Klamydia
Jag vet att många inte vill ge sig till känna, när det gäller sjukdomar mm, men en underbar vän behöver snarast hjälp
hon har fått in klamydia i katteriet, ant genom en hane hon lånat, och hennes hona är nu gravid, fick provsvaret idag, och det var Klamydia. Nu undrar hon, hur det kommer att gå med den dräktiga honan och hennes bebisar som väntas i april, då hon måste medicinera alla, så jag undrar, om någon här har haft en dräktig hona med Klamydia, hur gick det mm, PM gärna, jag bryter inte tystnadsplikten
och det gäller inte vår ras!
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Jag tror att det är risk att kattungarna dör i magen eller strax efter födseln om honan har klamydia så hon måste behandlas hur som helst.
Har dock ingen egen erfarenhet så kan inte lova att det ovan stämmer, bara vad jag hört.

Jag går just nu G3-kursen på PawPeds och denna veckan har vi haft reproduktionsstörningar som läxa. Så här står det bland annat i vår text angående klamydia, då gäller det bara reproduktionen dock och inte så mycket om resten av problemen som kan drabba en. Hoppas det kanske kan hjälpa lite.
/Sylvia
_Klamydofila (Chlamydofila felis) är en bakterie som utsöndras framför allt i ögonsekret. Bakterien kan förekomma utanför katten i form av så kallade elementarkroppar och kan där överleva i några dagar, men är känsliga för rengöringsmedel. Bakterien smittar framför allt via direktkontakt och är vanligare i flerkattshushåll än i hushåll med enstaka katter. Katterna behöver inte alltid visa symptom, vilket troligen är varför det är mer förekommande i flerkattshushåll. Huvudsakliga symptomen är ögoninfektion, men katten kan även vara snuvig, nysa eller hosta. Majoriteten av katterna mår dock ganska bra och äter normalt, det är kattungarna som drabbas värst, oftast under de två första veckorna eller efter avvänjning. Klamydofila har påträffats i mag-tarmkanalen och i könsorganen och det är tänkbart att kattungarna kan smittas under förlossningen om mamman har bakterien i vagina. I dagsläget vet man inte om klamydofila orskar reproduktionsstörningar, men det har föreslagits att de kan orsaka abort på katt.
_

Tack, hon är fullt medveten om att kattungarna troligtvis kommer dö, men då jag vet, att det har födits kull, som inte dött, så vill jag luska vilken medicin som getts till just den kullen, som överlevt. Denna kull var en katthemmskull, och för några år sen, men det måste finnas uppfödare, som haft samma problem, och hur har det gått? och vilken medicin har dom gett? det finns vad vi vet, 3st olika mediciner.
I första hand, gäller ju de vuxna, men går kullen att rädda, som vill man ju försöka.

Till er som inte vet
när ni årsvaccinerar, kan ni för några tior, även få klamydiavaccin i detta
själv har jag vaccinerat varje år mot Klamydian, vilket jag är väldigt glad för, när man ser, hur lätt denna smitta är, att spridas
#4 Det ska jag tänka på näsat gång jag vaccinerar.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Jag började med det när jag jobbade med hemlösa, tog inga risker att föra hem nåt, och inom våra avelsdjur, hägrar riskera ännu mera

Jag var med i en studie gällande Klamydia på SVA då jag hade en fertil hona som var vaccinerad flera gånger mot Klamydia och inte visade några titrar alls.
Vetrinären som var med och ledde studien heter Linneá Krook och arbetar på Albano Djursjukhus. Jag tycker att din vän ska ta kontakt med henne och rådfråga, om någon vet så borde det vara hon.

Hej Jessica, vi ska prova, vi har ringt SVA, men där fick vi inga ledande svar, bara dryga sådana, ang att det är vet uppgift att reda ut sånt, och visst är det det, men vi ville hjälpa till, då vet var osäker när det gäller dräktig hona
Har försökt Googla på detta men det enda man kommer fram till är att kattungar drabbas värre än vuxna.
Hoppas att någon här har erfarenhet och/eller kunskap att dela med sig av så att din vän kan få lite hjälp på vägen.

Tyvärr blir inte katterna immuna mot klamydiabakterien under särskilt lång tid efter genomgången infektion. Det gör att vaccineringen mot klamydia inte ger särskilt bra effekt. Vaccinet mildrar symptomen men en vaccinerad katt kan bära bakterien och smitta andra katter.
Då katter kan bära bakterien utan att själva visa några symptom är det svårt att veta om man redan har bakterien INNAN man vaccinerar kattungarna. Alla katter i hushållet måste testas innan så man vet om dom visar antikroppar. Nu kan katten visa antikkroppar långt efter att bakterien försvunnit så provet kan vara missvisande. Alltså är det mycket svårt att veta om man har det eller inte, speciellt med tanke på att det även kan smitta indirekt och genom luften.
Om man valt att vaccinera sin katt så kommer den att ha antikroppar, oavsett om den bär bakterien eller inte. Vilket försvårar en ev utredning om ens katter blir sjuka. Är man inte hundra på att ens katter är totalt fria från bakterien så är det lite som att "gömma" bakterien under vaccinet.
/Sylvia

#8 Ring inte SVA utan Albano direkt och be att få prata med Linnea eller om dem har någon annan som har samma koll.
Albano har även Cecilia Hässler som är gynekolog på katt hon har koll på vad som händer i livmodern och om nått kan göras.

Jessica, vi har fått uppgifterna från Albano, tack

#12 Berätta gärna för oss vad du fått veta.
Jag förstår inte varför det skulle vara så stor risk att kattungarna skulle dö? Det har jag aldrig hört talas om. Självklart kan vilken infektion som helst orsaka missfall, men risken är inte abnormt hög för klamydios. Enligt vad jag har läst är man ganska osäker på hur/om klamydios påverkar reproduktionsorganen.
Enligt The Merck Veterinary Manual bör dräktiga honor behandlas med erytromycin.
Om honan inte hunnit göra sig av infektionen innan förlossningen lär kattungarna smittas och då får de behandlas med tetracyklin. Lång och eländig behandling och emaljen kan skadas på kattungarna men man blir av med eländet.
Jag skulle inte rekommendera att vaccinera mot klamydios.
1. Vaccinet är ineffektivt.
2. En vaccinerad katt kan fortfarande smittas, men det blir svårare att påvisa att den är smittad eftersom antikropparna i blodet kan bero på vaccinet eller infektionen. Man kan alltså skapa symptomfria bärare.
Eländigt jobbig sjukdom, men fullt behandlingsbar och med tanke på nackdelarna med vaccination… nej. En av mina tidigare veterinärer slutade använda vaccin mot klamydios pga. hög frekvens av biverkningar och låg effektivitet.

#15 du är bra påläst
och du har helt rätt, om jag förstått rätt. Nu är det inte jag som tagit emot alla info, men jag har hjälpt min vän, som jag kunnat, vissa vet tycker man ska låta det verka ut, vissa medicinera, men ingen har kunnat tala om vilket man ger till den gravida honan, som ska ha om 10 dagar.
Jag har själv inget bra svar på varför jag vaccinerat mina katter mot det, tog det när min vet föreslog det.

#15 Jag håller med, blev avrådd av min vetrinär som tycker vaccinet är dåligt pga samma förklaring som du kommer med.

15# Kan bara hålla med, min hona som var vaccinerad kommer från Danmark där man gör det alltid om jag har förstått rätt.
Min Vet. i sverige meddelade att det är ganska vanligt att katter inte utvecklar några titrar alls eller så blir dem så få att dem inte gör någon skillnad om de skulle utsättas för någon smitta.
Dessutom så finns det andra infektioner som kan drabba katter och lämna titrar som liknar klamydia och ge resultat vid provtagning så dagens klamydia tester, och vaccin ger jag inte så mycket för.
En av de stora riskerna som finns för kattungar om mamman har utvecklat klamydia som inte är behandlad (eller även under behandling) är blindhet eller nedsatt syn så de lätt blir infekterade i ögonen vid förlossning.

Den blivande mamman i detta fall, hålls isolerad, och medicineras endast med Fulcitamic, vilket då rekomenderades av en veterinär, men jag ska ringa tjejen imorgon, och maila över vad ni skrivit, vilket jag tycker ni är underbara som gjort, för detta kan hjälpa fler, som läser här, och blir drabbade.

Kan ju tilllägga, blir inget Klamydiavaccin på mina mer
#20 Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig, eller hur!? 

Precis Sissi, vi lär, så länge vi lever, och det gäller att lyssna och lära, det kan man aldrig göra för mycket av
bara man är ärlig och rak
Hälsa lycka till till den blivande "kattmormorn". Hoppas hon slipper besvär hos kattungarna!