Min katt är inte renrasig
Hon är antingen 50/50 mellan en bondkatt eller 75norsk/25bond har jag hört.
Jag har inte tänkt ställa ut henne men är det något jag behöver veta som kan påverka kattens humör eller fysik i och med att hon inte är renrasig.
Pjta, risken är ju större att föräldrardjuren inte är testade för nödvändiga saker innan parning. = Risken för sjukdom finns.

Okej, går det att kolla upp något hos vetrinären i fall hon har något med fött? Jag vet att hennes farsa, som inte var skogskatt i alla fall var vaccinerad och sånt. Men mycket mer än så vet jag inte.
#2 Jo, fast skogkatter ska ju vara testade för GSDV och HCM innan parning, sen FIP och FeLV kan vara bra också..
Så jättebra med vaccineringen, men det ska mer där till..

#3 Måste rätta dig lite…
Skogkatten måste inte alls vara testade innan parning. Men det är ju att föredra om man gör det.
#2 En enkel hälsotest kan du göra om du är orolig. Ofta är huskatter ganska friska så jag tror inte du behöver vara speciellt orolig. Sen är det ju bra om du vaccinerar och samtidigt kastrerar, du slipper då framtida problem så som livmodersinflamationer eller juvertumörer som kan komma vid användandet av p-piller.
Du får också en mycket lugnare och trevligare hona om hon är kastrerad. Lycka till med henne.
Mvh Camilla
#4 Skrev mest ur personlig åsikt. För mig är alla viktiga tester ett måste, oavsett om det ingår i "de oskrivna/skrivna" lagarna elle ej.
Gäller hund som katt 
#1 Risken för sjukdom finns även om djuren är testade. Ett HCM test visar att katten är frisk vid testtillfället, inget annat.
För övrigt så tror jag inte att tråpdskaparen behöver vara speciellt orolig, men ett hälsotest hos veterinären är ju aldrig fel.
Mvh Bengt
#6 Jo, men risken är större om föräldrardjuren råkar vara sjuka. Tycker att tester och annat inte är att förbise.
#/ Jo men vad är det som säger att föräldradjuren är sjuka bara för att de inte är testade?? Jag är inte emot tester, vi testade innan vi tog kull och jag tycker det är viktigt. Men ibland känns det som att resonemanget är testad=frisk, otestad=sjuk, och så svartvit är inte verkligheten.
HCM måste ju följas upp i linjerna, och när nästan inga kastrater testas så är det ju svårt att vara 100% andå. Hur många djur per kull går till avel?? Ber om ursäkt för att detta inlägg blev lite OT.
Men till trådskaparen så vidhåller jag, gör ett hälsotest och njut sedan av din katt. En katt är ett otroligt trevligt djur att ha vid sin sida, renrasig eller ej.
Mvh Bengan
#8 Inget, men risken finns ju. Ellerhur? Bara säger vad jag tycker, att i min värld är tester nödvändigt. Nog om det.

Hur testar man för FIP vad jag vet så är enda sätet ta vävnads prov och det gör man inte på en levande katt. Undrar också om FeLV har läst i en annan tråd att det är så gott som utrotat.

Ts. du får ställa ut din katt som huskatt om du vill det . det är jätteroligt.
den måste då vara vaccinerad och kastrerad om den är över 10 månader.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#10 FIP kan du testa för, men testet är inte 100%. Oftast är det kattungar eller gamla katter som råkar ut för det, där imunsystemet är lite sämre. Felv ser jag ingen anledning att testa för, det är såpass ovanligt.
//Henrik

Hur är det med FiV då, är det vanligt -viktigt att testa för?