Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 509 ggr
Labolina_73
0

hur vet man,

Hej,, hehe jag och mina frågor igen…..

Röd eller creme, om det är en väldigt ljust röd katt så brukar det ju som regel vara creme.  Hur kan man säga att den är röd då och skriva röd i stamtavlan,, om  katten skulle kunna vara creme genetiskt sett alltså. Mamman eller pappan är creme den andra är röd.

Hur vet man då om katten är creme eller röd? om den är väldigt ljus???

//Linda

Lo-Looks
0

På rött o creme är kanske lite svårare att se, men cremefärg är alltid kall, medan röd har varm.
(Svårare att se om silver är inblandadGlad)

Creme och blå. Anlaget för detta är recessivt och kallas dilutionsanlag. Båda föräldrarna måste vara bärare av anlaget, men de behöver inte ha den färgen för att få kattungar i blå el creme.

Kolla lite på stamtavlan hur det ser ut på din röda kattens stamtavla. Om det finns blått el creme. Är en av föräldrarna dilut.färg så vet man att alla ungarna är bärare av anlaget. Sedan är det 50% chans att det nedärvs till nästa generation om ungen korsas med en icke bärare av dilu.färg.

En av dina barn såg ut som en röding i allafall. Men bilder kan vara vilseledande.:)

Lycka till med de små!

Juliette-
0

jag har ju 2 cream ungar hemma här nu.. första anblick sa jag röd men när de torka så vart de cream. Dock är de istället mycketmörka cream som pappa.. men som sagt dom röda är mycket mycket varmare i färgen än cream så de är inte så svårt egentligen

Juliette-
0

#1 Är de mig du pratar om när du säger en av ungarna ser röda ut? Mig veterligen har inte Labolina fått några ungar därför jag fråga :)

jag har jämfört med mamma pappa med varandra och de måste vara cream även fast de på vissa bilder i mörkret igår ser röda ut..

De är jätte svårt ochi vissa ljus tror jag att jag sätt fel men jag ät tämligen 100 då de är pappas kalla och inte mammas varma.. hehe jag har ju hjälp ;) Så jag kan jämföra med färgerna mycket praktiskt.. sen är ju Pommac en mörk cream och ungarna ser lika mörka fina ut :)

Lo-Looks
0

hihi!! förlåt! Nu blanda jag ihop er, satt först o läste om dina små och sedan gick jag på Laboinas inlägg..och där fick väl jag hjärnsläpp..förmycket röd o creme snack..Generad.

Det var din..som såg ut som en röd, men som jag sa det kan vara foto som gör det.

Lycka till med de små…

Juliette-
0

#4 Hehe ja att fota nyfödda mitt i natten var inte de lättaste när mamma inte ville heller så man fick ta de bilder man fick på 5sek ;).. hehe.. Men jag tror de är cream och de visar sig väl än mer med tiden de växer