Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 02-kattungeprat
Läst 502 ggr
Tita
0

Samma eller olika pris ??

Jag undrar hur ni därute gör när ni har kattungar och det visar sig att någon har någon defekt och då måste säljas som endast sällskapskatt.

Sänker ni ner priset på den katten då eller tar ni samma som för alla dom andra ??

//Marita

Ixatrixa
0

Jag har alltid samma pris på mina kattungar men skulle det vara en defekt som gör att de ej går att använda i avel och utställning så drar jag av på priset.

Tita
0

Ok en av mina killar jag har kvar har haltat hela dagen med sin baktass, inte mycket men så pass att man ser det.

Jag tykte så synd om han och låg i tv soffan o gosa med honom när jag plötsligt kände något konstigt allra längst ut på svanstippen som inte varit där förut.När jag kände efter nogrannare så känns det som en knick typ en böj eller hur jag ska beskriva.

Vid veterinärsbesiktningen vid 12 veckor var allt ok och jag har inte kännt detta tidigare, men knickar kan ju kännas först senare.

Vad som än hänt om det är en skada eller knick, så blir jag ju nu tvungen att sälja honom som sällskap anser jag och eftersom jag aldrig haft några problem förut med avkommor så vill jag nu veta hur jag gör med priset.

För knick ska man ju inte avla på

//Marita

Tita
0

Det känns som att den är av allra allra längst ut i toppen Gråter

Ixatrixa
0

Himla tråkigt…jag lider med dig…kolla upp det hos vetrinären så känner du dig lugnare.

Så du får reda på om det är en knick eller en skada…vad jag vet så är det ok att avla och ställa ut de katter som man kan med vetrinärintyg bevisa att det är en skada…är det en knick så är det ju som det är tråkigt nog.

Tita
0

Jag tror i ärlighetens namn inte det spelar någon roll vilket, det kommer alltid finnas folk som tror sig veta bättre och anse att det är en knick vare sig man har intyg eller inte … sådan är tyvärr kattvärlden.

Så han lär får gå som sällskap endå, pengarna är inte det viktiga utan att han hamnar på rätt ställe i rätt familj och trivs och blir älskad.

Det tråkiga är att jag övervägde att behålla honom som avelshane för han har ett så underbart temperament och är så fin =(((

Zolas
0

På utställning räknas alla avvikelser på svanstipparna som knickar, även om man vet att det varit en skada. Avla kan man ju om man vet att det varit en skada, då har det ju ingen betydelse. Jag säljer lite billigare om det finns en knick t.ex.

SChamuels
0

Nu har jag min första kull och ingen hade någon defekt,men om jag skulle få det på någon i följande kullar skulle jag med all sanolikhet sänka priset och naturligtvis tala om varför.

Så hade jag gjort:)

Tita
0

Jag tar 4500:- för mina ungar hur mycket ska jag gå ner i pris ??

Tita
0

#7 Ja så tycker jag också man ska alltid vara ärlig.

SChamuels
0

Det där kallar jag baske mig ärlighet.Fast det inte står i intyget så talar du om det.Jag skulle gjort likadant men vet dem som inte gör det tyvärr,även om jag tror dem flesta faktiskt gör det.Det är seriöst och ärligt.All heder och ära.Jag gillar folk som är sådana:)

Tita
0

# 10 Tack blir ju nästan förlägen Generad

Men jag ser det som en självklarhet att vara ärlig, det vill ju jag själv att andra ska vara mot mig.

Dessutom slipper man en massa skitsnack på det viset Flört

Zolas
0

Går ner en tusenlapp på priset. Har jag gjort om det varit så någon gång. Men det är väl typiskt, att sånt ska sitta på de finaste kattungarna?! Så är det alltid.

Tita
0

#12 håller med såååå typiskt Skrikandes

SChamuels
0

Nej inte förlägen utan stolt heter det:)

jag tycker som du.Jag vill enbart ha nöjda kattunge köpare och som du säger så lönar det sig att vara ärlig.

Tita
0

Summa av sumarum jag ska ta 3500:- för honom då i stället ?? blir det lagom tycker ni ?

//Marita

EddaM
0

Om någon av mina kattungar skulle ha någon form av defekt så skulle jag slå av tusen av priset. Så jag tycker att det blir lagom Tita och jag har själv en kille med knick men det visste jag när jag köpte honom och han var ju billigare då. Och jag har ställt ut honom men eftersom han är ungkatt så slår de ner på hans knick men nästa månad skall jag kastrera honom och sedan får han gå som kastrat. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Mylingens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi hade oturen i somras med en av våra kullar att där var 2 ungar med knick. På en av ungarna såg vi det med en gång vid födseln, den var så tydlig att det inte var något tvivel. På den andra ungen upptäckte vi inte det förrän vid 9 veckors ålder och det var en väldigt liten knick. Tilläggas skall att varken honan eller hanen har knick och har aldrig gett knick tidigare.

Jag sa till veterinären hur det låg till och bad honom skriva in det i besikningen och sen skickade jag in det till Sverak och satte avelsförbud på dom. De nya ägarna informerades innan köp och 1000 kr drogs av på priset per kattunge. För min del känns det skönt för jag vet att jag har ryggen fri och att jag har varit ärlig mot köparna, det kommer man aldra längst med i slutändan. //Kaisa

Bild på: S*Mylingens Kerry, som hade en medfödd svansknick.

Zygots
0

Jag tror inte att någon medvetet "undanhåller" att berätta om en svansknick, den känns ju, så det vore väl förkastligt och det skulle ju dessutom bara "slå tillbaka" på en själv som uppfödare. Nej, jag har då aldrig låtit bli att tala om det. Tyvärr finns det knickar som uppträder väldigt sent, efter 6 månader, och det kan man ju inte förutse. Prissättningen på kattungar är upp till uppfödaren, så du avgör själv vad du tycker att du vill ta betalt, det där är väldigt olika.

//Annika

erspers
0

får man en kattunge som är lite defekt typ svansknick eller så så går man naturligtvis ner i pris..typ vad det kan kosta att kastrera katten..skulle därmed ta typ 3500:- för en lite defekt kattunge med svansknick..man kan ju inte ta fullt pris naturligtvis..

//Stefan

Tita
0

Tack för alla svar =) då får det bli 3500 :-

# 17 ska  jag också sätta avelsförbud på han eller räcker det att jag skriver in i säljkontraktet att han inte ska avlas på för att han har en knick ???

//Marita

Mylingens
0

Jag vet faktiskt inte om det är hållbart om du bara skríver det i köpeköntraktet. Lättast är att göra en vet.besiktning och skicka iväg en kopia på det när du ska registrera kattungarna så förs det in direkt i stamtavlan. Men jag skrev så klart även in det i köpekontraktet. //Kaisa

LittleL
0

Jag vet ingen seriös veterinär som är villig att ens undersöka svansen, för att fösöka ta reda på om det är en skada eller en defekt. Och har katten en knick så har den, skada eller ej. Men avdrag på priset är seriöst. Och ett avelsförbud är också bra, tycker jag. /Sylvia

SChamuels
0

#17 snyggt Kaisa

#18 Jo tyvärr så finns det:(Men som du säger det slår tillbaka på dem själv.

Nu när jag bes.min första kull så kände dem inte på svansen ens så jag bad dem känna två ggr.Visste att dem inte hade knick men det SKA stå med i intyget,lika viktigt som allt annat som står där.Hade nån haft knick så hade jag sagt det innan vetr. kännt på den.

LittleL
0

Jag vill bara förtydliga mitt inlägg  #22. Jag menar givetvis när katten redan har en knick. En som den fått efter 12-veckors kontrollen. /Sylvia

Tita
0

Mina killar har redan fått sin stamtavla och är vetbesiktade en gång vid 12 veckor (ska givestvis besiktas igen innan försäljning) och då fanns inte knicken.

Har inte märkt något förut eller efter heller

Upptäckte detta som jag sa först i går efter att jag upptäckt att han haltade med bakbenet och  satt med honom o gosade i soffan, den sitter allra längst ut på tippen och känns som om den är av. tippen alltså.

Om jag måste sätta avelsförbud på han hur gör jag då ?? jag har ju redan fått stamtavlorna.

Snusan
0

Tycker att man ska gå ner i pris vad det gäller knick. Råkade själv ut för det och naturligtvis var det den bästa honan , men jag sålde henne till reducerat pris och köparen var fullt medveten om att damen i fråga hade en knick . Ärlighet varar längst Skrattande

Mylingens
0

#25 Du går till veterinären och ber om en ombesikting där han ska skriva in att kattungen har knick och sen skickar du in en kopia till Sverak. Samtidigt skickar du in en ändring av stamtavlan som kostar 100 kr så får du en ny där avelsförbudet är inskrivet. //Kaisa

mariamia
0

Jag tog 3500:- för mina 2 killar som hade knick i min första kull. Jag berättade för båda två som köpte killarna att de hade knick. De såldes endast till sällskap, men jag hade inte satt avelsförbud på dem.

/Mia S*Eklövet´s

Zolas
0

Jag har inte heller satt avelsförbud på de katter från mig, som haft knick. Har talat om att det varit så, skrivit in det i köpekontraktet och reducerat priset, men sen har det fått vara bra.

Tita
0

Ok då måste jag alltså inte

Mylingens
0

Nej, det är inget måste att sätta avelsförbud, det är upp till var och en att bestämma själv. Det var jag som tyckte att det kändes bra att göra det, så har jag ryggen fri om det skulle va nått. //Kaisa

Tita
0

Ok då vet jag i alla fall  tack för alla svar =)

mariamia
0

Inte för jag någonsin skulle avla på en katt med knick men man  FÅR  göra det, alltså behöver man inte sätta avels förbud. Däremot, precis som skrivits så upplyser man ju om knicken vid en försäljning, och i mitt fall har knickarna funnits dokumenterade på besiktnings protokollet också. Det kan ju i alla hänsdelser vara bra, att de står omnämda på besiktningspappren.

/Mia