Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1209 ggr
David
0

Fodervärdsavtal?

Inne på Ragdoll iFokus har det kommit upp en tråd som är väldigt skrämmande hur en fodervärd i princip nekar kattägaren att ta den/de kullar som ingår i avtalet, gör sig oanträffbara osv.

Fick en idé efter den tråden,

Skulle det finnas intresse att alla slår sina kloka huvuden ihop och utformar ett "riktigt" fodervärdsavtal som man kan be en jurist (finns ett fåtal som är riktigt duktiga på djurområdet också) att titta på så att det är riktigt juridiskt hållbart också?

SVERAK slopade ju sina fodervärdsavtal 2002, men fodervärdar används ju i högsta grad fortfarande.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Labolina_73
0

Låter som en superbra idé…..

Oftast funkar det ju med dom avtal man skriver, men dom är ju inte juridiskt hållbara.. och det kan ju fakriskt behövas i vissa fall..

Kanske kan vara bra att använda sej av detta alltid..

mycket bra idé som vanligt David…..

//Linda

WesthKiowas
0

SKK har ett fodervärdsavtal som jag tycker är väldigt bra. Det går att skriva om så det passar katt. Det har jag gjort.

http://kennet.skk.se/skk/WebFiles/Files/224/fodervardsavtal.pdf

[

](http://kennet.skk.se/skk/WebFiles/Files/224/fodervardsavtal.pdf)

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

blondifire
0

#2 fast om det skrivs om, är det då juridiskt bindande?

S*Winsnes Wilda

Hyrrokkin
0

#3 Har uppfödaren ställt ett krav som fodervärden godkänt så är det väl juridiskt bindande? Eller vad är det som gör att det inte skulle vara det? Om fodervärden har skrivit på eller godkänt ett avtal som h*n inte gillar så får denne väl ändå skylla sig själv, att den inte sagt till och fått det ändrat/diskuterat innan h*n skrev på? Avtal är avtal, eller?

WesthKiowas
0

Ett skriftligt avtal är alltid ett giltigt dokument enligt lag. Katten är ju uppfödarens och fodervärden förbinder sig med sin underskrift att följa avtalet.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

blondifire
0

ok då fattar jag. Tack Glad.

S*Winsnes Wilda