Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 521 ggr
Labolina_73
0

Svårt val som attans....

Hej alla mera erfarna uppfödare.. Fundersam

Nu kommer jag mer frågor igen, hoppas att ni förstår.

Jag ska så småningom införskaffe en skogis till, jag har hela tiden varit inne på en hona eftersom jag redan har honor. Lättare ju.

Men en hane,, blir ju mycket billigare med en egen hane när man ska para sin/sina honor. Men det är ju "merjobb" så att säga,,

vad kan ni rekomendera? hona/hane???

//Linda förvirrad,,, igen. Flört

Zygots
0

Det beror precis på vad man har för förutsättningar att hålla hane, för det innebär en HEL DEL merjobb.

Bor du så du kan ha eget rum till din hane eller kanske eget hus (med sällskap) och rastgård. Det är inte någon dans på rosor när hanen börjar "markera", och man får hela sitt bohag förstört.

En del tycker att det är ok, men jag tillhör inte dom som har mina fertila pinkande hanar gående "fritt" inomhus.

//Annika

Tita
0

PS …… Skulle du bstämma dig för en hane så finns det tre stycken jättefina till salu hos mig att välja mellan…….tog nya bilder i går www.lohojdens.se

Hihih passar på att göra reklam Räcka ut tungan

Labolina_73
0

hehe det e bra det.. :-)  reklam e bra.. :-)

Tackar för förslaget,, men tyvärr så just nu så kollar jag bara runt,, min man tycker förtillfället att det räcker ett tag,, jag bearbetar honom.. Skrattande går sådär kan man säga,, han påstår att han ska ha en motorcykel före en katt till minsann,, han e så knusslig….

Juliette-
0

Vi har ju valt att skaffa hane.. Pommac var inte för jag vill ha en avelshane utan för jag vart kär i just honom och nu har vi skaffat en till.. Fast vi har nog hanar för jag älskar grabar :)
Om du är "redo" för hane kan nog bara du svara på men Pommac är ju snart 2 och aldrig skvätt och han bor ju med honor med så man kan ju ha tur med kanske därför vi våga köpa hane nr 2 hehe

Awanathas
0

det är så oerhört olika från hane till hane ang. markerandet.
har kanske med psyket att göra, jag tror en nervös hane har lättare för att markera än en hane som är lugn o trygg i sig själv. om ni förstår hur jag menar.
en nervös hane har ju behov av att behöva markera in sitt revir för ev. inkräktare… det det behöver ju inte en lugn o trygg hane göra på samma vis.

att skaffa en egen hane är ett stort steg och man ska nog ha mycket i beaktning innan man gör det.
och dessutom ska han komplettera ens egna honor på rätt sätt, både utséendemässigt sätt och stamtavlemässigt sätt.

sen ska man kanske fundera över vilken typ av kattungar man vill föda upp. du har ju köpt 2 skogishonor, och är då kanske inne på en hane.. vill du ha extremt typade skogisar? eller vill du ha fina katter som går väl ihop med standarden osv..
finns som sagt ju mycket att fundera över.

ett tips är att kolla runt på i princip alla skogisuppfödar sidor du kan hitta och på så vis kan man på ett rätt lätt sätt komma fram till den typ av skogis man gillar. :)
tigerögas har ju ett toppenbra länkarkiv över hela världen så :))

lycka till, och du skogishanar är Underbara!Kyss

Zolas
0

Det är ju en smaksak. Jag har mina fertila gående fritt i huset, skulle aldrig i livet stänga in dom, men det är mycket merjobb!  OCH man kan inte använda sina egna hanar på egna honor hur många gånger som helst, då kommer man ju ingenstans, och de ungar som man kanske sparar efter honom, kan man ju inte använda honom på alls. Så i långa loppet blir det kanske inget billigare att ha egen hane. Jag för min del, tycker så mycket om hanarna, så jag har många hanar, bara för den delen, och det är fantastiskt roligt OM det någon gång skulle komma en och annan hona till dom, men det är bara en bonus för mig. Skrattande

Labolina_73
0

Skrattandehahahaha mmmm jösses,,, inte blev det lättare nu heller,,, tur att det är ett tag kvar innan en till katt ska komma och bo med oss..

Jag hinner kanske komma på vilket det bästa är innan dess…

Tinis
0

Jag älskar också hankatter. Har för tillfället en fertil kattkille (d 22) som är drygt två år och som aldrig har markerat inne. Min hankatts pappa markerade inte heller inne när han var fertil. Jag har hört att strilandet är ärftligt. Stämmer det?

SillyZones
0

Att det skulle bli billigare med egen hane i långa loppet har jag väldigt svårt att föreställa mig. Det kostar ju för det första med mat, sand diverse andra saker man köper till katterna och försäkringar. För att inte tala om han strilar och förstör möbler med mera, då blir det inte billigt. Dessutom ska man(det måste man förstås inte)  meritera honom, och utställningar är inte billigt. Dessutom ska de HCM-testas, Fiv/felv,  kolla att kulorna är på plats mm… kronorna rullar.  Så jag är tacksam över alla som orkar, vågar, och har möjlighet att ha fertila hanar som de lånar ut! En stor eloge till er alla!Kyss

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Ixatrixa
0

Finns det något bättre än killar*fniss*

Min lilla erfarenhet av att äga avelshane har bara varit possitivt…inget strilande dock lite vacker skönsång vid halv fyra snåret *skratt* ibland.

LittleL
0

Jag har ju skaffat en liten kille, men för mig var det kärlek i första hand. Stamtavlan stämmer bra med alla mina honor men jag vet inte om jag ska para med någon av dom. Det beror på hur han utvecklas och vem han sen kompleterar bäst. Han får vara fertil så länge han sköter sig och sen får man se… Först och främst så hoppas jag att han har framgång på utställningarna. Han har definitivt rätt förutsättningar. Dock saknar han päls nu när babyullen bara rasat av honom. /Sylvia

Labolina_73
0

#9 citerar: Att det skulle bli billigare med egen hane i långa loppet har jag väldigt svårt att föreställa mig. Det kostar ju för det första med mat, sand diverse andra saker man köper till katterna och försäkringar.

Det blir ju ingen skillnad för mej eftersom jag iaf ska ha en till katt,, frågan var ju bara om det skulle vara hona eller hane.. Skrattande

Men jag förstår hur du menar..

WesthKiowas
0

Jag har ju 2 hanar och 5 honor… Måste säga att det är något speciellt med hanar. De är ju sådana hjärtegryn, mina är så mysig till sättet…Riktiga mattegrisarSkrattande Visst har den älsta varit kastreringshotad flera ggr men han har alltid sansat sig så jag har inte behövt göra det. Än så längeRäcka ut tungan Hur du än gör så tror jag det blir bra. Bara du är beredd på lite tjoande och kanske stril om du väljer en hane.

Lycka till!
/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Labolina_73
0

hehe mm tjoandet är ju inget problem,, det är det ju iaf till och från med barn, kathonor och en man.. :-)

Men det är ju kanske strilandet som jag är lite skraj för.. men jag förstår inte rikgit,, vadå.. går dom runt och kissar överallt då eller hur går strilandet till.. jag vet att dom inte"kissar" utan mera sprayar,, eller? men varför?

lynxeyes
0

Man måste välja med hjärtat ;) Men jag skulle utan tvekan rekomendera en hane för hanar är något speciellt… precis som Camilla skriver, riktiga mattegrisar *fniss* upplever det som om hanar inte riktigt har lika mkt skinn på näsan som en grinig hona kan ha…. ni vet tjejer *fniss* är ju bara att se till sig själv… *skrattar* Och när de sen blir kastrater så finns det inget mysigare…. Men som sagt, en hel del mera jobb KAN det bli, beror ju helt o hållet på hur just den hanen beter sig…

Lycka till / Sophia

Loas
0

det gör dom för att markera sitt revir Cool Jobbigt som sjutton, Inget jag skulle klara av därför håller jag tummarna för att Lo inte kommer börja med det. Det är ju individuellt det där.. och man kan ju bara hoppas om man är hankattägare! hehe

Labolina_73
0

Ja jo det e ju så sant det,,, men om man skulle få en hane som sedan börjar strila,, slutar han med det om han blir kastrerad?

Jag har ju hört från så himla många att hanar är mysigare på sätt och vis.. så man blir ju allt bra sugen asså.. dom har ju en annan look oxå.. en mera maskulin,, *ler* vilken tur…

hm jaaa det är inte lätt detta…

Hur har ni gjort när ni valt,, varit ute efter en hane aller bara fastnat för en som råkade vara en hane?

Loas
0

För mig var det lätt val. jag har två hanar och de är dom underbaraste!!! Jag var inne på hane från början.. det är hanar som gäller för min delSkrattande de är såå otroligt mysiga och så snygga!Kyss nu menar jag inte att inte honor kan vara mysiga och snygga för det är klart dom kan heheSkrattande men jag har alltid fallit för killar!

det där med strilandet är nog oxå individuellt. Jag har hört skräckexempel där hanar som gått länge fertila fortsätter att strila som kastrerade, men oftast TROR jag att man får bukt på det genom att kastrera!

Zolas
0

Ja, de går omkring och sprayar på alla ställen och på allt, om de är av den sorten, det är fullständigt normalt för en vuxen fertil hane att markera, det finns en och annan som inte gör det, men det är inte det vanligaste.  Om du redan nu, bearbetar din man, då misstänker jag att det blir svårt att hålla en avelshane, ( de kan sjunga rätt bra också ) Fast har man honom instängd i eget rum, blir det ju en annan sak, men då har man ju ingen glädje av, att man har en underbar pojke, om inte man har honom omkring sig. För de är underbara!!  Jag har mina lösa omkring mig jämt, älskar mina pojkar. MEN de sprayar!!!! Men just nu är det lugnt, har kastrerat den värsta, han skulle ändå inte gå i avel, för då slutar de med markerandet, i de allra flesta fall. Men oftast så börjar de unga pojkarna, när de börjar markera, att just sitta och kissa, någonstans där det är mysigt, gärna på något mjukt, soffan, kuddar, sängen, tvätthögar, väskor, kläder eller så, sen lär de sig att stå, och då blir det överallt där de går fram.