Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1905 ggr
Fredde.K
0

För många klor?

Hej!

Vad händer om en katt har för många klor? Jag vet att man intefår ställa utensådan katt,men vad gäller i avel? Jag känner ju direkt att man inte ska avla på en katt som har för många, men vad tycker ni andra. Är det ärftligt eller inte? Om inga föräldrar har, kan då kattungen ändå få?

När vi tex köpte vår Engelsk Springer Spaniel, så hade uppfödaren klippt av tummen då den bara är i vägen vid eventuell jakt. Detta var godkänt i SKK.

Har ni några svar på mina funderingar så berätta gärna.

Hälsningar Fredrik Möller!

fiskerjentas
0

Jeg siteter Sverak;

Polydaktyli Polydaktyli är en defekt / missbildning som innebär att katten har för många tår. Normalt har katten fem fingrar/tår på varje framtass och fyra tår på varje baktass. Katter med onormalt antal tår tillåts inte i avel eller på utställning.

LittleL
0

Polydaktyli är en defekt och den är ärftlig. Och alltså inte tillåtet i avel.

När det gäller hundar så är det som ni skriver i många raser. En del föds utan sporrar och en del klipper man bort dom på när dom är små, små valpar. Sporrarna är faktiskt bara ett handikapp hos hunden. Och då är det givetvis sporrarna bak jag pratar om. Fram har alla hundar sporrar, precis som katter. /Sylvia

Fredde.K
0

Hej!

#1 Tack så jättemycket för ditt svar. Som jag själv trodde med.

#2 Sylvia..mycket konstigt för vår Wilma hade ju bara 4 klor där framme??

Uppfödaren hade klippt av tummarna där framme alltså? Så detta är inte lagligt då?

Zolas
0

På många hundraser tas även sporrarna fram bort, de är ofta till besvär för hundarna, särskilt de jagande hundarna som springer i snö och skare, de bryter ofta av sporrarna, med smärta och blödning som följd. Kan även tas bort på andra raser, som min ras t.ex. saluki, som älskar och springa, och det fort! De bryter också av dem ibland, när de gör sina svängar och nästan ligger i kurvorna. Plus att på utställning så ser deras ben vackrare ut, långa och slanka.  På bakbenen är det inte många raser som har sporrar, lunnehunden har, tex. men de ska väl inte tas bort, tror jag.  Har någon av era kattungar för många tår? Lite ovanligt, men i så fall så ska de inte avlas på, för det är ärftligt, tror inte man får heller, enligt Sverak. Jodå, SKK tillåter att man amputerar sporrarna, men det ska göras av veterinär och bara under valpens första tre dagar ( tror jag ) Får inte vara äldre än en vecka i alla fall. Men sporrarna är inget som är fel eller "för mycket" de är bara opraktiska. Katter har ju också den "sporren" men där tas den aldrig bort.

LittleL
0

#3 Det vågar jag inte svara på, om det är lagligt eller ej. Men alla hundar har ju fyra vanliga klor och en sporre fram. Men kanske är det så att hundar som ska jagas med har besvär av sporren. Har själv alltid haft jakthundar men inte hört talas om något sådant, men det kanske är skillnad med fågelhundar? /Sylvia

Mulan
0

#0 Vad menar du med för många klor? Är det trampdynor du menar, för det är en viss skillnad mellan antal klor o antal "tår"..

Finns ett fenomen hos min katt Blossa (japp, hon med ekorrsvansen!) som gör att hon får förhårdnader som växer ut som klor.. Växer mittemot hennes ordinarie klor och klorna blir därmed som en gripklo..

LittleL
0

#6 Precis så har min Sarabi också, men jag har fått höra att det inte är något fel. Men det spelar ingen roll längre eftersom hon ändå inte ska användas i avel. /Sylvia

Silverfarans
0

När jag köpte min storpudel då hade de tagit bort hans sporre fram de förklarade att det underlättade när han klipptes mm.Skrattande