Kastering av kattungar!!!!
har hört att det blir mer och mer "populärt " att kastreta kattungar !?
hur tänker man då ?????
/Annette

Jag tänker att jag följer med utvecklingen kattvärlden, inte stannar i kattsverige. Kattsverige har en förmåga att vara inskränkt, konservativt och allmänt rädda för nyheter och förändringar.

#2 Ibland kan det vara det bästa att stanna i "kattsverige". I alla fall för katten. 
Det finns även rön som visar att ju mindre man är, desto sämre tål man narkos. Och desto skörare är vävnaden att operera i. Än så länge är rekommendationen att vänta med kastrering tills katten uppnått en ålder av 6 månader.
Om man väljer att kastrera tidigt skall särskilda skäl föreligga och ingreppet utföras av vetrinär med pediatrisk kirurgisk kompetens.
Du må kalla mej inskränkt, konservativ och allmänt rädd för nyheter och förändringar om du vill. Men jag har en hel del utbildning och erfarenhet av svensk sjukvård, operation och behandling och än så länge är varje operation och sövning ett risktagande. Och ju mindre man är, desto större är risken. Gäller såväl människor som katter

#3 Narkosen är inte svårare än veterinären gör den. Självklart skulle jag inte låta en veterinär som inte vet vad den gör att söva min katt, oavsett ålder. För en veterinär som vet hur man söver en kattunge är det inte svårare än på en äldre katt.
Narkosmedlen har för övrigt förbättrats avsevärt på senare tid, så det som var farligt för tio år sedan har vi nu en helt annan kunskap om.
Vet du förresten varför rekomendationen är på 6 månader? Ledtråd - det har ingenting med det medicinska att göra. 
När det gäller rent avelsmässigt så tycker jag personligen att det vore förödande om alla kastrerade sina hankattungar innan leverans. Och det är så jag tycker att man borde tänka, vad får detta beslut för inverkan om alla gör som jag? Själv skulle jag vilja se en helt annan trend i aveln, att utnyttja hanar som kanske är sålda till sällskap en gång, hitta de där guldkornen i hemmen istället för att gå efter utställningstitlar och hanen på modet.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Intressant detta.
#4 Det här med tidig kastrering av kattungarna före leverans, är det nåt du läst dig till? Det är ju väldigt populärt i Danmark har jag hört där det finns flera så kallade kattfabriker. Fy fan för att köpa katt från en sån. Då gör jag ju en bättre gärning genom att ta mig an en övergiven husis.
Om jag själv skulle köpa en raskatt så vill jag nog själv avgöra NÄR den ska kastreras.För naturligtvis ska den det förr eller senare.
Har du fått tips och idéer från dina egna uppfödare det vill säga dom du köpt din/dina avelsdjur ifrån? Vad säger dom?
Nu är jag som sagt inte uppfödare själv men jag skulle inte göra något med min egen hona utan att diskutera med uppfödaren först.
#Håller med nummer 2 helt och fullt.
Känner ingen av er ,men som sagt så måste man ventilera sina åsikter.
Jag fördömer inte någon utan var och en gör som den själv vill
//Anna

Håller med #5 helt och fullt. Att kastrera kattungar borde väl innebära en fara för avelsbasen? För mig känns det helt fel. Jag kan förstå att man inte vill att ens avkommor ska bli inblandade i blandrasavel o.s.v. men att kastrera tidigt av den anledningen, är det inte mer av rent egoistiska skäl (man är rädd om sitt rykte) än med rasens bästa i åtanke?
Vilka argument har man för tidig kastrering?

#6 Att lita blint på och följa i sina katters uppfödares fotspår tycker jag låter väldigt dumt. Lär dig tänka själv istället ;)
Och fördömer är det väl precis det du gör?
..och att avelsbasen skulle minskas med tidig kastrering är bara knäppt. Javisst om man inte skulle spara en enda kattunge, men ingen är väl så dum att dom tror att varenda kattunge kastreras, eller?! Kanske har jag större inblick i våra problem med hemlösa katter än många andra här inne, jag vet inte, men jag tycker problemet med oseriös huskattavel är större än den lilla risk som finns att fina avelskatter går förlorade. Vi hade ju nyss en tråd här om oseriösa blocketförsäljare, men det är tydligen bättre att stödja den typen av avel än att förebygga ytterligare problem och höja kattens status. Den här diskussionen verkar inte ha någonting med katternas hälsa att göra utan bara folks rädsla för att "fina katter försvinner". Herregud, tänker folk inte längre än så? Är fina katter verkligen allt? Jag blir seriöst mörkrädd.
#9 Seriöst så blir jag mörkrädd när jag läser dina inlägg.
Måste säga att jag håller med #5 helt och hållet.
Tänk om alla skulle kastrera sina kattungar som såldes till sällskap hur skulle skogkatten se ut om ett par år då? Att bedömma vilka kattungar som lämpar sig som avelshane kan jag tycka är lite tidigt innan tolv veckor. Tror absolut att det skulle vara en fara för avelsbasen. Man föder väl upp för att föra de rastypiska dragen vidare och för att avla fram så rastypiska skogkatter som möjligt?
Nej, tycker det är helt fel att kastrera så tidigt och jag skulle aldrig köpa en kattunge av en uppfödare som tänker så.
Intressant tråd!
"Själv skulle jag vilja se en helt annan trend i aveln, att utnyttja hanar som kanske är sålda till sällskap en gång, hitta de där guldkornen i hemmen istället för att gå efter utställningstitlar och hanen på modet." Mycket bra skrivet #5!!
Kan ju dock bli svårt om de små kastreras för tidigt….

Oj vet inte om man vågar göra ett inlägg inom denna tråden på grund av alla heta känslor som ämnet framkallar hos vissa men jag gör väl ett försök
.
Det är som vissa skriver att innan har tidig kastrering inte förespråkats av veterinärer men på senare tid tycks man ana en attitydsförändring bland veterinärmedicin som går mer mot att tidig kastrering är bra.
Personligen ställer jag mig mitt emellan, jag har läst både positiva och negativa effekter av tidig kastrering hos katter.
Jag är lite trött idag så här är några exempel på vetenskapliga artiklar kring ämnet:
Summary
Careful followup of dogs and cats that underwent early gonadectomy indicate a few potentially adverse effects (e.g. elevated risk of incontinence in female dogs spayed prior to 3 months). However, the vast majority of traits characterizing a good pet are not significantly altered relative to what is seen in animals neutered later in life. Although some long-term effects remain to be studied definitively, all evidence suggests that early spay-neuter of dogs and cats is a safe procedure with minimal or any adverse effects on subsequent health of the animal.
Given the obvious benefits with regard to pet population control, gonadectomy of weanling puppies and kittens appears to be an idea whose time has come.
En annan artikel;
Juvenile and prepubertal neutering of dogs and cats
This article reviews studies on the gonadectomy of juvenile and prepubertal dog and cat puppies and discusses the following results: juvenile dog and cat puppies are predisposed for infections after neutering, if they have a bad constitution and insufficient immunisation. During castration, juvenile puppies are at higher risk for injuries than pre-or postpubertal animals due to high fragility of the tissues. In both male and female dog and cat puppies, gonadectomy before puberty delays growth plate closure of the radius and ulna. in female dogs, juvenile and prepubertal gonadectomy may be the cause for the early development of perivulvar dermatitis, and in addition, the occurrence of persistent juvenile vaginitis. In comparision to non-gonadectomized animals, the incidence of urinary incontinence in prepubertal castrated dogs is lower, but the clinical symptoms are more severe. The causes for mammary tumors are manifold, but some authors describe that juvenile neutering, and others that gonadectomy until the age of 2.5 years, decreases the risk of the development of mammary tumors markedly. In the dog, food intake, body mass gain, back-fat depth and subcutaneous fat distribution are not influenced by gonadectomy, irrespective of the animal's age at castration. With diet and exercise obesity can be prevented. In contrast, both male and female cats are predisposed for postoperative body mass gain, strict diet is preventive in female animals only. ;
Castration of tom cats before puberty does not influence the incidence of urine spraying and aggressive behaviour…
Finns även endel artiklar som lyfter fram det positiva med tidig kastrering. Och det finns artiklar att hitta både för och emot självklart
Jag kastrerade mina två katter relativt tidigt, den ena runt 4 månader och den andra runt 5 månader. Kan dock tycka att kastrering av 6-14 veckors kattungar är lite väl tidigt.

Vad gäller för kastrerade raskatter vid utställning? Påverkar kastreringen möjlighet att ställa ut sin katt?
Jag kom ihåg för några år sedan att jag läste i en engelsk (?) artikell om att tidig kastrering av hankatter inte alltid blev bra utan att de kunde drabbas av dålig bentäthet till följd av kastrering. Tror att det skulle ha att göra med att hankatterna kunde växa väldigt fort. Jag kände mig då väldigt tveksam till att kastrera tidigt om det inte gällde katter på t ex katthem eller upphittade katter.
Jag tycker att kastrering av huskatter innan försäljning skulle vara väldigt bra, då många tyvärr får kull efter kull och det är ett problem att det finns så många oönskade katter då jag tror det sänker kattens status. Tyvärr är det nog svårt att övertyga blandisuppfödare om att kastrera sina kattungar då det kostar en del.
Jag har känt mig tveksam till om det verkligen är bra att sätta i system att kastrera raskatter innan försäljning pga. det jag tidigare hört om tidig kastrering. Vid huskatter tycker jag att syftet överväger riskerna. Men jag är osäker på vad jag själv skulle känna om min blivande skogkatt var kastrerad (och jag ser ändå kastrering av mina katter som en självklarthet) vid försäljning.
Intressant att läsa de länkar ni bifogat och lära sig mer om fördelar kontra nackdelar!
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Att kastrera en kattunge på grunderna av att den kan bidra till blandrasavel är bland det mest idiotiska jag hört ialla fall. Om jag köper en raskatt för dyra pengar, inte fan låter jag väl den springa vind för våg. Det skulle jag över huvud taget inte göra med en bonnkatt heller.
#9. Om man läser här inne så verkar det snarare som att det är du som ska börja tänka SUNT!
Jag känner dig inte ,men du verkar inte veta speciellt mycket om avel .Misstänker även att du inte är speciellt gammal heller
och att det här är din första kull förstår jag.
Personligen skulle jag aldrig köpa en kattunge av en uppfödare som kastrerar små kattbebisar, ej heller rekomendera någon att köpa från en sån uppfödare. Det ger ju heller knappast nån positiv reklam för en sådan uppfödare gällande eventuella kommande kullar.
Lära sig själv eller följa fotspår är väl samma sak i denna fråga. Alla som är för kastrering av kattungar hänvisar till samma artiklar på nätet idag som för fyra år sedan. Så länge ingen bedriver egen forskning så får man väl säga att det är att följa fotspår det med.
Själv tänker jag gå i gamla fotspår och inte kastrera några kattungar. Jag kommer inte heller att köpa kattunge av uppfödare som kastrerar före 12 veckor.
Mvh Bengan

svar till #6 jag är uppfödare av denna hona som #2 har kattungar som #2 har kastrerat så för tidigt 
och #2 har inte frågat mig om vad jag har för åsikter
OCH JAG STÄLLER MIG ABSOLUT INTE BAKOM DETTA FÖRFARANDE
VILKET JAG TYCKER ÄR HELT AVSKYVÄRT

Ni som väljer att kastrera tidigt innan försäljning. Vad är anledningen till ert beslut? Är det för att ni anser att riskerna är mindre och att djuren lättare återhämtar sig, dvs. fler fördelar vid tidig kastering gentemot senare kastrering eller för att undvika att någon avlar på katterna?
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus

Här finns en artikel av Jessica Magnusson SLU skriven 2009 om jag fattat rätt.
Tar upp fördelar och nackdelar, skillnader etc om kastrering i allmänhet,, En bra artikel tyckte jag iaf.
//Linda
#14 Du skulle bli förvånad..
En av syskonen till min ena katt var just tänkt till sådan avel av köparna..
(nämndes efter köpet)
Har dessutom haft två okastrerade siameshanar i min barndomsbyggd.
En oriental, två raggisar och en maine coon..
Så jag är inte alls förvånad över om någon skulle köpa katt för 6-8000 och bidra till huskattaveln.
Ang tidig kastrering så anser jag att det är ett utmärkt sätt, t.ex vid "defekta" ungar..

Jag kan tänka mig tidig kastrering vid anledningar som #19 nämner, dvs. defekter som ger katten avelsförbud. Annars är jag tveksam personligen till tidig kastrering, men uppfödare får göra som dom vill.
Jag förstår att man inte kan lita på en köpare till 100 % i alla avseenden, och att något som visat sig bra kanske inte alla gånger är det. Men det gäller väl oavsett om man säljer till sällskap eller avel. Hur som helst så är jag mera för morot än för piska. Jag tycker att det är viktigt att upplysa och diskutera ev avel och kastrering med en framtida köpare så att vi är överens. Vid tidigare kullar har jag erbjudit 500 kr tillbaka om man visar upp ett kastreringsintyg innan katten är 1 år. Då har man haft möjlighet att utvärdera avkomman något, se om det finns intresse för att hanen möjligen kan få en kull innan kastrering. Ju fler individer som finns tillgängliga och används i avel i en ras, ju mer positivt är det för avelsbasen och mångfalden, som i slutändan är hälsan. Jag hoppas verkligen att jag aldrig kommer till en punkt i min avel där jag producerar så mycket kattungar att jag inte har tid och möjlighet att ha en dialog med mina kattungeköpare både före och efter kattköpet. Man kan aldrig kontrollera allt och alla. Men man kan göra sitt bästa för att upplysa och vara ett positivt stöd för sina kattungeköpare.
måste säga att det som #21 skriver verkar vara ett vettigt förfarande. sen skulle jag nog kunna tänka mig att kastrera innan försäljning om katten har en defekt som gör att den inte ska användas i avel men då ska d oxå framgå av besiktningen(att det ska råda ett avelsförbud).
S*Winsnes Wilda

Bortse från en stund det här med kastrering eller ej, är jag verkligen den enda uppfödaren som sålt en kull där slutresultatet blev att ingen gått till avel? Sparar alla kattungar ur samtliga sina kullar och säljer ytterligare ungar ur varje kull till avel? Har ingen här drabbats av oförutsedda händelser där en tänkt avelskatt trots allt inte gått till avel pga. eqivocal på hjärtat, kastrering pga. livmoderinflammation eller liknande? Har alla verkligen haft "de perfekta kullarna" där det alltid varit minst en fantastisk avkomma som fått lämna utterligare fantastiska avkommor som går till avel i varje generation? Är min kull verkligen den enda i historien som bara går till sällskap?
Finns det ingen som har haft en kull och sålt alla, utom en som man sparat själv, till sällskap, och där den man sparat sedan inte kunnat användas? Vad gör man då?
Varför är min kastrerade kull så mycket värre än en fertil kull som säljs till sällskap? Om köparen inte är intresserade av avel, varför ska jag då tvinga dom att "sitta och hålla" på en hane om den skulle utvecklas fint? Alla mina köpare har uttryckligen sagt att de INTE är intresserade av avel, varför ska jag då sitta och hoppas? De känns allihopa som underbara hem för mina små, är inte det det viktigaste av allt? Faktum är att en av köparna var helt lyrisk över att jag kastrerade innan leverans, så faktiskt så finns även efterfrågan bland köparna.
Jag får intrycket av många av er att man ska sälja och sitta och hoppas på att katter utvecklas fint, som om köparna fungerar som någon slags "reservhållare" om ens egna katter inte skulle bli så bra man hade tänkt eller tvingas dras ur aveln. Jag hoppas innerligt jag har fel. Om någon tänkte så om de katter jag har köpt skulle jag känna mig oerhört kränkt och utnyttjad.
För mig är ett gott hem viktigare än allt. Jag avlar för vidare avel, men jag säljer för livet. Alltså, om de rätta köparna visar sig vara sällskapsköpare, ja då säljer jag katterna till sällskap. Ett riktigt bra hem är värt mångdubbelt mer än blodslinjer och utseenden.
Det är inte så att jag sitter här och tycker det är skitkul att kastrera kattungar och inte vill sälja till avel, hade det inte varit för att alla hittat sina blivande hem och alla uttryckligen sagt att de inte vill avla, då hade inte katterna blivit kastrerade. När det fortfarande var en hane kvar till salu planerade vi själva på "det värsta" (att han inte blev såld) och att vi då sparar honom fertil och hoppas han utvecklas fint. Men som sagt, en toppenfamilj dök upp, var lyriska över att jag erbjöd tidig kastrering och ville ha honom. Alltså, alla verkar få toppenhem, men sällskapshem. Tråkigt ur avelssynpunkt, visst jag håller med, men är aveln verkligen allt? Sedan när började vi sätta aveln framför ett bra hem?
Annette, varför skulle jag be dig om lov för att kastrera? Anser du dig ha någon slags personlig rätt på de här linjerna? Och jag har pratat med dig om aveln, och även nämnt att jag ska kastrera, om du valt att förbise det sista så är det ditt problem. Herregud, jag misshandlar varken Impa eller kattungarna, vilket du får det att låta som, så snälla sluta lipa.

#14 Oj, du har aldrig läst kattannonserna på blocket, va?
Vad har förresten min ålder med det här att göra? Snacka om förutfattande meningar, att yngre på något sätt inte skulle ha vettiga åriskter. Undrar vem som är den som behöver börja tänka sunt här ;)
Vad som är intressant är ju också att i många andra förbund än SVERAK så ses det som oseriöst att inte ta sitt ansvar och kastrera sällskapskatter.

Vi är många här som har valt att föda upp raskatter…..då är det också vårt förb---ade ansvar att vara rädda om rasen också. Vi som föder upp Norsk Skogkatt kan skatta oss lyckliga som har en så bred avelsbas som vi har idag. Något som kan vara svårt att uppskatta och förstå utan kunskap. Läs gärna på om avel och genetik, nyttig läsning när man föder upp.
Att kastrera en katt med en defekt innan försäljning anser jag också är ett sätt att värna om rasen och alltså inte samma sak som att kastrera friska kattungar innan leverans till sällskapsköparna.
/Sylvia

#25 Så det är alltså mer rätt att sälja en fertil kattunge till sällskap än att sälja en kastrerad kattunge till sällskap?
Jag förstår faktiskt inte vart skon klämmer när det gäller kastrering av kattungar som ska till sällskap. Observera det sista i den meningen. Mina kattungar kommer gå till exakt samma användning vare sig de är kastrerade eller inte - sällskap, inte avel, helt enkelt för att det är det köparna har köpt dom till. Vad är det då som är så förb--nat "förbjudet" med det jag har gjort? Dvs kastrera ca två-tre månader innan köparna själva hade gjort? För avelsbasen gör det absolut ingen skillnad. Vart klämmer skon, vart skaver löständerna och vart sjutton är pålen i köttet vad gäller mitt val att kastrera innan leverans istället för efter?
Om man är uppfödare bör man var intresserad av avel. På så sätt ser jag det som absolut naturligt att hoppas på att något i de kombinationer jag gör får gå vidare. Jag värnar om rasen och dess framtid och de kombinationer jag gör ser jag också långsiktigt en framtid i avel för. Detta innebär inte att jag sitter och tvingar mina kattungeköpare att hålla sina hanar fertila, men däremot kanske jag ställer frågan, om jag säljer en hane som utvecklas fint, om man kan tänka sig att låna ut honom till en kull. Att jag hoppas på det tänker jag då baske mig inte be om ursäkt för, men det innebär inte att jag tvingar mina kattungeköpare, de har fortfarande, givetvis, det sista ordet i om de vill låna ut sin hane eller ej!
Vad vore rasen utan eldsjälarna som brinner för rasen? Det är lätt för oss nya att sitta och åka snålskjuts på andras avelsarbete och tycka. Vi som tar vid har en förbaskad skyldighet att förkovra oss, och ta ett steg tillbaka och granska oss själva och vår avel och tänka på vad våra beslut har för inverkan på framtiden. OCH om man inte har ett intresse för avel och för att sträva framåt i sitt avelsarbete förstår jag inte varför man håller på alls.

Alltså, jag sitter här och blir lite lätt förbannad!
Vem ger sig rätt att överhuvudtaget säga vad som är rätt eller fel i detta fall. Inte sjutton är det någon av oss noviser som uppehåller sig på detta forum i alla fall! Kan nästan garantera att ingen här har tillräcklig djup sakkunskap för att uttala sig om det är bra eller dåligt med kastrering av kattungar. Det är ju därför man har forskat och följt upp resultat i länder som tex USA.
Visst kan man väl ha en åsikt, men att som här börja kasta skit på varandra bara för att man inte håller med det är ju bara bedrövligt och pinsamt.
Är detta att värna om rasen, ska vi inte sammarbeta och försöka ha lite tilltro till varandras både åsikter och handlingar som uppfödare?!
Vi kan ju i alla fall konstatera att det finns både för och nackdelar med tidig kastration, sen vad var och en gör anser jag faktiskt är deras ensak.
Sen måste jag bara säga att påstå att det skulle vara dåligt för avelsbasen med tidiga kastrationer är rent nonsens, det kommer aldrig bli ett problem eftersom så många inte alls är intresserade av att kastrera. Sen kanske individer som inte borde gå i avel då blir bortselekterade och det är ju bara positivt.
Nu är jag varken för eller emot kastrering tidigt, jag är nog både för och emot.
Men vill uppmana att tänka 2 ggr innan ni går ut hårt och kritiserar varandra. Ni kanske får äta upp era ord förr eller senare. Man kan ju ändra sig…
MVH Camilla

#27 Aha, så för att jag själv i EN (som råkar vara min första) kull inte själv har möjlighet att behålla katt för vidare avel, inte är intresserad av fodervärd för hona om det inte känns perfekt (och inte har användning av fodervärd för hane…) och ingen av katterna säljs till avel för att de bästa köparna visade sig vara ointresserade av avel så har jag alltså inga långsiktiga mål, jag åker snålskjuts på tidigare uppfödare och värnar inte om rasen? Oj, snacka om förutfattade meningar. Tack för det påhoppet.
Inte trodde jag att en enda tråd kunde få mig att totalt ändra min syn på så många uppfödare på en gång. Jag såg de flesta av er som riktigt vettiga, trevliga och hjälpsamma, men nu börjar jag faktiskt fundera.
Förresten, andra raser där tidig kastrering är mer välanvänt, de är alltså inga där som bryr sig om sin ras heller? Så utvecklingen av t.ex. sphynx är att den håller på att gräva sin egen grav för att uppfödare kastrerar sällskapskatter?
Löständerna skaver givetvis i ditt ställningstagande. Det handlar inte om att kastrering av en enskild kattunge skulle vara en katastrof. Men detta är såvitt jag förstår något som du har tagit ställing för och tänker fortsätta med. Om som jag skrev tidigare så bör man ha en långsiktig och kollektiv tanke i aveln. Vad har mitt beslut för inverkan på framtiden om alla gjorde som jag? Om man tar GSD IV som exempel. Vad gör det för skillnad om bara jag testar, om jag inte testar? Hur ska vi komma tillrätta med ett avelshygieniskt problem om alla stoppar huvudet i sanden och tänker att jag kan stunta i att testa, alla andra gör det ju? Man bör se uppfödning i en ras som ett stort samarbete. Vi strävar mot samma mål. Vi har hälsoprogram, vi har en rasstandard som vi jobbar mot. Om vi alla jobbade individuellt skulle det inte finnas några raser.
Åh, snälla.. ja jag börjar förstå varför jag sällan ger mig in i diskussioner
Märk att jag skirver att det är lätt för OSS NYA att åka snålskjuts på andras avelsarbete. Vilket även innefattar mig själv. Det sista var inte riktat med hela handen mot dig, utan en reflektion i största allmänhet. Jag ber om ursäkt om det misstolkades.

#30 Så vi ska sluta sälja katter till sällskap alltså, för då används dom inte i aveln? Jag tycker fortfarande inte jag fått något svar på vad som är så fel med att kastrera en katt som ändå inte kommer användas i aveln? Jag har frågat och köparna har sagt "nej, vi är inte intresserade av avel". Vart har jag gjort fel i att kastrera katterna? Dessutom ska en hona och en hane till samma hem, och modern var en väldigt tidig löperska (första löpet runt 5-månadersstrecket, mitt i mörka hösten). Hade det varit bättre att riskera en syskonparning?
Helt seriöst förstår jag inte vart problemet ligger. Jag prioriterar bra hem, men det borde jag inte göra, eller, för aveln är viktigare? Alla här inne förespråkar väl kastrering av katter som inte ska till avel, och det är precis det jag gjort.
Självklart priotriterars hemmen före avel. Inget tal om det. Det är inte din kull utan tidig kastrering som en generell handling i stort som jag tycker är ett hot mot avelsbasen. Och märk väl, JAG tycker, jag proklamerar inte några vedertagna sanningar, en god diskussion är en god diskussion och jag kan ha respekt för ditt sätt att se saker. Vi ser allt ur olika synvinkar.

Ja, utan planering tror jag absolut det kan vara ett hot, men det är ju också därför vi behåller värdefulla katter för vidare avel osv. Gör allt det där ni verkar försöka få det till att jag inte gör (grundat på en endaste kull). Jag tycker inte man ska se köparna som någon slags förvarare av reservkatter.
Hela den här tråden skapades ju dock p.g.a. just Min kull, för att Annette (maximus) blev sur på mitt val att prioritera bra hem framför avel och kastrera katter där köparna inte är intresserade av det heller. Att det sedan råkade bli hela kullen är väl som sagt lite tråkigt, men jag sörjer inte en sekund att jag hittat vad jag tror är superhem för kattungarna.
Sedan tycker inte jag att frågan om huskattavel är något att vifta bort. Nu är jag försäkrad att de här katterna inte hamnar i fel händer och bidrar till den skara av hemlösa, förvildade, frusna, svältande, sjuka, oönskade huskatter som finns idag.
Där tycker jag att du ser det hela fel. Jag ser inte mina kattungeköpare som förvarare av resevkatter i avelssynpunkt. Jag är mycket mån om att hemmet ska bli det bästa, givetvis! Som sagt, det är DE som avgör om de vill bidra med att låta sin hane få en kull innan kastrering, något som vissa brukar tycker kan vara roligt och givande. Men jag har ALLTID full respekt för mina kattungeköpares önskemål och försöker verkligen inte tvinga någon till något de inte vill. Men jag tror att det gynnar rasen och avelsbasen att kunna nyttja en hane innan kastrering om han är en bra representant för rasen. Sen är det upp till ägaren om han/hon vill att det ska ske.
Generellt angående tidig kasterering har jag intn tillräckligt på fötterna för att avgöra varken bu eller bä för den enskilda kattens hälsa. Dock, vad jag förstår, är det viktigt att narkosen utförs på ett noggrannt sätt, så jag skulle vilja anlita en veterinär som är kunnig på området.
Jag vill ABSOLUT inte kritisera dig för att inte någon ut din kull går vidare i avel. Jag är inte ute efter att kritisera dig alls, utan bara diskutera.

#35 Ledsen om jag låter vresig eller så, det är svårt att hålla humöret uppe när det känns som om man fått hela skogkattsverige emot sig i en handvändning, och det utan någon egentlig grund.
Jag förstår absolut ditt tankesätt, och jag håller med. Jag är inte ett dugg främmande för diskussion om avel på mina avkommor, och det har jag också skrivit på både hemsidan och i annonnser, att sällskapskatter kastreras och är man intresserad av avel så får man säga det så får vi diskutera. Jag säljer inte till avel för att jag kan, men jag håller inte kattungarna borta från avel för att jag kan heller. Som sagt, hemmen först, aveln sen. Och visst, genom att kastrera innan leverans finns det säkert enstaka katter som går förlorade ur aveln där köparna ångrar sig i efterhand, men det tror jag ändå är en försvinnande liten siffra i vår stora ras. Då tror jag att blandras- och annan oseriös avelsverksamhet är något mycket värre och mer realistiskt att oroa sig för.
#16 Om hon frågar dig om råd eller inte, är upp till henne. Hon har kanske andra som hon rådfrågar och stödjer sig mot. Man rådfrågar inte alltid sin uppfödare om allt, även om vi ibland kanske skulle vilja det.
Och sen att du/ni har eran åsikt, hon sin.. Så tror inte jag det spelat någon roll vad du sagt. I detta fall tycker jag inte du har något att säga till om, det är inte "mot" katten som du fött upp som "detta sker", utan kattungar med HENNES stamnamn. Alltså är valen upp till henne!
Du är uppfödare till mammakatt och vi till pappakatt, och jag känner att jag personligen stödjer henne till 100%. Valet är HENNES.
Om ingen av kattungeköparna är alls intresserad för avel, så ser jag inget fel i tidig kastration. Snarare bättre det, än att kattungeköparna KANSKE tar en kull för att någon är intresserad, men dom fortfarande har ett OINTRESSE. Då finns risken att det blir något galet, även om det lika väl kan bli toppen.
Men jag tycker det är upp till varje uppfödare själv att fatta sina beslut om man kastrerar eller inte innan leverans. Punkt.
Personligen och som Medarbetare tycker jag att det är lite väl mycket påhopp i denna tråd!
#29 Det är du och ett par till som är för tidig kastrering (och man får tycka precis som man vill!) men ändå är det oss andra som det är "fel" på? Så upplever jag det du skriver. Kanske är det du som ska börja tänka om….?

#29 Du har egentligen helt rätt, man kan faktiskt säga att uppfödare av små raser som kastrerar innan leverans på sätt och vis gräver sin egen grav. Genpolen blir mindre och när variationen minskar så ökar problemen. Det är fakta och inte någon smutskastning i denna hetsiga tråd.
/Sylvia

När jag sålt kattungar till köpare som bara vill ha som sällskap så har dom blivit kastrater vid 6 månaders ålder och jag hade inte haft tid att "utnyttja" katterna.
Känns lite konstigt att lägga så stor vikt avelsmässigt på sällskapsålda katter. Det är väl ändå dom sålda även till avel som ska bära den bördan?
Om nu köparen är intresserad av avel och har funderingar på att t ex låta hanen få några kullar och verkar ha klart för sig alla problem och vad som ska göras så borde den väl nämna det eller prata med uppfödaren om det när den bokar kattungen? Det lär ju vara diskuterbart.
Känns dumt att lägga in känslomässiga argument gällande tidig kastrering för det gör ju ingen skillnad för katten.
Hur ofta är ni med om att en sällskapsköpare använder sina katter till seriös raskattavel?
På grund av allt jobb kring kattavel och att hållar hankatter fertila, så är det få sällskapsköpare som kan tänka sig att "ställa upp" med avelsmaterial för att bredda genbasen för rasen. Tyvärr!
Jag kastrerar inte själv innan leverans. Men förstår mycket väl argumenten och tycker de är väl underbyggda inom vår ras. Just vår ras florerar friskt på blocket bland oseriös blandrasavel.
Dessutom väger oftast norska skogkatten bra mycket mer än många huskatter vid 12 veckors ålder. Mina kattungar har vägt mellan 1,6 kg - 2,5 kg vid 12 veckors ålder. En veterinär ska inte ha problem att kastrera så stora kattungar.
Sen tycker jag det är en ypperlig tjänst till sällskapsköpare. De slipper läsa på om kastrering, skaffa tratt, ta ledigt för veterinärbesök mm mm. Många oroar sig för kastreringen och det slipper de.
Så - eftersom jag tror att få sällskapsköpare seriöst bidrar till den genetiska avelsbasen, så tror jag helt klart på tidig kastrering och som sagt - en extra "tjänst" till köparen.
Jag vill ge en eloge till alla som kastrerar innan försäljning till sällskapsköpare som inte uttrycker sitt intresse för seriös avel!
Mesta annonserna på blocket innehåller Norskskogskatt och % så därför tycker jag att det är fantastiskt bra att ni som uppfödare tar ERAT ANSVAR att inte bidra dill huskatts aveln!!

#42 Men ofta så tänker de flesta oinsatta: "Mmmmm… mamma katt är långhårig… Tjohej en norsk skogskatt! Nu kan vi tjäna lite mer pengar". Kanske inte riktigt så :) Men, många långhåriga huskatter blir hipphapp Norska skogskatter utan att ha så mycket skogkattblod i sig.
Dock måste jag även påpeka… hur mycket köparen än försäkrar om att katten kommer att kastreras och att den skall vara innekatt så kan det mycket väl ändra sig eftersom kattungar är så söta…. På svenska katters diskussionforum kommer det upp någon dåochdå…
#43 Visst är det så. Men jag tror att många katter någonstans i ledet har en skogis i släkten, nu kanske det dock är långväga men ändå.
Andra raser som man nu ser berörs på Blocket är MCO och jag hoppas att uppfödarna även där tar sitt ansvar att kastrera innan kattungarna går iväg till sällskapsköparna som inte avser att avla seriöst.
Håller med #28 till punkt och pricka!
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Jag instämmer också med #28.
Sen kan jag inte för mitt liv förstå hur vi kan sitta o vara livrädda för vår avelsbas när många uppfödare inte har en minsta susning om vare sig stamtavla eller katter som ligger bakom.. Själv upplever jag det som att det är ett rätt vinnarinspirerat uppfödarklimat bland skogkattuppfödare i Sverige idag (med få undantag) och väldigt få som är intresserade av att jobba långsiktigt, vilket jag dels grundar på egna erfarenheter. Vi har haft fyra hankatter hittills (två är fortfarande fertila). Alla har bra och dåliga egenskaper, precis som de flesta andra katter. Dock har vi fått extremt mycket förfrågningar på EN av dem, och det är han som råkat bli BIS en gång..
Efter att ha läst på en del så har jag personligen INGA som helst problem att kastrera tidigt om jag skulle vilja det. Det finns inga som helst vetenskapliga fakta som jag har läst som avråder från det. Om man ser rent praktiskt på uppfödning och kastrering av kattungar skulle det självklart vara dumt om man valde att föda upp en kull med väldigt unik stamtavla, men det finns dessvärre inte så många sådana i Sverige i dag.
Så jag ser ingen som helst anledning att kasta skit på en uppfödare som ser ansvarsfullt på sin uppfödning, har sålt alla kattungar till sällskap och väljer att kastrera innan leverans. Vad är problemet?! Det finns betydligt värre saker man kan utsätta sina kattungar för än kastrering. Och personligen ser jag hellre kastrering av kattungarna än omdömeslöst avlande på de hanar man sålt till avel eller t o m sällskap..
Mvh Malin
För mig handlar det inte om att peka på en enskild uppfödare när det gäller kasterering av kattungar utan fenomenet i stort. Därför tycker jag att vi markerar detta nu och fortsätter diskussionen i en annan tråd som inte ursprungligen handlar om att ifrågasätta Hyrrokkins val med just hennes kull, Jag låser denna tråd och öppnar en ny. Är det OK för alla? Om inte hojta!

Så här var min fråga och inget annat
har hört att det blir mer och mer "populärt " att kastreta kattungar !?
hur tänker man då ?????
#2 jag är inte sur eller nåt utan läs mitt inlägg
och sen så svarade jag på en fråga som #6 ställde.
och det ända jag tycker är att jag skulle aldrig skulle kastrera kattungar under 6 månader ,vilket är rekomendationen idag och det är min åsikt
och #37 du kanske också ska läsa vad jag har skrivit och inte lägga ord i min mun som jag inte har yppat om , jag svarade ärligt på en fråga från #6
att jag inte blivit till frågad så är det upp till vederbörande och jag respekterar det och jag vet att Impa har det bra osv… men det var inte det som var min undrar
och jag har mina åsikter och andra har sina
men jag undrade bara
HUR man Tänker när man kasterar kattungar och frågan var tydligen intressant