Fön?
Hej!
Någon som vet om det finns en fön som är speciellt tillverkad för att låta lite? Jag har kollat runt i elaffärer och ingen har hört talas om en fön som skulle vara tystare. Visst finns de som låter lite mindre men det borde väl finnas de som är gjorde för dom som fönar katter? Ingen i djuraffärerna visste.
/Line
Kan rekommendera fön med lång slang. Ställ fönen på golvet, föna katten uppe på bordet, låter mindre och katten slipper surret i öronen. Googla på Vivog t.ex.
Vänliga hälsningar
Cindy
Tusen tack för ditt svar!!
Så lite så. Finns några modeller på jobbet, sök på fön på www.zoomarknad.se
Vänliga hälsningar
Cindy
#3 Låter inte de fönarna som står på golvet med lång slang väldigt mycket?
Susanna
#4 Beror på fabrikat och modell, en sämre motor skränar givetvis mer. De låter dock ofta mindre än en handfön, speciellt med tanke på att med handfönen viftar man ju med motorn kring djuret, medan en golvfön kan stå och låta en bit bort medan man viftar med slangen istället.
En annan aspekt att ta in är att en golvfön torkar väldigt mycket snabbare än en handfön, vilket gör att oljudet bara behöver pågå en kortare tid. Jag har en kollega med två små dvärgspetsar, och enligt henne tar det 20 min med handfön, eller 5 min med golvfönen att få en hund torr. Detta dels för att golvfönen är starkare, men också för att den ger bägge händerna fria att arbeta pälsen samtidigt (hon har en slangklämma på trimbordet).
Vänliga hälsningar
Cindy