Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett02-kattungeprat
Läst 1093 ggr
Rama
0

Välja kisse 2?

Hej alla!

För två veckor sen flyttade det en liten, härlig, hårig skogis hem till oss. Allt flyter på hur fint som helst och vår lilla Kahn är helt underbar, kelig och social, och travar självsäkert runt här hemma.

Nu vill vi gärna hämta hem kisse 2, vi har tänkt oss att ta en kattunge från katthemmet i närheten. Helst skulle vi vilja ha en i Kahns ålder, ung 14 veckor då, men dom har mest små kattungar, vårkullarna som ramlat in.

Så frågan är, vad bör man tänka på när man väljer andra katt?

Är en hane eller hona bättre?

Har storleken något att göra med dominans mellan katterna? Jag menar, om vi väljer en liten hona eller hane, kommer vår stora skogishane trycka ner henne/honom totalt sen?

Har åldern betydelse? Är det kanske bättre att välja en lite äldre katt?

Alla tips om hur man kan välja och hur man kan se till att mötet dom emellan sen blir bra, mottages tacksamt.

EddaM
0

Det gör inget om den nya katten är lite yngre än eran skogis och jag skulle välja en hane för de brukar ju leka ganska hårt ibland.

Tycker att det är bra att ni väljer att ta en katt från ett hem. Dagens ros till er.

Och storleken betyder inte så mycket som man kan tro utan mer sinnet. Så eran andra katt kommer klara sig bra men det är klart att en katt kommer att bli dominant o jag gissar på skogisen om ni tänkt ha honom fertil längre än huskatten. Då fertila katter nästan alltid har högre rang än en kastrat men detta kommer inte göra att de kommer leka sämre men kanske huskatten blir parad ibland av skogisen. Men detta brukar inte vara så farligt heller.

Åldern har inte så mycket betydelse men det kan vara svårare att ta in en äldre katt till en yngre. Så jag hade valt en kattunge. Nån månad eller två i skillnad i ålder spelar ingen roll.

När jag får hem en ny katt släpper jag bara ut den. Mina katter är väldigt starka i sina psyken o tycker att nya katter e roliga. Väljer alltid framåt katter när jag köpen in nya med. Det har alltid fungerat med att bara släppa ut dem. Man kan köpa hem lite feliway så katterna får lite lugnande hormoner. =)

MVH Madeleine

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Rama
0

Tack för svar!

Kahn är väldigt infertil :) Han blev kastrerad tidigt redan av uppfödaren….jag har förmodat att det var för att han är döv på ett öra.

Jag hade ingen aning om att fertila katter blir mer dominanta, tack för det tipset, då kanske det är en ide att kastrera katt2 ganska tidigt också. (Om någon råkar läsa detta och har tips på bra kastrationsålder så skulle det uppskattas..ska även kika och se om det står i någon annan tråd.)

Jag har funderat på att släppa ut kisse2 i tvättrummet först, där vi inte är så mycket, där står även kattoan. Men har funderat på om man behöver köpa en kattoa till så Kahn har någonstans att gå under invänjningstimmarna. Men jag undrar om jag inte ska köra på din ide och släppa ihop dem i stort sätt på en gång. Nyingen ska få en egen liten mysigloo som han kan krypa in i och spana ut på alla läskigheter….kanske det räcker.

Tack för tipset om Feliway, jag hade inte hört talas om det heller, ska se om de har det i någon djuraffär här i närheten