Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1804 ggr
KarolinaM
0

Men vad är detta?

Var inne på Blocket nyss, för att titta på alla oseriösa annonser som alla pratar om. Då fick jag se en annons, som är inlagd idag i Stockholm. Hon säljer Norska SkogSkatter för 6000 kr? Alltså, utan stamtavla? Det är ju rena bedrägeriet…. Vi får ju inte ens 6000 kr MED stamtavlor?

LaSadie
0

Oj, det var riktigt illa… Tråkigt nog har flera redan blivir lurade utav annonsören :(

LaSadie
0

eller lurade och lurade… kanske fel ord, men man kan köpa en renrasig med stamtavla och testade föräldrar för samma summa.

Labolina_73
0

Hittar inte annonsen du talat om? :-/

//Linda

Labolina_73
0

nu hittade jag,,,

Hyrrokkin
0

Har anmält och kontaktat henne flera gånger för vilseledande marknadsföring.. (det är huskatter hon säljer, inget annat). Blocket kontaktade mig idag och skulle kolla upp henne.

Har mailat henne och frågat om vilka föräldrarna är, men det vill hon inte svara på…

Labolina_73
0

Hon svarar aldrig på det,,,, får bara svaret att man kan prata med tidigare köpare.. :-(

Men nu har hon ökat priset,,,, och det KRAFTIGT…

Jag bara undrar,,, vem betalar det för en katt eller djur av alla slag egentligen,  som man inte vet någonting om bakåt i leden?

//L

Hyrrokkin
0

#6 Antar att det är folk som tror att de köper en raskatt… Rynkar på näsan

MEn ja, de kostade väl 4500 eller något sådant förut. Det kanske är ett "rimligare" pris för en "raskatt utan stamtavla", och nu när det bara är en katt kvar så kanske hon försöker lura sista köparen att tro att om alla andra är villiga att betala det höga priset så är det lugnt?! Vet inte, bara spånar vilt…

Labolina_73
0

MMM aha oki,, var det så mycket som 4500 förut,, ja det kanske det vra,,, minns inte jag vet bara att jag sett hennes annonser ett flertalet ggr och dessutom svarat på dom några av dessa ggr.

Helt galet är det iaf….

//L

EddaM
0

Mailade o sade vad jag tyckte…de är ju inte lika en skogis ens. Visst de är semi långhår….men resten då? Liknar ju mer en Sibbe än en Skogis ialf. *sucka o skaka på huvudet* Bilr så trött på dessa oansvariga…dumma människor som tänker på en sak.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Hyrrokkin
0

#8 Jag kanske har fel, men jag fick för mig de låg på ungefär 4 lax Tungan ute

blondifire
0

jag har anmält den o länkat annonsen på FB oxå.. blir helt vansinnig på dessa!! klart att en huskatt oxå ska kosta, men detta är falsk och vilseledande marknadsföring.. anmält flera annonse bara idag.. jag skiter rent ut sagt i o maila dom som annonserar… då tar dom bara bort och/eller lägger in en annan under annat namn…

S*Winsnes Wilda

SillyZones
0

Suck, suck… Vi uppfödare och raskattklubbarna måste bli duktigare på att nå ut och informera allmänheten! Det är ju genom okunskap som folk hamnar i klorna på dessa BYB-ockrare…

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Labolina_73
0

Hon har en hane ute som oxå är "endast en kvar" samma pris,, samma annons annan katt..

//Linda

Sagolika
0

Har hittat annonsen, som fortfarande ligger ute och min väninnna har anmält den till de ansvariga på Blocket. Ska bli intressant att se om och vad de svarar.

EddaM
0

Skulle man kunna be blocket att lägga ut en text i alla annonser där det står att om katten inte har någon stamtavla så är det en huskatt o därför att avel inte rekomenderas. ???

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

LaSadie
0

Fattar inte hur det kan var så svårt om man kan välja om katten har stamtavle eller inte när man skriver annonsen :P

Labolina_73
0

Näe jag fattar inte heller hur det ska vara svårt att fixa.. en ruta till bara i scriptet.. :-(

Jag har anmält många annonser nu men ser att dom alla fortfarande ligger kvar,,

Så himla trist,,,

//Linda

Sagolika
0

Nu hade min väninna fått fäljande svar från den ansvarige på Blocket (jag tog bort hans namn).

Hej,

Som du kanske redan befarar så kan vi inte plocka ner en annons på uppmaning av
någon annan än annonsören själv, såvida den inte bryter mot svensk lagstiftning
elle våra regler. Skulle vi godtyckligt börja refusera annonser med enbart en
anmälan om misstanke som grund mot en annonsör så skulle vi snabbat finna oss på
tunn is. Hoppas du har förståelse för detta.

Jag har registrerat ditt klagomål mot annonsören och sparar detta ifall det kommer
in ytterligare klagomål mot denne i framtiden.

Med vänliga hälsningar,

Labolina_73
0

hm,, jag har ju anmäld denna flera ggr… :-(

WesthKiowas
0

Jag har klagat många gånger till blocket men blir bara ignorerad med samma svar som ovan. Jag orkar inte tjata längre…. Blocket bryr sig inte, de är bara ute efter annonspengar.

Jag känner att folk som köper av sådana personer får kanske skylla sig själva lite. Folk får lära sig att göra efterforskningar och lägga ner sig lite även när de köper djur. Nuförtiden så är det ju så lätt med internet, det går ju tex att få köpråd lite överallt när man ska köpa katt, hund, kanin eller vad det nu är för slags djur.

Jag köper tex inte en ny bil eller dylikt utan papper. Gör jag det får jag kanske räkna med att det kan gå galet och att jag kanske inte får vad jag betalat för…

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Labolina_73
0

såvida den inte bryter mot svensk lagstiftning…

Men är inte falsk marknadsföring ett brott?

//Linda

Dalhem
0

#21 Är inte säker på hur marknadsföringslagen fungerar när det gäller privatpersoner… annars vore detta ett självklart brott mot de krav som MLF ställer.

TheMe
0

Hoppas det är okej att jag inflikar en relaterad fråga här… Vad är ett enligt er rimligt pris för en norsk skogkatt enligt Sveraks regler?

Menar då självklart äkta med stamtavla, vaccinerad, chippad och besiktad samt gärna med testade föräldrar.

Kommer adoptera en omplaceringseuropé (raskatt, inte huskatt) nu, men är sugen på en norsk skogkatt i framtiden som kompis till katt nummer ett och ny familjemedlem till oss. Skulle vara toppen att veta vilket pris man kan räkna med för en sälskapskatt då.

Skulle gärna vilja veta pris både på kattunge och omplaceringskatt (tex kastrerad fd avelskatt som inte trivs i katteriet längre).

Tack på förhand!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Sagolika
0

5000-6000 kr för en kattunge. Omplaceringskatt vet jag inte, då jag bara omplacerat en hona till mina föräldrar, men jag är fortfarande ägare till henne.

TheMe
0

#24 Tack för ditt svar!

Lite svårt att hitta vad priserna ligger på eftersom det sällan står med i annonserna, särskilt när det gäller omplaceringar.

Sagolika
0

En del omplaceringskatter kostar lika mycket som en kattunge, andra kanske hälften så mycket och allt däremellan. Har även sett några för så lite som 500 kr, men då har katten varit kanske 7-9 år gammal.

Om europén är vuxen så kan det vara lättare att få den att samsas med en kattunge än med en vuxen, men det är ju väldigt individuellt. Oavsett vad du väljer så se till att den är nybesiktigad så att den är frisk. Lycka till! :)

TheMe
0

#26 Precis, i ju med att europén är 4 år redan så är siktet inställt på en kattunge om det blir aktuellt med kompis till honom. Tycker norska skogkatter är så oerhört vackra och gillar personligheten, samtidigt som jag gärna skulle köpa kattunge från katthem för att hjälpa utsatta katter.

Men tack för svar och för lånet av tråden, var mest nyfiken.