Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 854 ggr
LittleL
0

Virus??

Min vännina har en katt som nyser och har klet i ögat. Så hon gick till veterinären imorse. Katten har ett virus, sa veterinären. Testade men det fanns tydligen inga bakterier. Så nu undrar jag: Kan katter få samma virus som vi? Typ förkylning. Eller hur går detta till? Vet att hundar kan få samma sjukdomar som vi människor men att dom ofta visar sig på ett annat vis. Hon tänkte inte på att fråga vad det var för slags virus så hon hade inte många svar till mig när jag undrade vad vet. hade sagt. Katten är vaccinerad. /Sylvia

Mylingens
0

Vår veterinär har förklarat att kattens förkylningsvirus är ett sorts kattsnuva-virus. Det kan dom få även om de är vaccinerade mot kattsnuva men får det då i en betydligt mildare grad. Att de blir smittade av oss har jag aldrig hört däremot. Ett virus går inte att behandla med antibiotika men mot ett svårt fall av kattsnuva ger man det ändå men mot eventuella följdsjukdomar. Det är bara en bakterieinfektion man behandlar med antibiotika. //Kaisa

LittleL
0

Så med andra ord så blir dom förkylda typ som vi?? Har läst och läst i alla kattböcker jag har men där står ju bara om "kattsjukdomar". Katten är innekatt och har inte träffat några andra katter. /Sylvia

Mylingens
0

Vad jag har förstått så kan de bli förkylda precis som vi men inte då av vårt virus. Men även om katten är inomhus så är det ingen garanti för att de inte kan bli smittade av något. Vi drar ju med oss hem från andra katter hos kompisar och släktingar och även på våra skosulor utifrån och in.

Vi har haft vaccinerade katter som har varit förkylda och veterinären kallar det då för kattsnuva. Men som sagt, ett virus finns i så otroligt många varianter, det muterar lite grann hela tiden. Det är ju därför som det är så svårt att få fram bra vaccinationer mot virusangrepp (som HIV t.ex.) //Kaisa

LittleL
0

Usch nu blir jag nervös. jag var hos henne i helgen. Kan jag ha tagit med mig något hem?? Ja, ja, det är väl bara tt ha koll på mina katter konstant. Får dom damm i näsan och nyser så far jag väl som ett skott till veterinären (hehe). Nej allvarligt, men man blir nervös, har ju flera katter och Ursa och Nitte är ju fortfarande små:( /Sylvia

Mylingens
0

Jag förstår dej, men om dina katter är vaccinerade så blir det bara en lätt förkylning i värsta fall. Och om man vet att det bara är en förkylning så är det som med oss människor, det är inte lönt att springa till veterinären/läkaren med det för det går över av sej själv. Man ska tvätta ögon och näsa med ljummet vatten och skulle inte ögonen bli bättre så kan man ju behöva någon typ av salva. Men förkylningar är ju sånt som tyvärr hör till årstiden, men jag hoppas att dina katter slipper att få det. //Kaisa

LittleL
0

Tack för dina råd och hjälp Kaisa. Jag blir alltid fundersam när det dyker upp något som jag inte vet vad det är. Vill genast kolla upp allting. Och när jag inte hittar några svar får jag spader. Min kompis blev lite orolig när jag frågade och frågade, och hon inte visste. För som hon sa: Det tänkte jag inte på att fråga. /Sylvia

Mylingens
0

Nä…det är inte alltid man tänker på att fråga när man är där, frågorna brukar dyka upp när man har kommit hem och funderat ett tag. Jag fick spader när veterinären kallade förkylningen kattsnuva, jag blev livrädd. Men när han fick förklarat det hela så förstod jag bättre.

För många år sen när vi höll på och ställde upp som akuthem så fick vi in kattsnuva på en liten blandistjej som inte var vaccinerad. Det var det värsta jag varit med om, så dålig den lilla tjejen var, hu så hemskt! Det fullkomligt sprutade var ur nosen var gång hon nös, det rann var hela tiden från nosen och ögonen var fulla av det och hon kunde knappt andas. Hon åt knappt heller eftersom halsen var ett enda sår så hon ville inte svälja. Inte ett dugg kunde man göra för henne, bara titta på medans hon låg och kippade efter andan. Hon fick antibiotika mot eventuella följdsjukdomar och ögonsalva som hon inte ville ha och som vi inte klarade av att ge henne då heller. Det var bara att försöka göra det så bekvämt för henne som möjligt och försöka få i henne vätska och vänta tills det skulle gå över av sej själv. Ett par gånger fick vi åka in med henne för att få hjälp med ögonsalva och fått vätskat upp henne. Men som sagt, det var riktigt kattsnuva på en ovaccinerad katt. Det vill jag aldrig vara med om igen… //Kaisa