skillnad på Amber och Light Amber?
Vad är skillnaden på Amber och Light Amber?
Jag har sett på vissa hemsidor på amber katter dom ser ju ut som röda men är svarta genetiskt om jag förstått rätt. Men på dom sidor jag sett light amber så ser dom ut som blå? vad är egentligen skillnaden?
//Linda förvirrad.. 

Light amber är en diluterad variant av amber helt enkelt (som svart->blå). Jag tycker själv dom ser ut lite som en smutsig kall cremevariant (inte på ett negativt sätt :D).
Vet inte om det förklarade nåt. :/
Färgen kan beskrivas som sådan:
(Amber är ljusare än brun och mörkare än choklad medan light amber som är den diluterade varianten är ljusare än blå och mörkare än lila).
Färgernas nyanser styrs av polygener vilket gör att amber precis som alla andra färger hos skogisen kan variera mycket i samma färggrupp.
Ta exempelvis den bruna skogkatten som i vissa fall kan vara mycket kall i färgen så att den nästan är svart med svagt mönster medan andra kan vara mycket varma i sin färg och så ljus att man nästan kan tro att det är en sköldpaddsfärgad skogkatt.
De vanliga kännetecknen för amber är eyeliner, mörk nosspegel (som kännetecknar den solida ambern) och färgade trampdynor.
Amber förekommer i alla färggrupper (utom i gr. 9 som är vitt)

Varför inte visa upp olika amber…
Som du skriver #0 om de amber du tycker se blåa och till och med blåagotti ut så är det nog light amber, kolla nosen på dem, de är mörka.
Jag skickar med ett foto på en amberspotted, vad jag vill visa är hennes svarta markerade eyeliner.
EP S*Wildwood's Patina. //Kristin

Här kommer min amberspotted/vit kille Czack.

åå tack.,., men är då så att en light amber ser mer ut som en blå katt?
detta med genetik och färgegenskaper är ju en hel vetenskap.. *ler*

superfina katter föressten..

Toppen Ullis#7, jag tänkte på Cendi Lavendi när #0 Linda skrev om blåa amber. Han är bara så snygg även Czack. //Krisitn

det här förvirrar även mig! amber är jag nog på det klara, eller tydliga amberspotted lr smoke går ann, men att Cendi Lavendi är lightamber är väldigt förvirrande.. *fniss* han är för mig en klar blå/blåsilver katt ;)

hehe super… :-) Tack så jättemycket.. :-)
hm men hehe hur kommer det sej att det är så?? light för mej borde ju vara att den har samma färg men ljusare så som med röd och creme.. :-) men men,,

mmm.. :-)

#13 va asså vadå,, e det oxå light amber?? haahahaa nu fattar jag ingenting….. :-(

Innan S*Krunsmons fick sin "omtalade" kull med Golden Gate (ambersmoke) och Gloria (lightambersköldpaddsmoke) så trodde man inte riktigt på solida amber. Men i och med dessa två syskon så var det bara att acceptera att så här ser solida amber ut. Nästa kull hos S*Krusmons med solida amber, kom Il Bosco (lightambersmoke) och Il Nostro (ambersmoke). Till båda deessa kullar är det två solida föräldrar (Runsvik's Hobbe ds och Krusmons Caliterra ns).
Ett tips gå in på S*Krusmons och kolla på deras kullar och så vidare till kattternas ev. hemsidor för att se hur de ser ut som små och som vuxna.
pssst en liten hemlis… Gloria har fått ett gäng "fotbollspelare".
//Kristin

De jag undrar över vad gäller amber är varför inte alla solida amber går i grupp 1?

#18 Ja, men det ska de göra. Nu finns det ju inte så många av dem. Sedan så tror jag det kan vara många grupp tre och grupp fyra katter som skulle kunna vara solida amber. Allra helst i grupp fyra om katten har vit nosparti.

#19Jaana vilket härligt foto på Imer… bra på Anders också

men hallå… 
#17 och #7 jag fattar ingenting,, kalla mej blind eller vad som helst men hur kan detta vara samma färg, dvs light amber??
fattar inget.

#22 Jag förstår din förvirring… jag tror jag tar kontakt med dig privat… lättare att förklara. #7 s*Florinellas Cendi Lavendi är light amber NFO at, alltså solid. Medan 17# är light amber spotted och tabby, alltså agoti. Tänk blåsolid och blåagotti. //Kristin