Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 12-omplaceringar
Läst 3253 ggr
kiki999
0

Akut! katt måste bort

Har en norsk skogskatt som jag tyvärr måste göra mig av med.

avlivning känns inte som ett alternativ eftersom hon är en frisk katt..

ärendet är akut, hon är steriliserad och åtta år gammal.

har satt ut annonser men inte fått någon som kan ta henne.

vill att hon ska komma till ett hem med mycket kärlek!

skriv om du kan eller om du känner någon som kan ta henne!

ChopSueys
0

Om du inte hittar något nytt hem till henne så är mitt förslag är att du kontaktar nämaste djurskyddsförening alt katthem så kommer de nog att hjälpa dig.

SillyZones
0

Sätt gärna in en bild på katten här under omplaceringar! Det är lättare att få ett nytt hem till en bild som man fastnar för. Lycka till.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

finamini
0

Ännu en blandraskatt som ska omplacerasGråter.

Uch så trist.

kiki999
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

de är ingen blandraskatt… de är en renrasig katt..

norsk skogskatt.

jag vet, jag vill inte omplacera henne o det känns hemskt. men de funkar inte att ha henne. och jag är inte sån som slänger ut katten så den får klara sig själv som många gör.

finns de ingen som kan ta hand om henne?

LaSadie
0

Renrasig heter Norsk Skogkatt

Kronängens
0

Vad heter katten och vart bor du?

kiki999
0

Okej det är i alla fall en renrasig katt. Norsk skogkatt.

Hon heter Gumsan och finns i Kalmar län.

känner du någon som kan ha henne eller själv kan ha henne så skriv.

Catnap
0

Får man fråga varför hon inte kan vara kvar hemma, är det något som inte funkar? Är hon innekatt eller utekatt?

Jag tycker också att du ska se om du kan lämna över henne och stamtavlan till ex djurskyddet om du inte själv hittar något hem till henne.

Lycka till

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Kronängens
0

Jag är lite nyfiken på vad hon heter i stamtavlan. Tror du att uppfödaren kan vara intresserad av att hjälpa dig hitta ett nytt hem till henne?

Jag tror inte att min kastrathona som är lika gammal som din katt skulle acceptera att jag tar in en vuxnen katt här hemma, så jag kan inte ta hand om henne. Men det är något som påminner om vår Aurora. De små öronen tror jag bl.a.

kiki999
0

Hon har ingen stamtavla. har inte sagt att hon har någon sådan?

hon behöver ett nytt hem för att hon funkar inte ihop med min andra katt.

Uppfödaren har jag redan kollat med och han kan inte hjälpa mig.

Tyvärr.

hon är både inne och utekatt

Fridaybrew
0

ingen stamtavla=bondkatt/huskatt punkt!

/Fridaybrew

LaSadie
0

Nej men har hon ingen stamtavla så är hon inte renrasig. Hon är så en långhårig huskatt. Tyvärr har du blivit "lurad" när du köpte henne. Det är en Norsk Skogkatt när hon är reggad och har stamtavla. De katter utan stamtavla är huskatter, lika mycket värda dock som sällskap Glad

kiki999
0

jag trodde att de va en renrasig katt om både mamman och pappan var av samma ras.. :S 

någon som kan ta hand om henne? eller är hon inte tillräckligt fin för hon inte har stamtavla?:S Förvånad

Catnap
0

Ibland funkar inte katter ihop tyvärr, men du har ändå haft henne i 8 år så jag tycker att du ska försöka lösa situationen genom att dela på katterna tills du hittar ett hem och stå ut tills dess och ge henne en chans att hitta ett nytt hem.  

Jag tror att det kan vara svårare att omplacera utekatter i många fall då de gärna ska bo ganska ödsligt utan trafik och annat och att det enligt min erfarenehet är svårt att vänja om dem till innekatter.

Húr gammal är den andra katten hon inte kommer överens med? Är det en kattunge som du tagit nyligen kan det kanske vara möjligt att lämna tillbaka dem eller omplacera den. Yngre katter är nog lättare att sälja än äldre. Ibland tar det ju dessutom ganska länge innan katterna vänjer sig och börjar acceptera varandra.

//Angelica

LaSadie
0

Nej, man måste registrera dem för att de ska räknas som renrasig. Hur skall man kunna bevisa att föräldrarna är renrasiga? Min moster hade en långhårig huskatt som verkligen såg ut som en skogkatt men det var han inte.

Kolla i djurannonsen.ifokus, där kan du annonsera ut henne.

kiki999
0

Jag tog den här katten pga att en kille skulle få barn o skulle avliva den. Han hade bokat avlivningstid.

Jag trodde de skulle funka, men det gör det inte.

Jag har haft min andra katt längre än den nya.

har lagt ut annonser men verkar inte som någon kan ta henne.

:(:(

VargenCV
0

Hur länge har du försökt? Äldre honor kan behöva lite mer tid att acceptera yngre katter. Du borde ge de ett par veckor i alla fall, tycker jag..

Annars är det kanske enklare att omplacera den yngre katten? För min egen del ville det varit svårare för *mig* att låta min äldre hona flytta, då jag har starkast relation til henne som varit hos mig längst tid.

kiki999
0

jag har haft den yngre katten längre, därför vill jag inte göra mig av med henne.

jag har försökt ett bra tag nu. och känner att jag tänker inte utsätta både den yngre eller den äldre katten för mera stress o lidande.

någon som kan ha henne?:(

Catnap
0

Det handlar absolut inte om att katten är mindre värd eller inte lika fin för att hon inte är renrasig. Jag är övertygad om att alla här inne älskar katter av alla slag, med det är ett forum för norsk skogkatt och därför hittar du rasfantaster här. 

För att vara raskatt så har har man två renrasiga föräldrar och registrerar avkomman som därmed får en stamtavla. Utan stamtavla så är man bara långhårig huskatt. Det är väldigt vanligt att folk säljer katter under beteckningen "norska skogkatter" fast de är långhåriga bondkatter, det är viktigt att klargöra skillnaden eftersom det är helt olika saker, därför poängterades det i tråden. Inte för att på någotvis nedvärdera bondkatter. 

Det är tyvärr så att det kan ta långt tid innan katter som sammanförs accepterar varandra. Man måste ta det lungt och låta det ta den tid det tar (kan ta flera månader). Sedan finns det katter  som vill leva som ensamkatter. Om du verkligen har försökt få dem att trivas ihop så förstår jag om du tvingas omplacera.

Får du inget napp på annonserna så hör med djuskyddet eller något annat djurhem. Du har nu tagit på dig ansvaret för katten och behöver lösa situationen till det bästa. Hur länge har du annonserat? Har du kontaktat något djurhem? Så länge dem inte slåss och skadar varandra kan du stå ut ett tag till. Det tar tid att omplacera katter, speciellt bondkatter då markanaden är övermättad och det finns otaligt många på blocket och andra annonställen. Ju äldre dessto svårare. Jag tror däremot att det faktiskt kan vara lättare för ett djurhem att omplacera en äldre katt, väl värt ett försök iaf. 

Jag tror att du har liten chans att hitta en ägare här inne, det är möjligt att det finns någon som vill ta henne såklart, men de flesta här gillar ju rasen skogkatt. Om katten inte gick ihop med din katt är chansen stor att den inte trivs med sällskap och då skulle det kunna innebära att den som tar över katten inte kan ha andra katter och de flesta här på forat har redan katter. Rsken är då stor att det återigen skulle bli en ohållbar situation och katten skulle behöva slussas vidare återigen. Det är inte rätt mot en katt! Se därför till att katten får komma till ett hem där de tänkt över beslutet ordentligt och förstår vad det innebär att ta en äldre katt samt att de inte har andra djur.

Har du kontaktat något djurhem?

//Angelica

kiki999
0

jag har kontaktat djurhem. dom tar endast emot katter som inte har något skyddsnät.. med andra ord katter som inte har någon som kan ha de. typ katter som går ute o inte har mat och sånt.

har hört med djurskyddet dom kan inte heller..

de enda de gav som råd var annonsera.. vilket jag har försökt med ett tag nu.

den katten som jag ska göra mig av med har bott med tre andra katter innan o de har gått jättebra. Anledningen till att min katt o den nya inte kommer överens det vet jag inte.

Sissi
0

Jag förstår inte varför ni måste "märka ord" och göra er viktiga över att hon skriver Norsk skog(s)katt och om katten är renrasig eller ej, hon vill ju bara ha hjälp med att omplacera en katt.

#0 Lägg ut en förfrågan på katter.ifokus, kanske får du bättre respons där. Lycka till!

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

WesthKiowas
0

#21 Bra Sissi! Det handlar ju om att en katt behöver nytt hem och inget annat!

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Labolina_73
0

#21 mycket bra Sissi….. tänke själv skriva detsamma,,,

Hon behöver hjälp med att hitta ett hem till katten,,, oavsett det är s i namnet eller om det är en stallkatt som levt ute hela livet… !

Bengan-A
0

#21 Bra inlägg, precis vad jag tänkt men inte skrivit. Man kan inte tjafsa i alla trådar =)

Mvh Bengan

Fridaybrew
0

Anledningen till att poängtera är att hon är på Norsk Skogkatt forum. Har felaktig uppfattning om vad en raskatt är. För att visa skillnaden så är det flera som poängterat skillnaden. Om det inte hade poängterats skulle hon inte kunna veta.

Man får passa på att lära upp dom som felaktigt annonserar ut norska skogskatter eller renrasiga utan stamtavla på olika annonser. Så minimerar vi antelet felaktiga annonser i framtiden eller iaf har försökt. Så blir färre personer lurade av att de verkligen har en renrasig katt när de egentligen inte har det. Problemet är alltså mkt större än en katt.

Sen att katten ska omplaceras nu så håller alla tummarna att det går bra. Man är inte genomond bara för att man vill poängtera saker =)

Vid fortsatt annonsering kring denna katten är mitt önskemål att det inte skrivs norsk skogkatt helt enkelt. Dock än en gång så hoppas jag att katten får komma till någon som den trivs hos.

/Fridaybrew

Labolina_73
0

#25 såklart är det lite så.. men då är det bättre att skicka ett Pm istället för att höja pekpinnen i tråden på detta vis..

Tycker jag iaf…. :-/

//Linda

Sagolika
0

Hej kiki999,

Om du går in på Hittekatter i Fokus och kontaktar Naquita, så kan du få hjälp av KKS (Kattkommando Syd) att omplacera din katt. De omplacerar också främst hemlösa katter, men tar sig även an katter med hem som behöver hjälp, mot en liten avgift. Storleken på denna avgift beror på hur mkt. som är gjort med katten, men din hona var ju redan kastrerad (kanske vaccinerad och id-märkt också?) och då blir avgiften billigare.

Lycka till!

[michaelalundgren]
0

#25 Du har rätt i att folk i allmänhet har okunskap över Norska Skogkatter, och Norska Skogskatter.. Skillnaden för oss är stor, men för folk som ej är insatta i "kattvärlden" så är det ingen skillnad.. 

Nu var det så att hon behöver hjälp att omplacera en katt, och självklart ska hon få göra det hos oss. Katten behöver ett nytt hem även om den är en renrasig skogis eller en huskatt.

Catnap
0

Okej, vad synd.
Du har fått flera bra tips i tråden om var du kan annonsera och hur du kan gå tillväga, utnyttja dem. Det kan ta ett bra tag innan man får napp på anonnser.

Hoppas att det går bra för katten, håller tummarna

(I all välmening, tänk dock på att inte skriva norsk skogkatt för då kanske du får svar från människor som sen inte visar sig vara intresserad)

Lycka till

//Angelica

Catnap
0

Vet inte om jag var en av de som borde ta åt sig av det där.

Jag skrev inget för att vara viktig, utan försökte ge tips och komma med idéer på lösningar (även om de kanske inte hjälper så mycket). Jag tycker att det är viktigt om katten är renrasig eller ej då man annonserar. En annons bör vara så korrekt som möjligt för att dra till sig rätt intressenter. Jag tänkte på kattens bästa så att rätt personer hör av sig och att folk inte backar ur ev. köp (eller blir lurade), därför var det relevant i just detta sammanhang så man vet vad man säljer/omplacerar och intresserade köpare vet vad de köper :)

//Angelica

Sissi
0

#30 Jag tycker att du var saklig och höll god ton Glad

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Catnap
0

Hej kicki999!
Hur har det gått för dig?

//Angelica

kiki999
0

katten är inte såld:(

några förslag på vad man kan göra?

annons verkar inte funka, har skrivit här, kollat me familjemedlemmar.. men alla har tydligen tillräckligt med katt..

Catnap
0

Vad tråkigt!
Har du använt dig av Sagolikas råd (#27) och kontaktat Naquita?
Annars tycker jag du ska försöka den vägen.

Om du inte redan har kontaktat, kalmar djurhem, katthemmet kompis och oskarshamns djurhem så tycker jag att du ska göra det. Försök förklara situationen, katthemmen är tyvärr ganska överbeslastade och är begränsade de med. Kanske kan de ta emot katten om du har tur.

Eller har du redan kontaktat alla dem?

Sedan finns det ju kattkem i angränsade län. För kattens skulle så måste du kanske bereda dig på att åka en bit för att hitta en lösning.

Jag blir så förbannad på kattens första ägare! Hur kan man omplacera en katt som man haft i 8 år bara för att man ska ha barn. Nu fanns kanske en väldigt god anledning, men dessvärre så verkar det vara så jädra vanligt Skrikandes

//Angelica

kiki999
0

två avlivades jag tog denna katten (annars hade den gått samma väg)

de skulle göra sig av med katterna för att de skulle få barn men sen behöll de en katt, sen  prata jag med honom  o då skulle de flytta o då skulle den sista katten avlivas:(

Jag har pratat med katthem men de kan inte ta emot för de är som du säger överbelastade. 

naquita har jag hört med men inte fått något svar.

vet inte riktigt vad jag ska göra. vill så gärna att hon ska komma till ett bra hem o få mkt kärlek från en djurälskare.

WesthKiowas
0

#35 Jobbig situation för dig, förstår att det är svårt. Du har inte satt ut en annons på blocket? Där har jag hittat väldigt fina köpare, man behöver ju inte välja första bästa.

Håller tummarna för er!

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

kiki999
0

hon finns på blocket.

börjar bli akut pga att jag ska flytta snart.

eller de har varit akut ett bra tag men ja ni förstår.

kiki999
0

tack för råd tips.

Ni behöver inte oroa er för den här katten längre.

mvh kiki999

Sagolika
0

Är katten omplacerad nu?