Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 716 ggr
LittleL
0

Fertil hane ....

Jag har förstått på många här inne att ni har er fertila hankatt boendes i hemmet tillsammans med dom andra katterna. Så hade jag tänkt ha det i framtiden med min lilla Nitro. Under förutsättningen att han sköter sig då så klart:) Så nu till min fråga: Hur gör ni när det är dags att släppa pillren på en hona för att hon ska paras med en annan hane? Har funderat lite på detta då min kille är 5½ månad nu. Vore intressant att höra hur ni gör? Har ni katterna åtskilda under tiden ni väntar på att honan ska komma i löp? Eller lämnar ni bort hanen under tiden? /Sylvia

Ditchhiker
0

Jag skulle rekomdera att ha katterna åtskilda om du har möjlighet. Om du även har möjlighet att ha ena katten på annat håll under tiden ser jag inte som ett större problem om katten tycker att det är okey.

//Tomas

vettan
0

Absolut åtskilda så det inte blir någon tjuvparning. Jag har parat min hona med annan hane och hade de åtskilda så fort jag släppt pillren och sen tills jag konstaterat att hon var dräktig. Men om det är problem skulle jag kanske lämmna bort honom .

Humletassens
0

Åtskilda, går inte det, plassera om honkatten hos nån kompis eller  hos hankattägarn om du/ni har bra kontakt.

Juliette-
0

Jag har ju inte parat med annan hane än men eftersom jag bor som jag bor så kommer en av de få flytta tills de löps :)

JessicaF
0

Min hona fick flytta hem till min syster när jag märkte att ett löp började närma sig och sen så fick hon stanna hos hanen ett par dagar extra. Efter det tillbaka till min syster tills vi va helt säkra på att hon inte löpte längre.

Det finns alltid en lösning på problemet Skrattande hör efter med dina vänner om du inte kan hålla dem åtskilda dem hemma.

Nu har jag 7 veckors vildar hemma och det fungerade för mig.

LittleL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ville bara klargöra att det klart jag förstår att katterna måste vara åtskilda. Det var inte min fråga. Min fråga var HUR ni arrangerar det runt detta. Vem som "reser bort", bor i eget rum osv, osv..

När det gäller mig så får jag visst redan börja tänka på detta. Vilket förvånade mig något än om jag var förberedd på att det kunde hända snart. Nitro är 5½ månad men han har redan fattat hur man ska göra. Han försöker hela tiden. Nackbett och kliv på… Hahaha, lille gubben;) /Sylvia

Tinis
0

Jag skulle tycka att det var jobbigt att ha hanen och den aktuella honan separerade här hemma, särskilt som mina är näst intill oskiljaktiga till vardags, så jag har planerat att lämna bort honan när det är dags, precis som #5 beskriver.

Mulan
0

Hej!

Vi har haft en tuff period här hemma med en hane som blev tjejtjusare redan vid 6-7 månaders ålder. Hans mamma bor också här, så situationen har varit allt annat än idealisk de senaste 3 månaderna! När vi släppte pillren på mamma i slutet av oktober hade vi förhoppning om att hon skulle paras på andra löpet, men tyvärr gjorde diverse omständigheter att vi inte kunde det.. Vi har haft hanen instängd dagtid på dotterns rum (där han helst häckar dagtid i normala fall också) och framåt kvällskvisten har de bytt plats. Honan föredrog dock sin favvisplats om nätterna, dvs vår toalett på bottenvåningen, och där fick hon således sova nattetid. På morgonen fick hanen åka in på dotterns rum och honan var lös o ledig.. Oskyldig Nu är hon ÄNTLIGEN iväg på parning och jag hoppas så att jag får hem en dräktig dam.. Det har varit jättejobbigt med stängda dörrar hit o dit och en gång kom herrskapet ut ihop i tio minuter utan övervakning och med mamma katt i löp! Panik!! Då beställde jag tid för ultraljud, men lyckligtvis så hade de inte gjort ngt och mamma katt höglöpte två veckor senare, så vi slapp undan med blotta förskräckelsen..

Tyvärr har jag ingen som helst möjlighet att lämna bort vare sig hane eller hona utan detta var vårt enda alternativ, och det har varit jobbigt! Puh! Katterna har dock tagit det hela med ro och ingen av dem verkar ha mått dåligt av separationen. Stundom har vi haft skönsång utanför dörrarna där den andre har befunnit sig innanför o vice versa, men det får man ta… Glad

mvh Malin