Priser...
Skall snart testa min hane…är lite nyfiken på priser på HCM undersökning, kan vara intressant och höra om det är någon skillnad.
Vi har sådant där snabbtest för FIV och Felv så det blir ju inte så dyrt…tror det ligger på 450:-

HCM testen kostade840 kr/katt …Nilfors testade mina

#0 Det var billigt, här ligger priset på snabbtestet för Fiv/Felv på 950kr. /Sylvia

HCM test med Torkel Falk gav jag 1200:- för snabbtest för FIV & Felv 350 / test
Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

Hos Nilsfors gav jag 700kr/katt
Torkel Falk tar 550kr /katt när man testar på dom dagarna som MCO katten håller i, det är alltid söndagar och alla raser är välkomna.
/Lisbet

vi har betalat 800:- när vi har HCM testat hos Jens Häggström..en katt åt gången..vet inte hur mycket han tar när man tar dit flera på en gång..
//Stefan

Här är en lista på alla veterinärer som är med i Hälsoprogrammet, och vad det kostar
//Rita
Hej
Bara undrar.
Varför tar man snabb test för FIV & Felv när den aldrig ger utslag på friska katter?
#8 Förstår inte vad du menar riktigt?
Jo det är ju så vid snabbtesten så kan det påvisas mistanke om FELV men det behöver inte vara den sjukdomen ändå.
För att påvisa säkert resultat av FELV så måste ju katten vara sjuk eller død och vidare prov som benmargsprov blodprov skickas till utlanska laboratorier.
Jag har pratat med många veterinärer om sånna prover och alla säger samma sak:
Varför ska man det? Säger dom
Hysteri brukar många säga + en del uppfödare säger samma sak.
Vet inte vad som är rett eller fel längre men för 12 år senn när jag började gå på utstälningar så var det inte på tal med sådant.
Nu för tiden testar man det ena o andra för dittan o dattan.
Vart ska det sluta? Vi testar för HCM ( Ja ) och har också testad för felv osv…. men eftersom tiden har gått så märker man det blir test för det ena o andra. Det står helre inget i lagen at vi MÅSTE testa för alt möjligt.
Nu testar man: HCM - GENTEST - PKD - HD - FIV - FELV - FCV - FHV1 - Clamydia - FIP - blablabla….
Det er ingen typiske symptomer på FeLV, men med ved kroniske tilfeller av følgende lidelser bør eieren fatte mistanke om mulig FeLV: Blodmangel, gulsott, depresjon, vekttap, diaré, blod i avføringen, hovne lymfekjertler, luftveisproblemer, dårlig avl, infeksjoner og sår som ikke gror.
Så ser man dom här symptomerna så: Ja då är det kanske på tiden att ta testen
Vart ska det sluta? 

Hur vet man vilka dagar som MCO-katten håller i om man vill testa hos Torkel för 550 per katt?
Var står det någonstans?
Söndagar ok. Men hur ofta har de det? Är det varje månad? Finns det redan "spikade" datum?
#10 Jag är fullständigt enig med dig…men jag förstår också varför man vill låna en FIV och Felv testad hane.
Att testa kattern för FIP är väl då kanske mer meningslöst eftersom de flesta katter har titrar.
Jag har varit mycket skeptiskt till att HCM testa mina katter men har beslutat mig för att göra detta.
Konstigt är ju dock att fler tester inte görs på skogisen då vi med all säkerhet borde kolla höftleder plus mycket mer;)
Jag håller med dig …det är en hysteri.
#11 Gå in på Maine Coon kattens hemsida http://www.mainecoon-katten.se/
under styrelse hittar du mail och telefon nr till Anna-Maria Johansson som håller i testdagarna, det är ett par bokade datumar nu under våren så hör med A-M om vilka tider som finns.
/Lisbet

Tack Lisbet! 
Det var godt att läsa 
Men man får ju aldri något 100% säkert svar om man testar. Då måste ju katten vara sjuk eller död och helre inte då är testen säker