Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 521 ggr
vettan
0

Honor som går tomma.

Man får ju många tankar när man väntar kattungar. Jag har ju läst att flera honor här inne gått tomma. Har ni som har erfarenhet av detta tyckt att honan gått upp i vikt? Kännt några fosterrörelser? Om ni har lust att dela med er av erfarenheten.
Jag tror inte min går tom jag känner rörelser men skulle vilja veta hur ni har haft det innan ni märkte det./ Rosie

Mylingens
0

Vår vita hona har gått tom en gång och vår smoke-hona 2ggr på rad. I båda fallen har de fått rosa och svullna tuttar just kring 3:dje veckan så det har lurat mej att tro att de är dräktiga. Nu brukar jag inte väga våra dräktiga honor så jag kan inte säga om de har gått upp i vikt. Men något har de nog gjort men det har nog berott på att jag brukar börja ge dom kittenfoder. Men sen har de inte de sista veckorna fått sin kula på magen och då har jag förstått att de förmodligen är tomma. Men jag har letat efter någon form av fosterrörelser och t.o.m. tyckt mej se att det rör sej. Men det är nog så att om man letar efter något som väldigt gärna vill se, så ser man nog det oxå. De har sen börjat löpa exakt efter 65 dagar. //Kaisa

Zarkeshas
0

Har haft en hona där jag kände rörelser, hon hade rund mage (dock inte så stor) men som gick tom. Hon började bädda och hade värkar precis som vid vilken vanlig förlossning som helst, men efter en timme el två så sa det bara poff och så var magen borta. Sedan satte löpet igång.. Något snöpligt!

vettan
1

Ja precis som du beskrev Carro har jag också hört. inte undra på att man blir lurad då. Hade hon hård mage?

Mylingens
0

Vår smoke-tjej satte oxå igång och bäddade väldigt den sista veckan. Man blir så snopen när de istället sätter igång och börjar löpa. //Kaisa

Labolina_73
0

Jag undrar,, hur kommer det sej att honan går tom?

Zarkeshas
0

#3 Precis allt var som vid en vanlig dräktighet och förlossning.. förutom att det inte kom några ungar då. ;) Jag tror att hon hade haft foster i magen som hade resorberats, men det är bara min gissning.

Mylingens
0

#5 Jaa…hade jag visst det så hade jag varit glad. Vi bad vår veterinär att titta på vår hona nu innan hon kastrerades och de hittade inte några fysiska fel på henne. //Kaisa

vettan
0

Är det vanligare i vissa linjer? Att något foster resorberas är väl hganska vanligt men alla?

Zarkeshas
0

#8 Nej det tror jag inte att det är. I mitt fall var det en siameshona det gällde. Har honan bara haft ett el två foster så är det ju inte konstigt om alla resorberas. ;) Nu vet jag ju inte om det var det som hände i detta fallet…

Zygots
0

Jag har precis samma erfarenhet som Carro. Honan började bädda och få värkar men det hände ingeting mer. Jag åkte till djursjukhuset med henne och vi ultraljudade, det fanns en tom fosterblåsa. Förmodligen bar hon 1 kattunge som resorberades.

Rådet var att para om på första löpet. Hon blev inte dräktig då, nu har vi gjort ett nytt försök och det verkar som om hon är dräktig den här gången. Vågar dock inte hoppas för mycket, men jag håller tummarna att det funkar den här gången.

//Annika

Labolina_73
0

Men är det vanligt att dom går tomma efter en parning?

Att jag undrar är för att min hona var iväg på en parning som hanägaren inte trodde blivit nåt, iaf hade han inte sett en parnng. Men 3 veckor senare hade /har hon rosa tuttar. Så parning blev det ju iaf tydligen. Idag/imorrn beroende på vilken dag parningen blev av har det gott 4 veckor.

//Linda

Froydis
0

dersom du vil være helt sikker så er det jo mulig å ta ultralyd da..

Tror ikk edet er vanlig at ho-katter går tomme, men når det er så mange her inne så vil det jo være flere som har opplevd det..