Foder och variation
Hej!
Jag har läst många inlägg här om foder och jag undrar om ni andra kör ett o samma foder hela tiden eller om ni varierar? Själv har jag alltid James Wellbeloved (turkey and rice) som bas här hemma och sedan brukar jag ofta ha ytterligare ngt torrfoder som jag varierar i en annan skål brevid. Jag har en hona som äter rått kött ett par ggr i veckan och så brukar jag servera mjukfoder till alla katter ngn gång per dag. När jag började med raskatt fick jag höra att man bara skulle ha ett o samma foder, men jag måste säga att efter att ha läst på om olika sjukdomar mm så har jag fått lära att man ska variera kattens kost (dvs om den inte har problem med mage eller annat, för då är det ju lite svårt att variera). Hur gör ni? *nyfiken*
mvh Malin
Jag har också alltid två sorter att bjuda på.
Sen får katterna även smakprover från kylskåpet,mjukfoder,älgfärs samt nötfärs och fisk ibland(alltid kokt)
Jag är mycket noga med att kattungarna ska få provsmaka det mesta som inte innehåller starka kryddor,just för att dem inte ska bli överkänsliga i magen.Mina har inte varit sjuka i magen en enda gång.
Så gör jag.

Hej ! Här finns alltid JW / anka och Nutro Complette Care som standard foder och fri tillgång / dagligen
fick på vårt djursjukhus här i Hbg som julklapp ,
det nya Hills för yngre kastrater , finns bara att köpa hos vet / djursjukhus också poppis !
sen får dom rått malet kött , kokt fiks , ibland shiba det nya med kyckling bitar samt kokt skinka etc……
Hälsning Gunilla
#2 Hej Hbg
Snygg katt

Uj uj uj lika snygg.Det är den absolut optimala rasen inom kattraserna.Grymt snygga.
Sen måste jag tillägga också att jag har även den optimala rasen inom hundar*schäfer* även om det inte hör hemma här

Jag varierar mellan Royal Canin & Hills, just nu provar jag också Husse som man kan köpa på nätet till min vuxna katt.
Sedan brukar dom få rått nötkött,nötfärs och kokt fisk ibland.
Burkmat någon gång ibland som lördagsgodis typ .

Här går ju inte mycket torrfoder alls.. visst är det behändigt, men när det inte fungerar pga dåliga magar är det inte värt det ;)
Det används ibland som "strössel" ovanpå annan mat.
Här serveras mest kött i olika varianter, lamm, nöt älg, kyckling, blandat med lever o hjärta.
Oftast "som det är" men ibland gör jag egna röror med äggula, krossat äggskal, någon grönsak, någon olja i form av aloe vera och tistel.
Det serveras även blötmat, Mjau, Pussi, Hills, de äter alla sorter! :)
Givetvis står det alltid vatten framme, men det är stora skillnader på mängden vatten de dricker.. Tidigare när de åt mer torrfoder så drack de betydligt mer. Nu när det serveras mest färskt kött eller blötmat så får de i sig mycket mer vätska, UTAN att dricka vatten bredvid :)
Vill råda dig att lusläsa ingr.på husse-maten.
#9 Något fel på det ?? ser inget konstigt där

Jag ger mina Nutro maintenace. De får hjärta flera ggr/vecka. rått kött, kokt fisk. Jag ger inte mina mycket burkmat tycker de blir dåliga i magen av det. Ger jag något så blir det hills. Jag har haft hills som foder förr men det var inte så uppskattat, har även haft royal canin inte det var iheller så uppskattat.
#9 här är ingr i husse-maten http://www.husse.se/sheets/SE/20203.pdf
skulle gärna vilja veta om det är något fel på den eftersom jag funderar på att köpa den.
/lady
Husse -maten ser precis ut som typ Friskies eller vad som helst som går att köpa på typ ICA i torrfoder väg..
Det är 2-3olika färger på foderbitarna osv.
Vi har testat en gång, men nej tack ;)
Det är inte olika färger på det jag provat ser ut som vilken annan mat som helst i mina ögon.
Det enda jag reagerade mot var att man skulle få det hemkört , och det tykte jag lät bra eftersom jag har ont i ryggen och ingen bil och det är jobbigt o tungt att släpa hem kattmat.
Men tji fick jag jag fick hämta ett mycket otympligt pakek på posten.Så jag lär nog fortsätta med mitt gamla vanliga foder från djuraffären i alla fall.
#14 troligen var de vid din port men inte visste vilken knapp som var din, eller så hörde du inte (vilket brukar kunna hända). Jag vet hundägare som köper husse o dom får det alltid till dörren. Om man inte är hemma eller öppnar lämnas det ju självklart till postutlämningsstället o du får hämta själv.
Men faktum är också att det inte är särskillt omtykt av min hane, han föredrar det gamla.
2# Ville bara berömma din katt otroligt vacker.
Jag ger mina royal canin beuty care och sensibel de får kokt älgfärs ca 2ggr i veckan och burkmat ibland