Tillökning eller ej?
Vi funderar på att skaffa en kompis till Troy och jag undrar om ni kan hjälpa till med tips, ideér, synpunkter och allmänna åsikter om hur man lämpligast går tillväga.
"Kastar" vi bara in en liten kattunge till vår kille på lite över ett år och talar om för han att så här är det, bara att gilla läget och bli kompisar för under samma tak ska ni bo. Eller..
Det jag menar är kan ni komma med era erfarenheter. Vad som fungerat för er och vad som kanske har gått mindre bra.
Väldigt tacksam för alla tips så det blir rätt för både vår skatt och den ev tilltänkta.

När jag köpt in en liten, så släpper jag bara ner den, men man får ju vara på sin vakt, och kanske skilja dom åt nattetid, första tiden, om det inte går bra direkt.
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

EDIT: Tolkade frågan fel…
Introduktionen mellan våran huskatt Lea och skogisen Mim gick under konstens alla regler, dvs. att låta Mim kolla runt själv och Lea var på balkongen och fick snällt vänta på att hälsa sedan lät vi dom hälsa på varandra och det gick la sådär…

Tack för snabba var.
Men.. Vad gör man om han bara hatar nykomlingen?
Har haft katt och hund tidigare som inte kom in i familjen vid samma tillfälle och det gick väldigt bra. Är bara så rädd för att det inte blir bra och vad gör man då.
Han har visat reservation mot andra katter, situationerna var inte optimala men iallafall. Han blir stel som en pinne och hans normalt fjantiga pipiga röst tar helt nya dimensioner.
Man kan låta nya kattungen göra sig hemmastadd i ett rum först, så att den får gå på lådan och känner sig lite trygg innan man, något dygn senare släpper ut kattungen eller in gamla katten.
Eller, så gör man som #1 och släpper ut kattungen och ser hur det går. Det viktiga är väl att man är med oavsett vilken metod man använder.
När vi tog hem vår Kastanj hade jag tänkt ha henne i vårt sovrum till nästa dag eftesom vi kom hem på kvällen, men Vivvi som förstås märkte att vi hade något fuffens för oss stod och krafsade på dörren tills vi släppte in henne. Hon började slicka på lilla kattungen direkt, så det gick jättebra.
Man vet aldrig i förväg, det är bara att prova. Det kommer säkert att gå bra.
Susanna

#4 Sådant jag behöver höra
jag gör som #1
. tagit som mest upp till en vecka här för dom "gamla" att acceptera en "nying" men oftast går det över ganska fort..
S*Winsnes Wilda

När jag har indroducerat ny katt har jag delat av lägenheten och stängt in "gamlingarna" i ena halvan medan nykomligen undersöker den andra ytan, lär sig hitta till lådan osv. När den har gått ett par varv (efter kanske 15 minuter) byter jag plats, så får den nya undersöka resten av lägenheten medan gamlingarna inspekterar doften efter den nya. Sedan släpper jag ihop dom.
Detta gör jag för att det känns bra för mig att veta att nykomligen har lärt sig hur det ser ut, vart lådan står osv. Att den får se lägenheten i lugn och ro utan massa eventuellt fräsande stressmoment klistrat i rumpan 
För ja, lite spott och fräs brukar det bli, men det har lugnat sig betydligt på max ett par dagar. Det finns ju dock exempel på katter som tar månader på sig att bli vänner, så man ska inte ge upp hoppet bara för att de inte ligger och tvättar varandra efter ett par dagar :)
Du kan ju också prata med uppfödaren av kattungen du tänkt köpa hur denne ställer sig till om det värsta skulle hända och katterna verkligen inte tål varandra, om uppfödaren kan tänka sig ta tillbaka katten. Vissa gör det (jag skulle t.ex. högst troligt göra det om våra kattungar inte skulle trivas i sitt nya hem), vissa gör det inte, men de flesta brukar åtminstone vara väldigt hjälpsamma och hjälper till att hitta nytt hem om det skulle "skita sig".

Toppen, tack för alla tips.