Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 5373 ggr
Manhedens
0

Varning till alla uppfödare!

Särskilt riktat till de i Västernorrland och Gävleborgs.

Jag vill varna om en kvinna som för tillfället bor i Gnarp, Nordanstig. Hon samlar på sig massor med hundar och katter som hon vanvårdar och tar ungar på bara för att sälja! Jag vet inte om jag får nämna hennes namn på forumet men eftersom jag har haft affärer med henne så anser jag mig ha rätten att skriva ut det på min hemsida: www.it4unet.se/~manhedens/

Hon hade köpt 2 kattungar (9 mån gamla) av mig i slutet av september mot avbetalning. Dum som jag var så gick jag på hennes ursäkter att hon aldrig betalade och jag tänkte att så länge katterna hade det bra… hon lät som hon älskade katterna väldigt mycket och var väldigt trevlig . Nån gång i november berättade hon att hon flyttat till Gnarp för att hon skilt sig (lögn). I januari fick jag ett anonymt tips på min hemsida att kvinnan som hade mina katter vanvårdade dom! 

Jag kollade upp det med hälsovårdsmyndigheten i Gävleborgs län och de bekräftade med en gång att det var så. De kände till kvinnan och hade varit där och sett mina katter och de var både magra och toviga Gråter. Tack vare en ängel som är medlem i Kattsamariten i Hudiksvall så fick jag kvinnan att lämna över katterna till henne och hon tog hand om dom en vecka tills vi kunde köra och hämta dom!

När katterna kom till henne så vägde de bara 2,6 kg (deras syster väger nästan 4 kg..) och man kunde känna alla ben i kroppen Gråter, dessutom var de dräktiga bägge två! Jag fattar inte hur den kvinnan är funtad!  Skrikandes Jag blir så arg när jag tänker på hur hon behandlar sina djur!

Jag har anmält henne för vanvården och vill varna alla att inte sälja några katter (eller hundar) till henne! Av djurskyddet fick jag veta att hon har åtminstone en Perser (blå-vit) och en Maine Coon (padda) och när jag skulle ha tillbaka mina katter sa hon att hon skulle hämta en ny skogis samma kväll… Jag har fått en bild på Persern och Maine coonen från djurskyddet om någon vill kolla på dom.

Hon anonnserar på Blocket om blandraser som Cockapoo och Jackipoo och Perser-Skogis, fast anonnsen om kattungarna tog hon bort efter jag tipsat djurskyddet om den och de ringde och ifrågasätte henne varför hon inte visat dom när de var dit på kontroll…

Nu har katterna varit hemma hos mig i snart 2 veckor och får en massa mat och kärlek. Tyvärr så var Mindy så mager så i lördags så fick hon 2 döfödda ungar Gråter (de vägde bara 60 gr och saknade päls) och idag när jag kom hem från jobbet hittade jag en till död i bolådan Gråter. Cindy är i lite bättre form och verkar som hon har lite längre kvar innan hon ska föda.
Bilden är på Cindy som togs just efter hon kom från kvinnan, då hade hon snabbt rakat bort tovorna från hela magen, hon hade en massa småsår på huden och var väldigt öm på ryggen i några dagar så de hade antagligen hållit fast henne där med våld!

Manhedens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på Cindy bakifrån där man kan se hur smal hon är runt halsen

Manhedens
0

Jag missade visst den första bilden jag skulle lägga upp på Cindy, här är den:

Manhedens
0

Och här är en bild på Mindy, det syns inte riktigt men under pälsen är det mest bara ben Rynkar på näsan

EddaM
0

Vilka fruktansvärda människor det finns! att de ens kan komma på tanken o behandla djur på detta viset. Verkligen en människa som jag hade velat göra likadant mot. Fy F-n säger jag!

Bra att du fick hem dina små. Och jag hoppas verkligen att den slappa staten snart tar djuren o förbjuder henne o ha djur alls.

Hoppas ni att dina tjejer kryar på sig ordentligt så de blir runda o goa igen.

*kram* Madeleine

PS: Har du inte skrivit detta inne på perser o Maine Coon ännu så tycker jag att du skall göra det eftersom de raserna är med inblandade.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

LaSadie
0

Fy farao… stackars katterna som hamnar hos denna person. Tur att du fick reda på vanvården och kunde hämta hem dom. Lycka till med dem, hoppas de återhämtar sig bra

Labolina_73
0

Usch det är skrämmande hur vissa kan behandla sina djur..

Tänk om man bara hade mjlighet att ha djurpoliser och faktiskt fängelse för misshandel på det viset.. Som i USA..

//Linda

Camizen
0

Usch det är med tårar i ögonen som jag ser bilderna på dina katter.

Trösten i denna tragiska historia är att de har kommit tillbaka och får en ny chans till ett bra liv.

En stor eloge för alla inblandade som gjorde att dina tjejjer kom hem igen. Jag hoppas att fler katter hadde samma tur som dina tjejjer.

Manhedens
0

#4 Tack för tipset! Nu har jag lagt in det på de sajterna också. Ska lägga in på Katter och Blandrashundar imorgon och skriva om lite så man varnas för att köpa från den där kvinnan.

#5 och 6, Tack för era kommentarer. Jag skulle vilja att hon aldrig får ha djur igen, NÅGONSIN!

Camizen
0

Det vore kanske bra att lägga in en tråd på katter.nu

SilentHills
0

Men usch så vidrigt!! Hemska människa! Sånt här gör mig så fruktansvärt ledsen!

Jag håller tummarna för att allt går bra med dina tjejer! Tack och lov att de fick komma hem igen!

Catnap
0

Fy vad hemsk! Gråter
Det är helt ofattbart hur vissa människor är funtade, hur kan man behandla djur så vidrigt. Om någon sjurskyddsinspektör varit hos henne tycker man att de borde kunna utfärda något slags djurförbud? Eller att de ska hålla koll på henne, vet inte hur det fungerar. Någon som vet?

Man ser allt för många som tar kull efter kull på ras blandisar bara för att tjäna pengar. En del annonsbilder man har sett har inte visat friska och välmående katter. Man blir så ledsen att folk köper dessa. Det skulle aldrig gå att föda upp djur på löpande band om ingen köpte djuren Rynkar på näsan

Hoppas att katterna blir bättre snart. Skönt att du har fått hem dem igen!

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

[Skogsjentans]
0

Usch och fy! Bedrövligt sorgligt! Tack för informationen! Inte mer än rätt att personen "hängs" ut med namn. Det är lindrigt ändå! Böter och samhällstjänst skulle det vara!

Lycka till med katterna och hoppas de inte fått men för livet….

//Marianne

blondifire
0

det är så man Gråter.. detta gör mig bara mer motiverad till att fortsätta anmäla dessa annonser.. senast idag vart det flera på olika skogSkatter, mainecoone m.m jag ger mig inte!!! det handlar om att få upp statusen så dessa hemska människor inte tjänar pengar på det.. håller tummarna för att dom andra oxå får en andra chans…

S*Winsnes Wilda

Sagolika
0

Så förfärligt! Tur att du fick dem tillbaka i tid. Hoppas de snabbt blir bra igen och tack för varningen.

Sissi
0

Stackars katter, man slutar aldrig att förvåna sig över hur en del människor är funtade,

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

David
0

Tycker det här är så fasansfullt att jag inte finner ord för det. Skrikandes Gråter

Den här typen av människor är otroligt skickliga manipulerare, de kan verkligen prata för sig.

Blir samtidigt lite skrämd att myndigheterna hade sett det här utan att ingripa. TS, jag har skickat PM till dig, skulle gärna vilja gräva lite djupare i det här.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

SillyZones
0

Mycket chockerande läsning! Alla uppfödares mardröm såklart! För din del och dina vackra katters del slutade det lyckligt. Stor eloge! Nu gäller det bara att få stopp på denna jubelidiot!

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

EtConsortez
0

USCH och FY!!! Jag har varit med om liknande, tack o lov var inte töserna dräktiga dock…När jag kom dit fanns även en hane på 9 månader som var så dåligt skick att jag nästan dog. Jag visste vem som var uppfödare till honom och på nåt mirakulöst sätt fick jag dem att lämna ifrån sig alla katter utom en hona till mig. Hanen vägde 1700 gram när han kom hem till mig!!! Han gick upp 500 gram på 3 dagar, nu är han en lycklig, älskad kastrat precis som mina töser och har fantastiska hem. Katterna var fulla med kvalster och var så skrangliga att jag knappt trodde att de skulle kunna bli normala igen men som sagt de har det finfint nu. Det blev en hel del kostsamma veterinärbesök och massa jobb med ohyran osv men det var det värt…Jag tog kontakt med djurskyddet i kommunen(det var så för nåt år sen) och berättade att jag tagit katterna osv. Katten som stannade kvar hämtades senare av uppfödaren till den, som jag kontaktade.

Margona
0

Fy så vidrigt!

Kvarnstugans
0

Man blir så otroligt ledsen & besviken på människor som kan behandla sina djur på detta sätt!!Gråter Fattar inte hur dom är funtade…Skrikandes

sandras-tiger
0

Usch vad hemskt!!! Fattar inte att människor kan behandla djur på detta sättet, helt ofattbart Gråter

haapets
0

Så grusomt!!!!!! Takk for at du advarer. Det er forferdelig at man ikke kan stoppe slike mennesker helt. De skulle aldri fått hatt dyr igjen:(

iotdis
0

Det är ju ens mardröm att råka ut för en sådan människa och tyvärr brukar dessa vara såå trevliga manipulativa Skrikandes men som en skrev inget förvånar en längre tyvärr. Dina katter hade verkligen tur att få komma tillbaks till dej levande tänk vad folk gör för pengar , om inte folk köpte djur från en sådan här människa (om hon kan kallas för det ) skulle dom inte kunna hålla på.Hoppas nu att dina tjejer återhämtar sej och får ett härligt liv efter denna mardröm.

// Gunilla

Manhedens
0

Tack för alla era inlägg!

Jag har tänkt ringa till Länsstyrelsen imorgon och höra hur det går med min anmälan.

Jag försöker mata katterna med allt de vill äta, jag är så orolig att jag ska komma hem och hitta fler döda kattungar…

I övrigt så verkar de må bra, det är bara Mindy som är lös i magen och bajsar utanför lådan. Hon pinkar på lådan men sedan går hon och sätter sig brevid för att bajsa… Det verkar mer vara en vana än protest, jag hoppas det blir bättre när hon återhämtat sig.

David
0

Jag har lämnat in en formell begäran att få ut alla handlingar som rör den här personen.

Vill veta vad som är gjort, och framförallt vad som inte är gjort, och varför det inte är gjort.

// David

svampis
0

Fy f..  Skrikandes för sådan människor att behandla sina familje medlemar på detta sätt. Kunde inte låta bli att googla på hennes namn….ja så man undrar ju vad hon är ute efter. Man blir så himla Gråter att läsa om sån här, tur att du fick hem dom i tid.

aborgatos
0

Uch och tvi,Skrikandes!

Jag både grinar och blir så förbaskad! Vad jag tänker om slika ( sådana) individer är inte passande att skriva.

Tyvärr inte helt unikt, och vet inget bra sätt att få bukt på såna personer.

Blir lika förbannad över annonserna på blocket . Hittade nyligen en annons om dräktig skogishona till salu för 2000 spänn. Sen vill de ha 1500 per kattunge då de är födda . Att folk orkar *suck*

//Inger

David
0

#27. Jag skulle sälja min gamla tv och tv-bänk. Fick tillbaka den som ej godkänd tre (!!!) gånger innan den blev godkänd, för enligt blockets regler får man inte ha både möbler och elektronik i samma annons.

Suck! Det är svårare att sälja en tv än ett levande djur. Gråter

// David

David
0

Jag har fått ut handlingarna ifrån Länsstyrelsen gällande denna kvinna. De hade i princip inte så mycket att anmärka på, och kontrolltypen blev "normal kontroll - obefogad anmälan".

Besöket var oanmält och Länsstyrelsen hade två poliser med då hon tydligen inte brukar öppna dörren för kontrollmyndigheten.

Det enda som fanns att anmärka på var tovor på vissa katter och lite dåligt hull.

Och med tanke på bilderna ovan funderar jag kring hur seriös denna inspektion var. Tänker undersöka det här vidare. (usch, nu har Lännstyrelsen i Gävleborg träffat på helt fel person, jag kan vara ettrig som en liten terrier när någon vanvårdar katter)

// David

EddaM
0

Du är kanon David =)) All heder till dig o dagens ros med =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Sissi
0

#29 Bra där David!

Lagbodas
0

#29 På dom David!!!!   Så lätt ska dom inte komma undan.

Jag har själv en granne som precis i dag blev av med sina djur (får) det kom både polis och distriktveterinärer med hästtransporter för att hämta dom. Han har tydligen blivit anmäld massor av gånger under några års tid och till slut hände något.

Det som är konstigt är att han har flertal katter samt även hundar och dom har han också anmälningar på men dom tog inte med sig dom. Så dessa människor finns tyvärr överallt.

Kram Mia

dqhh
0

#29 stå på dig, det brukar ta en jäkla tid innan något händer tyvärr.

Har varit med vid åtaliga hämtningar av katter mm. Men innan man kommer dit har de ofta lidit alltför länge.

/Sara

Manhedens
0

Tack David! Jag uppskattar verkligen ditt engagemang och stöd!

Kram / Erika

David
0

#30 - 34. Tack =) Jag gör sådant här på automatik när jag får höra att någon vanvårdar katter.

Kämpade mot myndigheterna i över 3 år gällande en "djurskyddsförening" där dess ordförande brutalt avlivade katter på löpande band. Trots allsköns hot mot mig så ger jag inte upp. Som sagt, en ettrig terrier blir det Skrattande

Ju mer jag läser ju starkare känner jag för att agera mot djurskyddsinspektören också.

Som exempelvis detta som står i protokollet;

"Vid kontroll av annonser har Länsstyrelsen uppmärksammat att XXX försäljer kattungar från en kull och med en mamma som inte iakttogs vid kontrollen. Ett försök till telefonkontakt 1/2 2010 misslyckades på grund av att luren lades på"

Varför åker man inte dit direkt då? Är ju så uppenbart att till och med personer utan någon som helst kunskap om djur eller lagar inser att hon inte har rent mjöl i påsen.

Det fanns inget vatten när kontrollen inleddes, men det ställdes fram under kontrollen. Att katterna eller hundarna inte rusade fram till vattenskålarna gjorde att kontrollanten antog att de inte var törstiga och att det nyss funnits vatten. (Djurskyddslagen säger dock att katter/hundar alltid ska ha tillgång till friskt vatten).

// David

David
0

Den första anmälan är nu nedlagd. Rynkar på näsan

Men det har kommit in en ny enligt Länsstyrelsen;

Det ärende som jag handlagt angående djurhållningen hos xxx är avslutat. En ny anmälan angående katthållningen har inkommit och ligger med prioritering 2 hos gruppen som arbetar i norra delen av länet.

Vad fint det känns med en prioritet 2-placering. Då kan hon i princip fortsätta som hon gör nu i något år till innan det händer ett dugg. SUCK!

// David

blondifire
0

men herregud.. hur långt ska det behöva gå??

S*Winsnes Wilda

Manhedens
0

Men det är ju förj*vligt!!! HUR kan dom göra så! Skrikandes

Nu måste jag ringa dom!

David
0

Eftersom jag fått ut allt som rör denna kvinna kan jag konstatera,

De två tidigare anmälningarna handlade om att hon misskötte sina hundar = prioritet 1.

Den nya handlar om att hon missköter sina katter = prioritet 2.

Dra era egna slutsatser av det, men min slutsats är helt solklar. Till och med kontrollmyndigheten anser att katter har lägre status än hundar! Gråter Skrikandes Det visst skillnad på djur och djur…

// David

blondifire
0

helt oförståligt.. om t om dom anse att katter är värda mindre liksom..Gråter då har vi mycket o kämpa för och mot..

S*Winsnes Wilda

WesthKiowas
0

Fy fan…. Man blir så arg!

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

David
0

#40 och #41, Ja… jag blir mållös, trots att jag egentligen borde vara van.

Det här om något visar att kattvärlden måste bli MYCKET duktigare på lobbingarbete.

// David

Manhedens
0

#39 jag har kollat upp vad prioriteringen betyder och prio 1 är då djuren hålls instängda och/eller det saknas mat och vatten.

Prio 2 är då det är lite bättre och prio 3 är vad jag förstod minst allvarliga förhållanden.

Jag frågade varför de hade lagt ner den första anmälan och det var för att hon hade åtgärdat de anmärkningar hon hade fått vid den kontrollen…

David
0

#43. Javisst sätts de efter hur allvarligt kontrollmyndigheten anser att det är och inte efter djurslag. Konstigt dock att anmälan om att hundarna for illa direkt blev prio 1, medan anmälan om att katterna far illa blir prio 2. Anmälningarna såg nästan i princip lika ut, förutom att det var katt istället för hund.

Bedömningsskalan är något som tjänstemännen själv sätter när det kommer in en anmälan, så ingenting hindrar dem från att sätta även kattanmälan som prio 1, men, som jag ser det, "känns det inte lika viktigt" när det är en katt ifrån deras sida.

// David

David
0

Fick precis ett mail ifrån Länsstyrelsen!

Personen det handlar om har fått alla sina djur omhändertagna enligt 32 § djurskyddslagen. Glad Glad

Har sagt till Länsstyrelsen att omgående scanna kvarvarande katter efter ID-märkning och kontrollera uppfödare med SVERAK så kissarna kommer hem till sina uppfödare igen.

Pust, ett vanvårdsärende som löst sig!

// David

Seerath
0

Åh vad underbart att höra!

Sissi
0

#45 Bra jobbat!

blondifire
0

en stor eloge till dig, david!!Skrattande

S*Winsnes Wilda

LaSadie
0

Måste fråga hur det går för Cindy, har hon fått sina bäbisar med eller hur går det för henne?