om inavelsgrad.
är 3,25 och 2,35 i inavelsgrad på 9 generationer mycket?
Jag tycker du skall titta på inavelgraden på 5 generationer;)
Jag brukar kolla dels på 4 generationer, dels totalt. Man trycker på ordet "Inbreeding" på Pawpeds för att få upp den totala inavelsgraden, ett litet tips om ngn kanske har missat den detaljen. :)
Tycker inte att den inavelsgraden du nämner är för mycket på så många generationer. Något som jag tycker är viktigare än själva inavelsgraden i sig själv, även om den så klart också är viktig, är att se på vilka katter som eventuellt dubblas och vad det kan ligga för ev. tråkigheter där. Det är även klokt att se om det ligger ev. tråkigheter på både mammas och pappas sida som riskerar att ploppa upp genom att kombinationen görs, det är dock svårt att kontrollera sådant i många fall.

men hur kollar men det då? vilka tråkigheter osv,, vilka katter som dubblats.. Det blir ju supersvårt kanske- eller??
Aja hur som,, så er rekomendation är iaf att kolla 5 generationer och om man trycker för att se totalen,, vad ska den vara på som max då anser ni? huvva vad detta är svårt,, bra att det finns ett forum att fråga sejn fram på så man inte gör nåt dumt.. Alla är ju nya i början ju,,
+ att man aldrig kan bli fullärd..

Ev "efterforskning" av "tråkigheter" (sjukdomar, tempramentsfel, etc, etc,) får man göra själv, kanske inte genom att fråga offentligt på forumet, men privata frågor är ok. Ja, det är mycket att beakta när man skall göra en parning.
I den frågan finns (vad jag vet) inga eller få register att tillgå. Det finns ju HCM registret på testade katter, men det är nog den enda offentliga info jag vet om.
//Annika

Men att kolla på totalen går ju inte. Den kan ju vara den samma som vid 4 led typ. Man måste ju som sagt kolla vart de dubbleras osv så jag anser inte man kan säga nån total vad som är ok.. de är lite upp till en själv med. Vissa säger kusin parning är ok men jag skulle aldrig göra de osv