Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1431 ggr
Restless
0

Mest positivt?

Man har ju sina favoriter bland skogisarna som man gärna får in i sina egna katters stamtavlor på olika sätt och av olika anledningar.

Vore skoj att höra vilka katter Ni tycker har tillfört mest positivt till rasen,
avseende temperament/typ/look/hälsa, både förr och i mer modern tid.

Självklart behöver det inte vara någon som fått många kullar, men om ingen avkomma gått vidare så har den ju inte tillfört något på sikt ;)

BlueBlond
0

En hane som har flera otroligt vackra barn ärIP/EC S*Micehunter´s Fantasio DM. En klar favorit för mig.

Zygots
0

Jag är ju mycket svag för "looken"….ja, öron också kanske, men framförallt look..och mycket päls…och starka ben……..Skrattande

De katter som är min "förebild" är katterna ifrån Raymond Saetre, alltså Av Hulder. Tyvärr blir dessa mer och mer sällsynta i våra stamtavlor idag, men den som verkligen tagit hand om och förvaltade den looken och typen genom tiderna är Marika Söreskog, S*Mar´Michell´s.

Tusen tack Marika!

Det är vad som representerar "the real thing" för mig.

//Annika

Zolas
0

Utan jämförelse, Pan´s Polaris och Truls av Bolke.   Temperament och hälsa. Även typ, stora, grova. Underbara.

jaanuska
0

Vi är nu väldigt nya,men kan bara hålla med #1.Vi äger ju många katter själv,som har IP & EC S*Micehunter,s Fantasio i sin stamtavla.Vi verkligen gillar honom och är stolta,att vi har honom i våra stamtavlor och han har väldigt många vackra barn,som har i sin tur gett hans fina gener vidare till barnbarn,barnbarnbarn….

//Jaana

jaanuska
0

Jag glömde säga vad jag tycker att Fantasio har gett rasen.Typ,storlek,temperament,pälskvalite,fantastik look,benstomme.

//Jaana

fiskerjentas
0

Jeg synes Wildwoods Imer har gitt mange flotte kvalifikasjoner til sine avkommer. Sterke ben , suveren look og fantastiske temperementer

fjellans
0

S*Solkullas Frode har präglat både sina barn och barnbarn, mfl , med sina längder, storlek och super temperament. Å bra hälsa.
//Rita

Runsviks
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Håller helt med dig. Vilken killa han var och vilka helt underbara avkommor han fick. Imer var den första skogis jag höll helt pladask för. //Krisitn

fjellans
0

ja, Imer finns ju bakom Frode, så det kanske "går igen" ända från honom

fjellans
0

Glömde, en av mina gammla favoriter, en HONA,,
Enebackens Josefin, super temperament, å STOR,, som nutidens stora hanar……….En JÄTTE Hona mao

Lo-Looks
0

#6. Håller helt och fullt med om Imer. Och jag har lyckan att äga en dotter efter honom, GIC S*Wildwood´s Qumla, och hon har verkligen ärft honoms härliga temprament och look. Och hennes barn bär arvet vidare. Något som jag värnar om.

Lo-Looks
0

Här är bild på GIC S*Wildwood´s Qumla.

Restless
0

Skoj att höra lite vad andra tycker! Fler åsikter vore kul!

Fantasio hade vi glädjen att ha en kull efter 2001 :)
Två goa, röda pojkar varav den ena bor i Portugal och den andra
är glad kastrat på över nio kilo. Tycker dock att mammakatt 
präglade starkare än pappakatt utseendemässigt.

Av Hulder-katterna! Åh, de hade verkligen något speciellt :) Fanns på tok för få i avel och nu ser man inte mkt av dem längre, tyvärr :(

Vad hade rasen varit utan Polaris och Truls av Bolke? De två
hade en oslagbar påverkan på rasen!

Själv är jag svag för Truls :) Tycker vår gammeltjej Kiwawa
har drag från honom. Här på bilden är hon 1.5 år.

TessaW
0

#13 Oj, vad fin Kiwawa var!! Det kallar jag en riktig Skogis!

Margona
0

Fantasio är farfar till min ena katt.

LottaC
0

Av Hulder-katterna är nog bland det vackraste jag har sett,Raymond visade upp dem alla på en utställning i Norge när vi var där,när han deklarerade att hans katteri gått i "pension"

skaujentas
0

Jeg er en fan av Killix Enigma. En utrolig vakker hannkatt som uansett hva han ble parret med ga vakre avkom.

Jeg er jo så utrolig heldig at jeg har et barnebarn av ham og foreløpig er han en fantastisk valshann som preger sine barn med en den klassiske og vakre skogkatt typn med utstråling og look. Ellers syns jeg som dere at Raymond sine katter var vakre og Jaktvikens kattene var helt unike. Jaktvikens de Lillo gav fantastiske avkom. Marius av borgund ga helt enromet store katter og vakre typer. Ollendorfskattene var også flotte og Einstein ga fine avkom.

Julie

Theernligans
0

Hej ! Här är en avkomma barnbarn till Killix Engima

EC S * Sir Maxwell´s Adelaide Kyss

MVH Gunilla

Restless
0

#14: Tack :)

#17: Är ju själv hemskt svag för Enigma ;p Men, det är kul att höra om andras avelsfavoriter!

Merlyn
0

Hihihi…det var ju Enigma som fick mig att köpa Nicky, jag tycker Enigma är så otroligt vacker!!

Jag har ju även katter hemma med Restless fantastiska avkommor i stamtavlan och det är jag stolt över!!

Min franska hona har Polaris i tredje led och det skall bli spännande framöver att se hur hennes avkommor blir, pälsmässigt är hon allt jag önskade, massor av päls på henne.

Mulan
0

Hej!

Själv är jag ju ganska ny och har tyvärr inte haft förmånen av att ha lärt känna de "gamla" katterna i mina katters stamtavlor även om jag har sett bilder.. En som jag föll som en fura för är Taurons Fylke! Fiiiiiiin katt! En annan katt som är storfavorit och som i mitt tycke verkligen har gett mycket bra i olika kombinationer är SW 03' GIP/EC S*Trollgummans Vigge Vildbatting! Han är en stor, maffig kille med ett alldeles uuuuuuuuuunderbart temperament som hans avkommor ärvt. Helt fantastisk katt!

mvh Malin

Restless
0

#21: Åh, ja! Taurons Fylke ligger bakom min Kiwawa (se #13) och jag var helt fascinerad av honom och hans ättlingar :) Han präglade iaf utseende starkt i mångt och mycket. Tyvärr har jag bara sett honom på utst och aldrig tagit i. Detsamma med Vigge som helt klart präglar sina avkommor starkt!

Eydimork
0

Ja jag måste sälla mig till skaran och säga att av Hulder-katterna är i min smak. De finns med i både mina och särbons katters stamtavlor och det är ju roligt att se då de blir, som ni säger, allt mer sällsynta.

Merlyn
0

Jag såg nyss att Ombra del Nord i Italien har kattungar till salu med av Hulder blod.

erspers
0

#24 det har vi också faktiskt..långt bak men…Oskyldig dom har dels Giovanni Bizzaro av Hulder o hans mor Mafalda av Hulder i sina stamtavlor