Pälsvård
Hej! 
Min skogis heter Torsten (aka Totte) och har himla problem med stora tov-liknande dreads i pälsen, både jag och mamma är noga med att borsta honom, men dom dyker upp endå! Främst på bröstkorgen, mellan frambenen, bakom öronen, men även på skulderbladen och i armhålorna. Innan hade han även tovor på bakbenen vid rumpan, men de har ordnat till sig. Han är en mycket fluffig liten herre och det är nästan omöjligt att reda ut tovorna då vi måste klippa bort dom, men i rädsla för att klippa honom i huden så blir det aldrig så vi klipper speciellt nära, och att kamma bort dom är inget alternativ eftersom pälsen är så tät. Har ni något tips på vad man ska göra för att pälsen ska bli smidigare? Hur brukar ni göra med tovor?
Sedan har jag en liten fråga också, hur är era skogisar som katt? Jag menar, personlighet och så. Totte är en av dom mesigaste katter jag har träffat, man får göra i princip vad man vill på honom. Hade jag varit liten fortfarande hade jag garanterat klätt på honom dockkläder och lagt honom i en dockvagn! Han skulle aldrig klösa eller bitas för att vara elak någonsin. Gnälla kan han göra då han tycker att man blir lite för "på", men han har aldrig varit elak.
Är det gemensamt mellan skogskatter att dom är väldigt lugna katter? Eller har jag fel? 
Hej! :-) För övrigt brukar skogisar vara rätt coola och snälla… Jag har en lika dan hemma. Det du kan göra är att lämna Totte till en djurtrimmare. Testa raka ner honom så han blir kal. (På de ställen han har mest tovor.) Vi gjorde detta på våran ena skogis som var lika dan. Ryggen, magen armhålorna lite på kragen. Lät håret vara kvar på huvudet kragen svansen, lite på benen.. Vipps nu har han jätte fin päls och den tovar sig inte mycket. Men man måste vara noga och borsta. Det kan vara bra för pälsen att få en restart. Visst blir dom inte så vackra och man får något att skratta lite åt. De ser ju så söta ut…. :-)
Men är det så att ni ställer ut honom så kanske ni inte vill raka honom.
Men det är en idé på vad man kan göra. Som du säger, att borsta ut tovorna är bara en plåga för katten. Lämna honom till någon som kan. :-)
Hoppas det "reder ut sig" för Totte.. hihi
Kram
Mickis ~ www.redtailsartie.tk

#1 Tack för tipset :) Men jag tror vi måste vänta med det tills det blir sommar, annars lär ju stackarn frysa ihjäl här uppe i norrland :(
Är han ute katt?
Mickis ~ www.redtailsartie.tk

Använder ni bara borste eller även kam som når ner ordentligt? Annars blir det mest bara på ytan.
Det kan även vara bra att använda furminator eller likvärdigt verktyg för att få bort all lös päls för det är den som oftast orsakar tovorna.
Det är ingen fara med att klippa små tovor, det är bara att vara försiktig.

#3 Jajamänsan, det är han
#4 Tack för tipset
Vi använder bara borste, men det är en väldigt "fin" sådan, med små "piggar" eller vad man ska säga, så man hakar i tovorna, men reder inte ut dom..

Köp en stålkam typ mirakelkammen. Den kommer ner på djupet o reder ut pälsen bra. Ett balsam spray kan man änvända på de svåraste områderna. Och har ni en kam som ni kör in under tovan så riskerar ni inte att klippa i skinnet.
Skogisar är underbara men mina är ganska pigga o busar en del men de är inne katter o gör inte av med sin energi ute. =) Men de är väldigt snälla o mysiga =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#6 Ska införskaffa en sån på momangen! Tycker så synd om honom med sina små dreadlocks, haha!