Det här med navelbråck?
Nu har jag läst en del om det på nätet och det står att,, är det litet behöver man inte göra något med det, men är det stort bör det opereras..
Vad är stort och vad är litet? Får man ställa ut en kastrat med navelbråck? Eller måste det opereras för att få ställas ut?
Jag VET att man inte får avla naturligtvis.
//Linda
Visste inte under vilket ämne jag skulle lägga denna fråga då det inte är rasbundet på något vis.
Så här står det i FIFes och SVERAKs regler för utställning:
3.9 Fel som medför diskvalificering
Följande katter ska uteslutas från tävling: …
o. katter med märkbart navelbråck
Nationellt förtydligande
Eftersom det i detta regelverk står "…märkbart navelbråck" kan katt som opererats och fått sitt navelbråck åtgärdat ställas ut på utställning i kastratklass. Intyget om ingreppet ska införas under övriga veterinära anteckningar på stamtavlans omslag av behandlande veterinär/veterinärklinik. Katt mednavelbråck, opererat eller ej, får inte användas i avel.
http://www.sverak.se/SVERAK/Regler/inlaga%20Utställningsregler.pdf
Ett märkbart navelbråck är alltså med andra ord diskvalificerande.
Det är väldigt få kattungar som överlever om de har ett stort navelbrock, på en liten nyfödd kan det vara centimeterstort…är det större så brukar hemskt nog tarmarna komma ut och då dör kattungen oftast omedelbart när den föds.
Vad jag vet så får du ställa ut en kastrerad katt med navelbrock,,,om den skall opereras avgörs ju helt och hållet av om navelbrocket är livshotande eller inte, eller om det utgör besvär för katten.
Default är givetvis att det inte går och avla på en katt med navelbrock
ok då hade jag lite fel

Jo det på sverak läste jag men tycker att det blir lite "missvisande" Katt som opererats och fått sitt navelbråck åtgärdat kan ställas ut på utställning eftersom det i regelverket står "Märkbart navelbråck". Man behöver ju inte operera ett litet bråck. Men man måste alltså utsätta katten för sövning och operation för att öh ta med dom till utställning? Om jag fattat Sveraks regler rätt?
Var går gränsen då för när man behöver operera och när man inte behöver?
Man får ju ställa ut en katt med knick om den är kastrerad, får rent krasst till och med avla på den katten men man bör inte… (jag skulle inte)
Då tycker jag ju att man borde få ställa ut en katt med navelbrock som tex veterinären ej tycker behöver opereras??
//Linda

Om navelbråcket är så stort så att tarmslyngorna faller ner i bråcket så kan det bli inklämt. Risk finns då att tarmen blir utan syre och går i nekros (dör). Man kan med fingrarn känna om tarmen har fallit ner i bråcksäcken. Går det inte att trycka tillbaka det, kan det uppstå en akutsituation. Just för narkosens skull vill man att katten ska hinna växa på sig så mycket som möjligt innan operation.
#2 om bråcket är öppet så tamarna ligger utanför buken brukar kattungen dö. Men ett stort slutet navelbråck kan man operera.

Om navelbråcket är litet försvinner det ofta av sig självt och kan knappt märkas såsmåningom.
//Malin

Tack för era svar.. :-)
Jag misstänker att min ena bebbe som nu är 9 veckor har ett vad jag skulle säga iaf litet navelbråck. Han är redan bokad och köparen är medveten om detta. Han skulle ju inte gå i avel iaf så..
Tror ni jag har kollat dom andra bebbarna eller?? hehe en del….. Men ingen annan har det.. sååå skönt.. Jag vet ju att det bara kan poppa upp ibland men trist iaf såklart…
Men uvudsaken att han mår bra ch det gör han ju,,,, beter sej precis som dom andra,, dvs som GALNINGAR…. *s*
som sagt,, tack för era svar..
kram

Vet honor som fått det borttaget så sätt att kastreringssnittet läggs lite högre.. oftast är det på hålet man känner om det är stort eller litet och inte "bubblan" skall dom ej ställas ut så kan dom ofta leva med små navelbrock utan större problem ja inga alls. Min mammas 2 hundar har båda navelbrock och är 5 resp 6år och har aldrig lidigt av detta. Dock är ett litet navelbrock oftast ingen jätte operation och jag skulle på katt ta det i samband med kastreringen i så fall.. så slipper man söva och ta det separat

#8 Jo Emelie det vet jag,, men nu är det en hane så det blir 2 olika op iaf,, även om det sker under samma narkos..
Men som sagt,, det är ju inte säkert att det behövs opereras,, kastreras behövs iaf.. :-)
kram

Nej jag skulle gissa katten inte kommer behöva op. det mer än om dom vill ställa då