Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1535 ggr
Eydimork
0

Tickade katter!

Är det någon är inne som har en sådan så får ni gärna visa bild. Jag tycker de är så fina men inte det vanligaste direkt.

Eydimork
0

Kan ju tillägga att jag nu är fullt medveten om att det inte är ett önskvärt mönster. Inte för ögat så mycket norsk skogkatt även om jag tycker det ger en fin effekt. Men jag gissar att det kommer vara tomt i denna tråd så den kanske kan tas bort?

erspers
0

det fanns ett kort på en tickad skogis under rubriken färgsida för någon dag sen..

http://norskskogkatt.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=2074fbe0-b197-4e5d-a0d7-c602e29520a6 

//Stefan

fiskerjentas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Her er den samme katten som det er linket til over. Men her er hun kattunge

fiskerjentas
0

Og her er broren hennes (N) Tunballens Bonzo ns25

ladyrazz
0

vad söta Glad

varför är det inte ett önskvärt mönster? (vet dock att alla raser har egna godkända ras-scheman) Men de var ju så jättesöta…

Margona
0

De är godkända hos Sverak tror jag.

Restless
0

Tickat är godkänt på skogkatter i SVERAK, men accepteras inte ;) Tror katten på bilden är den ende bruntickade i hela Sverige… Har träffat på några fler i Norge samt en högst sannolik blåtickad i Sverige (kusin t bildkatten som dock är reggad som tigré).

Jag har några bilder jag kan lägga ut om intresse finns.

Det tickade mönstret infördes via en novis vid namn Raggen. Att det sedan godkändes hängde nog mest samman med att man glömde utesluta det. Det finns en del tickade nere på kontinenten och där verkar det accepteras lite mer. Visst är det läckert, men mönstereffekten förtar tyvärr en hel del av skogisens specifika utseende och pälsen verkar få en lite felaktig struktur enligt egen erfarenhet.

Margona
0

Vad meanas med att de är godkända men inte accepterade . Får de inte ställas ut eller inte avlas på då eller????

Lägg gärna ut bilder jag tycker också de är jättefinaGlad

Restless
0

Varken domare eller uppfödare accepterar mönstret fullt ut. Det är måttligt kul att höra att man tjuvparat med en somali…

Ah, glömde ju att det finns en svartsköldpaddsilvertickad tjej också :)

Margona
0

Det går inte att ställa ut då eller? Jag tycker det är konstigt att de är godkända men inte accepterade. Kan domarna verkligen göra så? Trodde de var tvugna att acceptera sveraks regler. Jag kanske har fel men tycker det låter riktigt dumt. Jag kan tillägga att jag inte är så bra på det här med Sverak och färger. Är lite nyfiken bara.

Restless
0

Klart det går att ställa ut om man vill. Tror faktiskt en svartsilvertickad hane blev BIS i Norge för rätt många år sedan.

fiskerjentas
0

De er godkjente, men det er ikke så mange som liker dette mønsteret. Det er vel riktigere å si at det er et omdiskutert mønster.

Bonita har vært utstilt tre ganger og en av de gangene ble hun nominert.

Bonzo er solgt til USA og han er selskapskatt

Hennes pappa har gitt en del tikede unger

/Ellen

Restless
0

Tickat mönster är dominant, så det är lätt att undvika det om man inte tycker om det.

Här är Sekan Salome, svartsilvertickad.

Froydis
0

synes de er nydelige jeg…

fiskerjentas
0

Ja det er dominant , men just deres pappa som har gitt dem tikkingen er ikke tikket selv. Han er smoke…..

Margona
0

#15 Jag tycker katterna på dina bilder är jättefina och kan inte förstå varför det är så opopulärt med tickade katter. Men som sagt jag är nybörjare på detta med skogisar.

Margona

SChamuels
0

Här är en nybörjare till som inte förstår varför.Snygga katter.

Margona
0

Ja jag tycker det är lite roligt med färger och mönster som inte är så vanliga.

Restless
0

#15: Ja, men att han inte är agouti (mönstrad) betyder att han bara döljer sitt verkliga mönster, dvs tickningen i det här fallet. Vår första honkatt var också svartsmoke, men hade tickningen som mönster (som då naturligtvis inte syntes). I snitt ger en sådan katt hälften tickade och hälften ngt annat, men med så små stickprov som en kull är kan vad som helst inträffa ;)

Allt är en smakfråga, naturligtvis. Men nu är det så svårt att få tag på att de lär fortsätta vara ovanliga.

fiskerjentas
0

# 16

Jo de er fine de her to søsknene. DEtte var et kull på 5 hvor 2 var tickede 2 spottede og en klassisk tabby. Nesten alle syntes at de to tickede var de beste typete i kullet ;-)

Men det er fordi mange mener at tickingen kommer fra en somali eller abysiner og at det ikke er naturlig for skogiser å ha dette mønsteret, at de tickede kattene er omdiskuterte.

#19 ja jeg vet at tickingen er skult hos faren…..det at din hina også er smokeer jo litt interessant…de er vel fra samme linjer tenker jeg