Allergisk mot katt?
Finns det några här som är kattallergiker och har valt att ändå leva tillsammans med katter?
Hur fungerar det? Vad gör ni för att dämpa besvären? Har ni vidtagit några speciella åtgärder?
Vill någon dela med sig av sina erfarenheter är jag mycket tacksam.
/Christina
Själv är jag inte allergisk, men min sambo är det. Dock klarar han av skogisar, men inga andra raser, speciellt inte korthår… så därför får jag nästan alltid åka själv på utställningar, eftersom att han inte kan följa med in.
Han brukar få ta Clarityn och en speciell nässpray när vi/han träffar korthåriga, men vi brukar undvika det i det mån det går.
Jag är allergisk men med lite tabletter och att vissa av katterna även är ute så brukar det gå bra.
Till utställningar tar jag alltid tablett på morgonen och sedan en till under dagen. Som tur är så har jag ganska mild allergi så jag mår rätt bra.
Men jag känner av vissa katter mer än andra oavsett ras och om dom är kort- eller långhåriga. Man lär sig leva med att ofta ha snuva och att det kliar på huden. Det var också pga katterna jag flyttade ut på landet för att kunna ha kvar dom trots min allergi.
//Kram Mia

När vi har haft katterna hos sambons föräldrar där två är allergiska så badar vi dem när vi kommer dit, kammar dem dagligen, det lindrar lite. En tar tabletter dagligen för att klara av katterna
Jag kan reagera på huskatter. Men nu har jag skogisar och då de har lång päls så reagerar jag inte på dem så mycket. Men ser till att bada dem en gång i månaden cirka, borstar dem dagligen med borse och kam och kommer att göra detta ute så fort det blir bättre väder. Städa ser jag till att göra en gång i veckan minst och moppar golvet en gång i veckan.
Min syster är däremot superallergisk och hon börjar snora när hon kommer innanför dörren. Jag brukar försöka se till att ha borstat katterna innan, vädrat, städat och vädrat igen innan hon kommer. Givetvis försöker hon ta medicin innan hon ska komma. Antihistamin, ögondroppar och näspulver.
Det man regagerar på är kvalsren som trivs i katternas päls. Och kvalster gillar varken rent eller luft.
Ni har väl alla hört om hur man bekämpar kvalster i sängen. Man ska helst vädra täcket annars ska man låta bli att bädda. En skogis har mycket fluffigare päls än en korthårig huskatt. Vet inte om det är därför, att kvalstren inte trivs lika bra.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Denna bok köpte jag utifall att……
KATT; På liv och död. AV Åke Becckérus.
Den handlar om Åke Beckérus kamp mot sin kattallergi, och hans övertygelse om "immunterapi" - att vänja kroppen vid det man är allergisk mot - och att han trots svår astma till slut blev symptomfri, och fick rätt.
Har man en allergiskt betingad astma ska man naturligtvis inte utsätta sig för det man är allergisk mot. Men det är precis vad Åke Beckérus gjorde. Han vägrade göra sig av med sin katt trots upprepade besök på akutmottagningen - flera gånger i absolut sista minuten. Hans metod kan närmast beskrivas som chockterapi.
Detta är inte bara en faktabok om en man som övervann sin sjukdom. Det är också en underhållande och spännande berättelse med glimtar ur en vardag, nog så dramatisk, som till stor del handlar om att överleva. Och om ett mycket speciellt förhållande mellan människa och katt.
Boken kommenteras av en läkare.
Boken finns på BOKBÖRSEN
http://www.bokborsen.se/Becké%3Brus,+Å%3Bke-bok-till-salu-11366811_1.htm
//Linda

Tack för att ni berättar om era erfarenheter om kattallergi och stort tack Linda för tipset om boken. Den skall jag läsa …
Finns det fler erfarenheter - gärna liknande Åke Beckérus - så vill jag gärna ta del av dem. (Blir kanske en artikel så småningom.)

Jag har skickat ett medelande till dej/ Lilly

Tack Lilly!

Jag tål inte korthåriga huskatter (bondkatter) men skogisarna brukar gå bra. Om jag är mycket allergisk tar jag en receptbelagd allergimedicin som heter Disofrol. Den är mkt. mer effektiv än de receptfria. Sen har jag även en luftrenarmaskin i sovrummet.

#9 Intressant att det är skillnad på katt och katt. Luftrenare låter som en bra idé.