olika vattenfontäner?
vad finns för olika vattenfontäner och vilken rekomenderar ni?
jag har cat it men är inte helt nöjd…

Det har kommit ut en ny Cat It variant, för oss som har fler katter och/eller hund.
Den är på 10,5l, verkar super. Får hem den om någon vecka och är väldigt spänd!!!
Har själv den "vanliga" CatIt fontänen och jag är super nöjd, katterna också för den delen. Det enda som är jobbigt är att man får fylla på den så ofta.
Har inte testat de andra fontänerna, typ drinkwell, tycker den plaskar för mycket :)
Tur vi alla är olika!
Lägger med en bild på den nya fontänen, så ser du hur den ser ut :)

Vi använder Cat-It och är super nöjda med den. Vet att det finns flera olika modeller men fastnade för Cat-It eftersom det var den som lät minst när vi såg olika modeller uppställda på en utställning.
/Jessica
Vad är fördelen med vattenfontän jämfört med vanlig vattenskål? Vi har ju ett par vattenskålar utplacerade på olika ställen, men man får ju byta ofta för att det ska fräscht vatten.
Är det bara cirkulationen som gör att vattnet håller sig, eller finns det någon mer fördel som kylning etc?
Mvh Bengan
Vi har DrinkWell, väldigt nöjda med den…misarna åxå.
#3 Jo en del misar vill ju helst dricka från rinnande vatten.
Hej
Har du en länk att henvisa till?
Jag blev lite nyfiken och läste lite på denna länk om Drinkwell.
http://www.huverods.com/products.php?cid=432&pid=5502
Där står att driftspänningen är 230 volt 50 Hz, alltså det som finns i eluttaget. Det jag skulle vilja veta är om man har 230 volt på pumpen i automaten, eller om det är en trafo på 230 volt och sedan 12 eller 24 volt i själva maskinen. Det sitter väl en pump som cirkulerar vattnet, och det borde ju räcka med 12 eller 24 volt.
Att ha 230 volt i själva drickautomaten tilltalar mig inte om man skulle få överslag någonstans. Vatten leder elektricitet väldigt bra, och den katt som sticker ner tungan i vatten med ström från eluttaget går det nog inget bra för. Är det 230 volt i maskinen så slulle jag nog satsa på en lös jordfelsbrytare också.
Mvh Bengan
#6 Pumpen är helt kapslad, det finns inga elektriska detaljer som kommer i kontakt med vattnet.
Pumpen är en magnet som omgärdad av en spole , som i sin tur är injuten i plasten. För att det ska börja leda ström så måste du slå sönder höljet på pumpen.
#7 Ok tackar för svaret.
Mvh Bengan

Intressant tråd då jag själv bestämt mig för att skaffa en fontän. Är evigt trött på att sätta på vattenkranen för katterna. Alla mina är likadana. Men dom kommer alltid en och en. Så när den första äntligen är klar så kommer nästa, och nästa och …… Så fler tips på vilka som är bäst mottages tacksamt. /Sylvia
För några år sedan skaffade vi en Drinkwell och jag upplever att katterna dricker mer vatten sedan dess. Våra katter ville också dricka ur kranarna och det var en av anledningarna till att vi valde den. Jag tycker det är ett härligt porlande från den och det går att justera hastigheten på hur fort vattnet ska cirkulera genom filtret, låg hastighet = mindre porl. Det är ingen kylning, men vattnet håller sig fräschare längre.
//Katarina

På www.katter.nu finns produktrecension på olika fontäner under rubriken kattprylar.
Anne-Lie

Drinkwell säljs här:
http://www.huverods.com/products.php?cid=432&pid=5502
och fresh flow här:
http://www.swecat.com/v4/product.php/1795
Någon av dom ska jag beställa men jag vet ännu inte vilken.
Nån med förslag? nån som kanske provat båda?
//Linda

Vi har Cat It-fontän, dock inte i bruk för tillfället. Jag tykte att vattnet blev ofrächt och skålen behövde diskas ofta. (Trots nya kolfilter och täta vattenbyten.) Alla vinklar och vrår i skålen och själva kupolen man får skruva isär för att diska gör den lite krånglig att rengöra.
Jag höll på ett tag men insåg senare fördelarna med en vanlig skål som man lätt sveper ur och häller i nytt.
Jag skulle nog satsa på en Fresh Flow eller en Drinkwell. Fördelen med Drinkwell är ju att du får en rinnande stråle som katten uppskattar, liksom den i kranen. Båda skålarna är lättare att rengöra och fylla på än Cat it.
Det är kanske är så att fontänen uppmutrar drickandet men jag upplever att mina katter går och dricker ungefär lika ofta nu som då. Kanske la jag märke till det oftare när fontänen var i bruk för att det då var lite extra roligt att de gick och drack.
Men visst är det roligt att "skämma bort" missarna!
:-)
Har själv en Cat-it och håller med om att den är i minsta laget.man skulle behöva fylla på varje dag.Tycker också att den är i krångligaste laget att hålla riktigt ren.Dessutom brummar den lite väl mycket när vätskenivån är låg.Okej att den är snygg men tveksamt om jag skulle rekomendera den till mina kattvänner.
DringWell finns i 2 storlekar, en för katt o en för hund.
Sen har man extra tankar att hänga på. Har man många katter så
blir det billiagare att köpa en drinkwell för hund. För extratanken (den största) är såpass dyr att då kostar Drinkwell + xtank mer en vad hund Wellen gör.
Vi har en Drinkwell & har haft den i flera år.
Från början tyckte jag att den var lite krånglig att diska …men nu går det fort & lätt. Diskas bör den var & varannan dag, trots kolfilter. På sommaren lägger jag i isbitar i tanken för att kyla vattnat lite.
Det bästa är att katterna dricker mer, & det gör dom.
Har fontänen "strategiskt" placerad i hallen där katterna passerar ofta, & det är svårt att inte stanna & ta sig en slurk…
Att dom dricker mera märktes på kissklumparna i sanden men är jätteviktigt för att unvika urinbesvär enligt Anne-Marie Nilsson.
Hon var nyligen inbjuden till en stor vet.konferens i Canda som just handlade om betendevetenskapliga aspekter på medicinska "åkommor", där T.ex 1:a hands åtgärd vid urinvägsbesvär på katter är att ha rätta vattenskålar (helst av klarglas & vida/stora) allt drikfontäner. Dessa skall placeras långt från kattlådor & matskålar
Lycka till med "drikandet"/ Birgit

Nu har jag varit och köpt en Cat-It. Alla katterna har undersökt den noga. Populärast hos Urza. Hon ligger bredvid den hela tiden och håller koll;) men jag tyckte att den var riktigt svår att sätta ihop. Följde beskrivningen till punkt och pricka men fick inte vattnet att rinna över hela domen. Men nu verkar jag fått kläm på hur det funkar. /Sylvia

Vi har en Cat-It men upplever att den är för liten eftersom vi har både hund o katt men annars har jag varit supernöjd med den . Ska köpa den som går ca 10 liter i och testa 
Och LittleL ta lite tape så fixar det sig hehe 

Har en Cat It men använder den inte längre för den är lite omständig att rengöra.
Hojta om ngn är intresserad av den!

Hej,, tack för alla svar,, det verkar som om Drinkwell är den mest populära. Får bli en sån minsann.. :-)
//Linda