Katt som kissar???
Hej En kompis till mej har en skogishona som har börjat kissa i handfatet. Lådan är ren och det har börjat nu ganska nyligen.
Är det någon som vet nåt om detta beteende, hon har en kattkompis som hon är uppväxt med så det är ingenting nytt i hennes liv som gör att hon skulle börja med någon typ av protest..
Varför gör hon så? Givetvis är min kompis glad att hon gör i handfatet och inte i soffan men,, det är ju jobbigt iaf,, börjar ju lukta..
Tacksam för svar..

Hur gammal är katten? Är det så att hon har börjat bli könsmogen kanske, det brukar nämligen vara en förklaring till kisseproblemen. Det brukar i så fall rätta till sej när de blir kastrerade. //Kaisa

Hon snart 2 år.
tur att det bara är i handfatet iaf, där går det ju att spola hett vatten efter 
min tös kissar på lådan men bajsar på golvet framför toan så det får man ju plocka hela tiden. så har hon gjort sen jag fick hem henne vid 12 veckor så jag har vant mig efter 2 år hehe
Ett hett tips är att ha flera lådor som ofta löser sådana här problem…då en del vill kissa i en låda och bajsa i en annan.
Markerar honan så kommer hon troligtvis fortsätta med detta tills hon blir kastrat

ok,, men markerar hon?
kanske hon gör… vad kan det bero på.. ska jag skaffa flera lådor då?
Många könsmogna honor brukar markera precis som hanarna vid löp…det kan bara vara några droppar men luktar väldigt mycket.
Markerar honan, så gör hon det i fortsättningen också dvs då spelar mängden lådor ingen roll.(P-Piller eller Kastrering är det som hjälper)
ProtestkissningProtestbajsnig går oftast att avhjälpa med flera lådor…ökad frekvens av städning av lådor, byte av sand.
Vanligaste orsaken är att katten inte tycker lådan är tillräckligt ren eller att den får dela låda med för många katter.
Protesterna kan också bero på många orsaker som att katten känner sig bortglömd, undanträngd av andra katter, sjukdomar osv
Har en hona som markerar i badkaret när hon löper men det är bara när hon löper.
Det kan være hennes måte og fortelle at noe er galt. Til eksempel kan hun ha en infeksjon. Jeg ville latt en veterinær titte på henne for sikkerhets skyld
Har hon bytt rengöringsmedel när hon tömmer lådan och rengör? Sådant kan vara känsligt, särskilt om man använder ett medel med citrondoft. Har hon bytt sand?
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Har haft problem med urinvägsinfektion på vår husis. hon har haft det tre ggr.