Nya bilder på Gustav men bra?
Nu har jag försökt o ta nya kort på S*Benedicat Gustav, nu har han ju bott hos mig i c:a 2 ½ månad o är en riktig "goding" har har blivit mammig till tusen på mig springer efter mig o gossar. Gött äntligen så accepterar han hundarna oxå de kan jaga han visst så blir han lite rädd MEN han kommer fort fram igen o typ fortsätter o leker. Mammas GULDKLIMP!
Änn en gång vill jag TACKA Uppfödaren Berit o gammlemormor Fjellan här inne för en "underbar" katt med ett TOPPEN temprament.
Ska berätta att lilla Gustav redan fått förfrågan att ställa upp som pappa!! JÄTTEKUL!! Åh givitvis ska han HCM testas innan
! Men det blir ju inte föränn i sommar när han fyllt ett år. (Är det INTE tidigast för HCM prov??
Ngn som vet??)
Jag har en vanlig "liten" digitalkamera Samsung Digimax 402.
Jag försöker ta kort på katterna men skärpan mm är ju inte bra ska man ha FIN eller SUPERFIN eller va det står? Åh hur stor ska bilden vara tycker NI för att det ev ska bli bra kort??

Ser ut att vara en riktigt söt liten kille. Hur gammal är han? Jag har då beställt tid för min kille för HCM om en vecka och han blir inte ett år förrän i början på mars, så nu blir jag lite orolig att det är för tidigt. Bilderna är lite suddiga men jag är lika dålig själv på det där med kameror och bilder.
Hälsningar Margona

För att få bra fotokvalitet behöver man inte nödvändigtvis ha en dyr kamera, man kan komma långt med tålamod och lite koll på kamerans funktioner (vilket inte alltid är helt lätt ;))
Blixt är i allmänhet inte alltför smickrande; ja, iaf inte blixtar som är riktade rätt mot objektet utan att vara dämpade. Försök se till att fotografera i dagsljus så du slipper blixt! Se dessutom till att ställa upp iso-talet på kameran så att ljuskänsligheten ökas (det går nog på de flesta kameror om man letar lite, och nu pratar jag förstås digitala varianter, med en analog får man ju byta iso på själva filmen :)) Utomhus i solen är iso 50, 100 eller 200 att föredra, utan blixt inomhus bör isotalet vara högre än så, annars måste man ha blixt för att det inte ska bli suddigt. Själv kör jag ofta med 800 eller 1600 och brusreducerar sedan med ett litet program som heter "Neat Image". Att kunna höja isotalet så högt är för övrigt inget man brukar kunna göra på en kompakt digitalkamera, men lite ska det gå iaf, prova dig fram!
En nackdel med kompakta digitalkameror är reaktionstiden från avtryckning till att fotot tas. Ögonblicksbilder är ju därför svåra att fånga, men några bra "porträtt" ska inte vara några problem.
Hoppas tipsen kan komma till någon nytta!
/Emely

Puss på Gustav från gammelmormor
//Rita

Åh lilla Gustav så fin han är..pussa honom från gamla matte…saknar honom fortfarande…..men jag vet ju att han har fått det jättebra….och mycket kärlek //Berit