Vad betyder det när katten.....
Vad betyder det när katten som testas för HCM fått equivocal???
Jag har sett det ordet under katter som testas?
Tycker NI att man kan eller får ta en kull på den katten?

På följande länk hittar du de rekommendationer angående avel och equivocal.

Åh där var det mycket bra o läsa där fick jag lite svar på mina frågor!
Men om katten hade eguivocal vid typ 2½år o testades om efter ett år o hade equivocal igen men kan man ta en kull ändå??
Jag skulle nog INTE göra det
eller?

Jag menar är det ett KRAV att testa när man ev. ändå använder en katt med "mild"? Är det inte bättre att undvika att använda de i avel så HCM blir bättre i våra linjer mm eller diskuterar jag fel nu??

fast equivocal kan väl vara att hjärtat ser lite annorlunda ut men inte nödvändigtvis hcm. Då måste man testa om hos samma veterinär ett år efter så denna kan kolla om hjärtat har ändrats något. Är det inte något sånt?

#4 Det är precis så som du skriver.Equivocal är inte samma som mild HCM.

Du kan också hitta information från Pawpeds-sida.www.pawpeds.com.Titta under "Health Programmes".Där hittar du bra information om HCM.
// Jaana

# 5 Är Equivocal mildare än mild?? Eller? FÖRLÅT men jag är jättedålig på engelska

Hej!
Equivocal betyder INTE mild HCM.. Equivocal betyder att det finns någonting som inte vid testtillfället kan räknas som normalt enligt de mätvärden som finns, men det betyder inte att katten måste utveckla HCM. Det kan vara helt "normalt" för just den specifika kattens hjärta. Bl a har jag hört om katter som växt oerhört fort och som fått värdet equivocal vid första testet men som fått resultatet normalt vid andra, eftersom hjärtat då inte hade förändrats.
Om jag personligen hade en katt som två gånger i rad testades med resultatet equivocal så skulle jag troligtvis inte avla på den katten om den inte hade exceptionellt goda och unika egenskaper, eller stamtavla, för avelsbasen hos skogis är ju relativt bred i dag. Men det är min egen åsikt, utförliga rekommendationer finns som andra har skrivit på Maine Coon-kattens hemsida och även på Skogkattslingans hemsida.
mvh Malin

Jo den katten jag såg hade detta efter 2g test har ju många bra avkommor har jag sett personligen MEN jag skulle inte själv våga använda den själv i avel om det var min katt. Jag håller med om att vi har o ska vara rädda om det avelsmaterialet vi har
JA! Det är va jag tycker!!!!
Jag hittar inget om HCM på Skogkattslingan.

#9 Gå in på Skogkattslingans hemsida, klicka på "uppfödning" och därunder kommer en rubrik som heter avelsrådet. Där finns en del info.
mvh malin

#8 Tack Malin för väldigt bra förklaring
Trots allt det här är solklart för mig så är det svårt att förklara.Kanske beror det för att svenska är inte mitt första språk
// Jaana

#11 Varsågod, det var så lite så! Tack! 
mvh Malin

En fråga angående detta med HCM. Finns det någon lista eller dylikt där man kan se vilka veterinärer som faktiskt KAN testa för HCM? Jag hittar ingen som gör detta, iaf inte inom 10 mils radie från där jag bor. Blåstjärnan i Borås blev som frågetecken när jag pratade om HCM. Finner det mycket konstigt….. /Sylvia

Gå in på www.mainecoon-katten.se där finns något som heter hälsoprogrammet. Det finn en lista på veterinärer där som utför HCM tester.
Margona

#14 TACK!! /Sylvia