ju en hämtning av katten vara småpotatis för dom det också.

mvh

Daniel

www.theodortorps.se

Sissi
0

Knepig situation…hade nog också åkt dit.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Kakarikos
0

Tack för era svar!

#3 de plockade bort annonsen från blocket igår kväll då de fått för sig att de ska behålla katten, mot min vilja!

Jag sitter nu och väntar på att klockan ska bli halv så jag kan ringa till konsumentombudsmannen då han hade stängt igår när jag ringde.

Det är så här! Att så fort jag sa att jag vill ha tillbaka katten så ska de helt plötsligt inte sälja. de säger nu att de ska stå ut att vara allergiska!

de skrev ju annonsen pga allergi så ska de omplacera honom.

tycker detta låter helmysko.

de vill nu föra in summan som jag vill ha för katten och sen vill de jag ska skicka stamtavlan till dom, men jag vill avbryta köpet. har jag rätt till det som uppfödare? borde inte jag som uppfödare få bestämma vaart mina avkommor ska hamna!?

de har ju inte råd att ha katten försäkrad, de har inte råd att vaccinera den osv. Då tycker jag inte man ska ha katt för det tycker jag är så viktigt att man gör/har.

Jag vill få hem vad jag anser är min katt!

Men de vägrar!! Ett alternativ är att jag försöker ringa polisen i växjö istället för polisen här i lilla tingsryd. kan det vara ett alternativ att man vänder sig till större distrikt?

SÅ himla svårt detta. De är absolut inte lämpliga ägare till min avkomma! Jag vill bara sätta stopp för detta och ha tillbaka min katt!

ett sverak kontrakt har använts. ett tingningsavtal har inte använts

då katten va "nästan" vuxen då de fick hem honom

och ägarändring till sverak är inte gjord pga jag inte fått några pengar

därför har jag även kvar stamtavlan

Kakarikos
0

har pratat med konsument ombudsmannen. hon sa att de enda jag kan göra är att gå den rättsliga vägen.. någon som vet vad det kan kosta?

line84
0

Står du som ägare till katten så är den ju din, eller? Konstigt då att du inte kan ta tillbaka den utan deras tillåtelse..Obestämd

Tycker att Daniel skriver bra! Hävda avtalsbrott och säg att köpet hävs!

Lycka till..

DeEss
0

Viktigt!

Observera att jag är "lekman" på lagarna - kan en hel del, men en advokat eller KO kan mer…

Hej igen!

Har varit på möte i kväll, men hann läsa en del i KKL & KL + pratade med en bekant som läser om KKL på högskolan just nu.

Att driva detta i rätten kan kosta en hel del, både av din tid och om det går fel, dina pengar…

Här kommer en del att läsa:

Köplagen (KL) gäller när privatperson köper av privatperson.

Konsumentköplagen (KKL) gäller om du är en uppfödare som är att betrakta som näringsidkare säljer till privatperson.

Som uppfödare hamnar vi alltså att lyda under KKL, även om det knappast går att bedriva som en näringsverksamhet, då nästan alla uppfödningar drivs av intresse och med ingen eller mycket liten vinst, beroende på hur man räknar.

Båda är skrivna för att skydda konsumentens intressen. Pga detta kan är det ganska svårt att hitta någon rätt för säljaren.

De båda är åtminstone ganska lika i sina bedömningar om huruvida köparen dröjer med eller ej betalar "varan".

I detta fallet står det följande i KKL:

Köparens dröjsmål

38 §

Dröjsmål på köparens sida föreligger om priset inte betalas i rätt tid och detta inte beror på säljaren eller något förhållande på dennes sida.

Min kommentar: 30/6-09 var det bestämt = "rätt tid". Och det har du på papper. Detta har dom ej följt.

39 § Vid dröjsmål på köparens sida får säljaren hålla inne varan enligt 5 §. Han får välja mellan att kräva att köparen betalar priset eller, enligt 40 §, häva köpet. Om säljaren häver köpet får han dessutom kräva skadestånd av köparen enligt 41 §.

Min kommentar: Gäller inte här, då katten redan är levererad…

40 § Säljaren får häva köpet om köparens dröjsmål med betalningen utgör ett väsentligt avtalsbrott.

2st. Har säljaren förelagt köparen en bestämd tilläggstid för betalningen och är den inte oskäligt kort, får köpet även hävas om köparen inte betalar inom tilläggstiden. Medan tilläggstiden löper får säljaren häva köpet endast om köparen meddelar att han inte kommer att betala inom denna tid.

3st. Har varan kommit i köparens besittning, får säljaren häva köpet endast om han har förbehållit sig rätt till detta eller om köparen avvisar varan. Sedan priset i sin helhet har betalts, får säljaren inte häva köpet.

Min kommentar: I just detta fallet har köparen brutit mot avtalet, genom att låta bli att betala inom angiven tid och överskridit det med nästan ett år. Dock måste du ha enl. 3:e stycket i 40 § "förbehållit dig rätt till" att häva köpet, ett s.k. återtagandeförbehåll. Detta finns inte med i SVERAK´s kontrakt och är den punkt som skulle kunna "slå fälleben" för dig i en ev. rättsprocess, om du inte har den skriven någon annanstans på kontraktet.

Detta är dock inget du är skyldig att upplysa motparten om, utan håll dig till 2:a stycket när du diskuterar med dom.

Förslagsvis: Jag tycker att du ska köra lite skrämseltaktik. Dom har kört fult spel mot dig, så ribban är redan lagd, ju…

Ta t ex kontakt med dom per telefon eller ännu hellre brevledes och meddela att du vill häva köpet enligt § 38 och 40 i KKL, annars kommer du att vidta rättsliga åtgärder. Normalt folk brukar vakna till och backar oftast när de hör "paragraf" och "rättslig" i samma mening.

Länk till Konsumentköplagen för alla som vill sätta sig in lite mer:

https://lagen.nu/1990:932

Bra sida med kommentarer, som bättre förklarar innebörden hos vissa av paragraferna.

Hoppas att du blev något klokare av detta inlägg och kanske kan få något mer uppslag på hur du ska få katten tillbaka…

Avslutningsvis…

Kom att tänka på en skylt jag såg i en bar:

"In God we trust. All others pay cash."

Får gälla de flesta av mina affärer också… =)

Nu är det läggdags för mig för idag - bra nattaläsning med lagtexter!

//Daniel

Kakarikos
0

Tusen tack för ditt svar!!

Jag gav dom en sista chans på att betala. och de gjorde dom!

Kände mig helt maktlös och kommer aldrig göra om detta misstaget igen! Någonsin!

MVH Susanna