Varför allt skitsnack?????
Jag tycker att det är så trist när det uppstår en massa skitsnack på detta forum. Vore inte det bättre om man kunde lösa privata saker via mail istället??? Det bästa är väll om alla kan stå för vad de tycker istället för att vara feg. Ni kanske tycker att jag har fel, men det är så synd att forumet ska förstöras av en massa bråk. Låt var och en göra det som känns bäst för dem så länge det inte skadar någon annan.
MVH Margona

Håller med dig.
Visst är det tråkiga saker som händer ibland men så illa är det och kommer alltid att vara tyvärr. Man ju be om råd här på forumet, även om tråkiga saker man drabbats av. Men det bör i så fall hållas på en generell nivå.
/Marie
Jag tycker att det har blivit bättre kvalité på inläggen den senaste tiden och alla verkar ha hållit en trevlig ton i trådarna, men så ikväll när jag är inne och läser så är det återigen en vassare ton i inläggen. Vissa trådar skulle man kanske låsa när de inte längre fyller sitt syfte utan bara sårar och gör folk arga och ledsna, Vill man fortsätta diskussionen kanske man ska göra det via telefon eller mail istället.
Hoppas att vi alla är på bättre humör imorgon efer en god natts sömn
//Monica

Jo, det är väldigt tråkigt att det blivit så. Men ibland drar det tyvärr iväg. Jag har därför låst tråden ifråga för jag tycker inte att det passar in här.
/Camilla

Jag tycker bara det är tråkigt att det det är så otrevliga och hårda ord som används här ibland. Är det inte roligare om man är trevlig och mera öppna mot varandra. //Margona

#4 Visst är det väl tråkigt men upprörda människor tenderar i att ta i lite extra, det är ju så man funkar oftast. Den mänskliga faktorn brukar man ju ofta skylla på…
/Camilla

De tyvärr mycket går ut på är att få mest sympati själv och få den andra hatad typ.. bråk utan nån mening..
Fast å andra sidan så lider man av det behöver man ju inte läsa i den tråden utan välja någon annan 

Jag menar inte egentligen någon speciell tråd utan mera allmänt. Just ikväll tycker jag det finns flera trådar där man tydligen tycker det är roligt att trycka ner varandra. Jag tycker det är onödigt bara. Självlart har alla olika uppfattningar, men man kanske kan skriva det på ett trevligare sätt.

Hej
Jag som man och katteriägare vill bara hålla med om att skitsnack blir bara som ringar på vattnet…
Alla vi människor är olika och har olika syn på vad som är bäst för just min sak, det finns ju knappast någon som känner dig bättre än du själv. Ödmjukhet och sunt förnuft är a och o och ordspråket: Älska din nästa finns ju inte utav en slump.
Jag brukar tänka att jag är avundsjuk på alla som är så "perfekta" att dom har resurser och energi att bry sig om andra (och i deras ögon) problem.
Jag har själv varit, och är engagerad i olika intresseföreningar, där vi har samma intresse och jobbar efter samma mål. Inom kattvärlden tycks detta inte alls existera…Nä här är det armbågar och stridsyxor som hägrar, den ena präktigare än den andre.
Att denna fantastiska sida där vi alla har samma intresse smutskastas av personer som själva har så mycket problem att deras ilska och präktighet ska gå ut över oss seriösa och proffsiga uppfödare får ju bara en att sucka.
Jag tycks ha hittat en röd tråd i detta trassel tillslut. Och som följer verkar det som att "dom gamla i gamet" ventilerar sig flitigast, och nöjer sig inte förrän dom har fått sista ordet. Tråkigt för alla våra "nya" och seriösa i denna värld som blir slagna på fingrarna så fort dom skriver ett inlägg.
Till er alla som kände att jag trampade på en ond tå, vill jag bara säga: Det var det som var meningen….
Och till alla er andra önska jag lycka till med era underbara katter och katterier.
Bra sagt Fredde
"applåderar"

Har det inte blivit slut pa allt sant annu??!! Har ju hallt pa i flera manader nu… *trist*
Signerar också.
Fredde
Otroligt bra sagt "applåderar" 

#9 Bra Fredde! Det ligger något i det du skriver!!

Förlåt en morgontrött, men jag förstår inte det här med 'gamla' och 'nya' i resonemangen ovan. Vad jag förstår är det inte speciellt många som är "gamla i gemet" som har skrivit kritik? Är så vansinnigt trött på referenser till 'gamla' och 'nya' här inne, när det oftast är klagomål på att gamla är elaka och missunnar andra och nya är seriösa och utsatta… Vilka är gamla? Vilka åsikter är politiskt korrekta och vilka måste hålla tyst för att inte trampa någon på tårna?
På ett forum måste man väl kunna ha någon debatt också och inte bara en massa medhåll och söta bilder? Allt är inte personliga påhopp här i världen ;)
Sedan håller jag med om att det då och då blir för personliga påhopp och jag är ledsen för de drabbade för det känns så onödigt.

Jag håller med dig Margona. Ett bra inlägg
.Tack!
#14 Jag håller fullkomligt med Dig, och jag måste nog ses som en av de "gamla" (1985 reg.stamnamnet) i dubbel bemärkelse.
Gamla nya spelar det någon roll?? Jobbar vi inte åt samma mål att få fram en frisk och sund skogkatt och då undra jag i mitt stilla sinne varför delar vi in uppfödare katogori ny gammal? De "nya" lär av dom "gamla" superbra tycker jag det är ju så det ska vara, fast nya oftast har nytt tänkande eller har dom verkligen det alla!?! Näää tycker det är ganska löjligt vi är väl alla uppfödare människor"som ska försöka avla så att vi håller bästa möjliga standader och får fram bra avelsmatrial som är både sund och frisk.
Känns som det spelar boll faktiskt om man är gammal eller ung utan jag tror att det har med själva inställningen att göra inte hur gammal man är och självklart har äldre med många års erfarenhet mkt att lära ut..Det är bara att lära och suga åt sig…
Från ett svamligt Helsingborg//Maria

Hej!
Jag upplever nog att det finns ett problem i o med att många uppfödare inte ens vet hur en bra skogis ska se ut och att det tydligen inte finns högre krav på en uppfödare än att man kan köpa sig ett stamnamn och en Norsk skogkatt med stamtavla och sedan är man uppfödare.. Jag skulle önska att fler tog till sig budskapet att börja sin uppfödning med att "skynda långsamt" men istället tycker jag att man ser fler o fler nya uppfödare som köper fler o fler katter och sedan är karusellen igång..
mvh Malin

Hmm, jag hade inte tänkt skriva nåt i denna tråd men…
Skitsnack är en sak, och det finns överallt, tyvärr!! Det enda man kan göra åt det är att inte ge skitsnacket någon näring.
Fakta då? För en del fakta kan vara skitsnack i någons öron? Det jag förundras över är att sån fakta/skitsnack som har grund talas det knappast om. Men det som är rent skitsnack är ofta upp haussat och offentligt. Hur ska man kunna sålla? Det räcker inte med sitt sunda förnuft & magkänsla alla gånger, tro mig! Är skitsnack det som är att man har olika åsikter eller är det osanningar? Vem vet?
Gammal eller ny? Så länge man inte respekterar andra människor spelar inte gammal eller ny någon roll… Och om man är ödmjuk inför uppgiften/mötet så brukar man också bli respekterad!
Jag är ny, oerfaren & blåögd, och de som stöttat mig är mest gamla, och en del nya med. Jag tror inte det spelar någon roll egentligen utan det är människan bakom som gör skillnaden!
/Mia S*Eklövet´s

Är det inte lite så också hur vi uppfattar en annas budskap? Det kan ju vara menat som något bra men att det är lätt att kanske läsa mellan raderna när man skriver om något ? Fast visst finns det skitsnackare och det inte bara i kattvärlden utan tyvärr finns de ju överallt. Och är man ny som uppfödare så är det nog lätt att tro att de "gamla" gärna tror att de kan allt, men de besitter också en hel del kunskap om vår ras och jag är glad att de finns att fråga om det är något som jag funderar över , böcker säger ju inte allt. Lite ödmjukhet från alla håll kanske skulle lätta upp det hela och ärlighet varar längst
Bara lite reflektioner på det som skrivits här.
Ha en bra dag/ Suzan
Ville bara ta upp detta med nya och gamla, inte för att jag har något direkt nytt att komma med men…… I forumet här är det nog mest de "nya" ändå som skriver, och har stora ambitioner och vilja att göra allt så bra som möjligt, och lite (tycker jag ) hårt tankesätt. Det känns ibland som om de "gamla" avfärdas med en fnysning, som om vi är gammalmodiga och inte anammar det nya. T.om. att vi kanske inte ens vet hur en skogis ska se ut, men det är ju de gamla som , tills nu, har dragit fram skogisen till vad den är idag! Nu ska ni fortsätta. Så har det varit i alla tider, men det är bra när man ska fortsätta, att veta lite historik också, och kanske ta till vara de gamlas erfarenheter, för hur det än är, så lär man sig under resans gång. Senare, när de gamla uppfödarna inte längre finns, då blir det intressant och då skulle alla ha velat känna den och den uppfödaren, skulle velat sett, den och den katten och en del blir satta på piedestal ! Ibland kanske blir för upphöjda. Men idag har vi som skogkatt-uppfödare faktisk förmånen att ha "vår" historia kvar i levande livet ( många ) kan vi inte ta till vara den, och glädjas åt den? Kan vi inte jobba ihop? Det är ju en ung ras vi har, visst är det roligt att kunna ha känt och sett de fina katter och människor som gett oss rasen.
Jag vet inte om kattvärlden är så myckte värre än andra "världar" men den talar ganska mycket om den mänskliga naturen .
Alla är vi kattägare och älskar våra ögonstenar och innerst inne bakom alla fina ord så vill alla vara vinnare för när man börjar tävla om saker då är det som djävulen har drabbat människan;)
Ofta glöms det bort att vi borde visa upp en gemensam front eftersom vi tillsammans skapar den Norska Skogkatten. Det handlar mest om preparering och utställning och inte så mycket om att prata om den fantastiska katt skogkatten är. Standarden tycks vara ett bortglömt samtalsämne och man pratar om delar på skogkatten istället för helheten.
Skitsnack blir det alltid och det är praktiskt taget omöjligt att komma ifrån.
Jag tänker så här, är det någon som vill prata skit om mig så låt dem göra detta för jag vill i alla fall inte prata med dem.

#9 Bra skrivet! En annan sak som jag kom på är att ni alltid skriver om uppfödare, alla på detta forum är inte det. Jag själv är en av dem och vill inte bli det heller. Jag är däremot intresserad av mina katter och tycker det är roligt att ta dem på utställning ibland.
Jag är "ny" när det gäller det här med Norska skogkatter och tycker det är trist när alla måste tjafsa hela tiden. Alla har dessutom olika smak. Det viktigaste för mig är att mina katter mår bra.
Jag tycker självklart det är roligt när det går bra för mina katter på utställning, men det är inte bara därför jag går dit. Jag tycker det är trevligt att träffa nya människor. Jag tycker att mina katter ser så pass bra ut så att det ska kännas meningsfullt att ställa ut dem.
Alla kan inte vinna hela tiden man måste kunna hålla på för att det är roligt.
Hälsningar Margona

Inte bara på forumet vad jag har märkt..
Jag blir såååå trött på skitsnack hit och dit.. Vem ska man tro på tillslut? 

Ja det verkar inte bara vara här som detta s.k skitsnack finns. Jag har upptäckt att det tyvärr föekommer rätt ofta inom kattvärlden.
Jag vet inte men det känns ibland som det finns vissa grupperingar. Det värsta är när man inte kan vara ärlig och säga rakt ut till någon om det är något som ogillas.

#25 precis min åsikt,, varför gå runt och snacka om andra överhuvudtaget,, ska man säga nåt om någon så kan det ju iaf vara trevliga saker,, resten tycker jag man ska säga till personen i fråga direkt…

#26 Håller med dig fullständigt. Ja jag förstår inte varför det inte går att vara trevlig.

Men oärlig är ju inte synonymt med otrevlig. Det finns massor med "jättetrevliga" människor som är oärliga, så kommer det nog att forsätta vara tyvärr, vad man än har för hobby.
//Annika

#28 Det har du rätt i det är inte samma sak, fel av mig…
Skitsnack är det när man säger saker om en person bak ryggen om denne. Säger man samma saker direkt till personen är det inte skitsnack utan då framför man en åsikt.

Ja det förstår jag också, men det verkar förekomma en del sådant här tyvärr. Jag tycker det är trist med allt tjafs. Men det är min åsikt bara. Men även när man framför en åsikt kan det väll kanske ske på ett trevligt och softisikerat sätt.

Jag som har hållit på med hästar alltid ser mycken likhet här. Ett av de största felen är att folk tar åt sig i onödan, om man skriver eller säger något behöver det INTE vara av negativ klang. mycket av detta är en tolkningsfråga. Vi djur människor har nog väldigt lätt att ta åt sig.
Sen ska man kanske i ärlighetens namn tänka sig för ett par gånger innan man låter tangenterna smattra för fort eller hur? Eller på vad man säger.
Det var en mycket bra artikel om just detta problem i ridsport för några nummer sen.
#31 Absolut skall man vara trevlig i tonen även när man framför sin åsikt. Det jag menade var att det är allt för vanligt att man går bakvägen (pratar bakom ryggen) med sina åsikter och då blir det skitsnack. Åtmindstånde enligt mig. Jag vägrar att lyssna på sådant skvaller om andra. Kom igen när ni kan redovisa fakta är min mening.

#33 absolut. Tyvärr börjar även denna tråd spåra ur, vilket inte var meningen.

Va? Var är "urspårningen"? Vi pratar ju bara om just vad tråden handlar om, Varför allt skitsnack!?
//Annika

Jag upplever detta forum mer som om det vore uppdelat i två läger…nykomlingarna mot gamlingarna. Någonstans finns det en viss dold konkurrens som man egentligen inte vill kännas vid men som uppenbarligen finns där.. Jag upplever många dubbla budskap på detta forum, i början sög man åt sig allt och tyckte det var kul, gud så många trevliga och kunniga människor det fanns här!! I dag skriver man inte så mycket längre, rädslan för att bli kallad nybörjaren, hon som tror hon vet allt fast hon bara har hållt på ett par år, eller rädslan för att kanske få höra bakvägen att man inte alls har rastypiska katter fast de fått finfina bedömningar på utställningar, de finns där hela tiden! Känslan av trådarna att döma emellanåt är att skogisen inte är till för alla som älskar dem, utan bara för uppfödare. Ska inte "vanliga" människor kunna köpa sig en renrasig katt? Ska inte vanliga människor kunna skaffa sig ett intresse och få dela det roliga med utställningar? Det var så det började för mig. En helt vanlig tjej, med stort djurintresse, jag har haft det mesta i djurväg och jag vet hur man sköter en katt. Sen att jag inte har all den kunskap som de som har hållit på sedan 80 talet, så är det ju! Alla är barn i början, vi praktiserar för att lära, jag tror ingen är intresserad av att avla fram katter hur som helst utan att ta reda på fakta och sedan ta lärdom av det som blev mindre bra, eller föra vidare det som blev riktigt bra. Det är ju vi, nykomlingarna, som om 10-15 år är gamlingarna och förhoppningsvis ska föra våra kunskaper vidare… Jag förstår er oro om det är någon nykomling har betett sig som ett rötägg, men det finns ju även gamlingar som beter sig rötägg. Eller? Jag har fått kontakt med några erfarna äldre uppfödare här på forumet, vilket jag är jätteglad för och som jag inte drar mig för att fråga vad som helst, men snälla, sluta se ner på oss som inte har hållt på i så många år och sluta kommentera så öppet på forumet om att det är för många nybörjare som drar ner standarden på skogisen, det är inte riktigt sant!
Ja, ja det blev en hel novell, vilket inte var meningen, men fingrarna kunde inte sluta röra sig över tangentbordet… Jag är stolt uppfödare till vackra katter och kattungar på S*Frostvikens.
Gisela

Jag tycker att det är lite "konstigt" det du beskriver. Jag är här och läser det mesta tycker jag och jag kan inte påminna mig om att jag läst det du beskriver någonstans, men kanske har jag missat det?
Jag har aldrig sett, vi gamlingar och ni nykomlingar, jag förstår inte varför någon skulle skriva det?
Är detta "tolkningar" eller har någon verkligen skrivit så?
Jag upplever heller ingen konkurenssituation, vad skulle den bestå utav?
Men vad vet jag, jag kanske bara är "gammal" och gaggig….
//Annika

Jag tycker det för att det bara tjafsas om gamla och nya uppfödare hela tiden. Varför inte försöka hålla sams och låta alla göra som de vill med sin avel. Varför måste alla lägga sig i vad andra gör hela tiden??? Jag tycker det är lite tråkigt när allt bara handlar om uppfödare hela tiden och bråk mellan dessa.
Jag måste säga att jag är så evigt trött på att det talas om grupperingar på detta forum, samt nybörjare och gamla uvar…..känner att man hamnar i någon konstig zon som nygammal uppfödare. Kanske får starta en sådan grupp;)
Jag kan ju inte kallas för nybörjare då jag varit uppfödare sedan 2000 och jag är ingen gammal "uv" från åttitalet som minsann minns hur skogisarna såg ut då.
Faktum är dock att det kommer många nya uppfödare utan den grundkunskapen de borde ha innan de startar en uppfödning och jag tror många blir trötta på att förklara hur en katt löper för att dra gränsen lågt.
Själklart lär man sig något nytt varje dag och jag ser mig inte som fulllärd men jag tycker dock att om man har valt att bli uppfödare så har man ett ansvar att skaffa sig grundkunskaper om katten innan man börjar!
Tråden handlar ju om skitsnack…
och jag tycker det är hemskt att man i kattvärlden startar häxjakter och jag vägrar vara med i detta innan jag själv vet att personen i fråga har betett sig illa…
Tråkigt nog används nu detta forum för att hänga ut både det ena och det andra.
Det finns ju en orsak till att SVERAK finns och våra kattklubbar och känner man sig kränkt eller misstänker dålig skötsel av katter så tycker jag de rätta kanalerna skall användas istället för att starta häxjakter via mail och forum.

#38, Då ställer jag frågan en gång till, i vad och i vilka situationer pratas det om "gamla" och "nya" uppfödare, jag har sett det i den här tråden i en negativ mening, men annars har det väl ändå varit i sammanhang då man talat om hur länge man haft skogis, inte i någon negativ mening, kanske för att lägga lite "tyngd" bakom sådan man vill tillföra en diskussion, eller en erfarenhet man berättar om, är det verkligen negativt? det tycker inte jag.
//Annika

Precis som nån skrev här nyss, så uppfattar vi alla olika. Nån kanske upplever det så "gamla mot nya" och då är det deras verklighet!
Jag kan också bli lite sårad när man ser "det ploppar upp nya uppfödare hela tiden", eller "folk tror det bara är att köpa sig ett stamnamn & köra på". Det klart man drar öronen åt sig när man faktiskt är ny… Men så tänker jag att det är nog inte mig personifierat de menar…. Men någon känner sig säkert träffad och då blir det "påhopp", utan att det var menat som det. Forumet är ju till för att lyfta frågor, diskutera olika frågor och då inte menat att alla måste vara av samma åsikt!
Sen är inte alla uppfödare utan "bara" skogis älskare som är ägd av en eller flera skogisar & allas åsikter räknas… Likaså får alla som äger en skogis ställa sina katter!
Flummigt blev det men jag tror jag fick med mitt budskap…
Mia S*Eklövet´s

#41 Ungefär så som du beskriver det Mia, känner jag det. Jag känner mig inte påhoppad eller kränkt på något sätt, men man blir fundersam och som du skrev lite sårad och stött ibland även om det inte handlar om mig. Mitt inlägg blev kanske lite för utformat direkt från hjärtat, men det var mina spontana tankar och reaktioner på det som skrivits här från i går kväll.

# 40 Anledningen tii att jag skrev detta är för att jag tycker det tyvärr kan förekomma skitsnack här ibland. Igår tycker jag det var extra många trådar som var tjafsiga. Meningen var inte heller att detta skulle handla om uppfödning i sig. Det är här jag menar att det blivit nån sorts fight mellan olika uppfödare. Vilket jag tycker är trist, varför måste man bråka????? Jag skrev detta endast för att jag tycker att man kan vara trevlig mot varandra. Jag hoppas du förstår vad jag menar. Det var därför jag skrev att det har spårat ur.
MVH Margona
Vad vore man som ny utan de gamla att luta sig emot, ta lärdom av och få konstruktiv kritik ifrån? Inte för att jag märker någon skillnad på "ny och "gammal" här inne, men jag kanske är här för sällan eller också förstorar ni upp ett problem som kanske inte är så stort
Eller är jag alldeles för blåögd för att ta åt mig tro? Både jag och min säbo har ju skaffat oss skogisar och vi är så nya (inom rasen) att vi har inte ens tänkt på stamnamn ännu. Då är man väl så ny som man kan bli 

#36 & 41 Bra skrivet, känner precis som ni. Jag är evigt trött på detta tjat om gamla och nya uppfödare. Om alla kunde komma överens om att vi är skogkattägare helt enkel.
Det är ett evigt tjat om att dom "nya" inte vet hur standarden är osv.. Sicket förbannat skitsnack, säger jag. Jag vet precis lika bra som vem som helst hur standarden är på skogkatten. Om inte annat är jag faktiskt läskunnig. Hur man sen ska avla för att få fram en speciell typ av skogkatt däremot, får jag be om hjälp med, för jag är ny. Och som tur är så finns det folk som är villiga att hjälpa andra med sådant. Vilket inte är en garanti bara för att någon har hållt på i många år. För precis som någon sa, att oärlig inte är synonymt med otrevlig. Så kan jag tillägga att ärlig inte är synonymt med trevlig heller. /Sylvia

#45 Att otrevlig inte är synonymt med oärlig skrevs i samband vad tråden igentligen handlar om, dvs, skitprat, det hade absolut ingenting med "gammal eller ny" uppfödare att göra. Så var så snäll och ryck inte ut citat ur sitt rätta samanhang och placera dom någonstans där dom inte hör hemma.
//Annika

#46 Hoppsan… nu hoppade jag tydligen över skacklarna. Ber så hemskt mycket om ursäkt. Trodde att jag också skrev i tråden "Varför allt skitsnack". /Sylvia
usch så tråkig denna tråd är…
Förstår inte varför ni tar åt er av de där dåliga nybörjarkommentarena om ni känner att ni är väl insatta i vad ni vill med er uppfödning och är kunniga kattägare.
som jag skrev lite längre upp gäller mitt klagomål ang nya uppfödare som inte vet hur man tar hand om en katt äns och på flera ställen där detta har disskuterats har det handlat om just detta…
bland annat i en tråd om det skulle behövas en kurs för uppfödare.

#47 Jo då, där är vi överens, men det hör till "god ton" att inte "rycka" citat ur sina samanhang och använda dom där man tycker dom passar, men det vet du säker redan………..
//Annika

#14 Bra skrivet.

#39 Hej Ixatrixa
Nu känner jag att jag måste kommentera ditt inlägg. Jag förstår inte varför det skulle vara "lågt" att i forumet få skriva om kattens löp. Löpbeteendet är en ju del av kattens beteende och kan väl vara nog så intressant att lära sig mer om just detta, av andra här i forumet, (även om man inte är "nybörjare"). Det kanske inte finns tillräckligt i litteraturen att läsa och man vänder sig till sina kattkollegor i forumet i denna fråga. Det finns ju en enorm kunskap, i många ämnen, här hos alla kattägare i forumet. De trådar jag sett i ämnet "löp" har bland annat handlat om att honkatten löper igenom p-piller. Och en sån fråga kan väl platsa här, tycker i alla fall jag. Känner att just en sån här kommentar kan skrämma vissa, som känner att de i andras ögon är för mycket nybörjare för att få skriva det som faller dom in. Och det vore väl väldigt synd att skapa såna känslor, för vi har ju i alla fall samma intresse, vi alla, som läser och skriver här. Och alla vill vi väl lära oss mer om våra älskade katter.
Det är aldrig fel att vara nybörjare, det har vi varit alla. Ibland har man alldeles säkert velat fråga en del såna saker, som löp, parningar och hur de går till, födslar och allt sånt, men inte vågat, det har fått gett sig själv. Men visst är det väl bättre att fråga och få vettiga svar, än att själv upptäcka svaren så småningom. Jag tycker det är bra att fråga, då slipper man att vara osäker. MEN då ska det inte vara nonchalanta och spydiga svar.
# 51
nu pratar ju jag om sådana som redan har fått stamnamn och blivit uppfödare och till och med fått en kull som har dåliga kunskaper om katter….givetvis platsar ett sådant ämne här …läser du en gång till vad jag skrivit så förstår du vad jag menar.
Jag kanske inte är rätt person att skriva här men jag kan inte låta bli. När jag startade upp Norsk Skogkatt iFokus skrev jag en text "Om sajten" och det mesta av den står fortfarande kvar. Bl a står där.
Sajten är givetvis även öppen för dig som ännu inte äger en Norsk Skogkatt men som ändå är intresserad av rasen. Här kan vi gemensamt diskutera rasens historia, nutid och framtid.
och
Vi önskar också att kunna få ta del av alla de positiva erfarenheterna du har av Norsk Skogkatt. Tillsammans kan vi skapa den ultimata sajten för vår älskade Norska Skogkatt.
Detta är punkter som jag tycker måste gälla på detta forum annars kommer det inte att fungera. Om alla som redan är erfarna uppfödare inte vill dela med sig av sina erfarenheter utan bara snacka sinsemellan, då har detta forum spelat ut sin roll.
Självklart vill jag att forumet skall leva vidare i den anda det skapades och jag ber er ALLA att låta det göra så. Bortse från människorna bakom katten för en stund och koncentrera er på katterna och på rasen Norsk Skogkatt.
Med vänlig hälsning
RolfH
Är vi inte alla överens snart att just den här typen av trådar drar ner detta Forum i botten….ändlösa diskussioner som stretar åt olika håll.
Skulle önska som någon annan skrev i en annan tråd att man fick prata skogkatt.
Det är så trist att läsa skitsnackartrådarna, nybörjarna mot uppfödarna och tvärtom.
Tråkigt är det också att människor inte vågar skriva i detta forum av olika anledningar som jag personligen inte tycker existerar.
Allas åsikter är väl av intresse det tycker jag i alla fall.
Tråkigt att jag skall behöva försvara en så viktig sak att en uppfödare bör veta vad en katt är för något innan man blir uppfödare.
Citerar mig själv.
Jag vet inte om kattvärlden är så myckte värre än andra "världar" men den talar ganska mycket om den mänskliga naturen .
Alla är vi kattägare och älskar våra ögonstenar och innerst inne bakom alla fina ord så vill alla vara vinnare för när man börjar tävla om saker då är det som djävulen har drabbat människan;)
Ofta glöms det bort att vi borde visa upp en gemensam front eftersom vi tillsammans skapar den Norska Skogkatten. Det handlar mest om preparering och utställning och inte så mycket om att prata om den fantastiska katt skogkatten är. Standarden tycks vara ett bortglömt samtalsämne och man pratar om delar på skogkatten istället för helheten.
Skitsnack blir det alltid och det är praktiskt taget omöjligt att komma ifrån.
Jag tänker så här, är det någon som vill prata skit om mig så låt dem göra detta för jag vill i alla fall inte prata med dem.
Det var jag som skrev något om att det poppar upp uppfödare både här och där. Sanningen är ju den att det gör det när en ras blir populär, därmed har jag inte sagt att alla är dåliga. Just nu är skogisen populär och många blir uppfödare av skilda anledningar, en del för pengar, men de försvinner ganska snart när de upptäcker att det finns inga pengar att hämta.
Att det ibland uppstår stridigheter mellan de sk "nya" och de "gamla" är kanske inte så konstigt alla gånger.
Vad jag säger här handlar inte om er utan erfarenheter utanför forumet. Men man kan inte dundra in i kattvärlden (det är den vi pratar om) och tro att man är störst bäst och vackrast och dessutom föder upp de snyggaste skogisarna som finns på hela jorden. Ja i uppfödarens ögon är de säkert det, men……..
Exempelvis har jag hört em nybliven uppfödare berätta "Jag har beställt parning i Norge i september" jaha om inte katten löper då, jo minsann det hade hon räknat ut. Det tycker jag var duktigt, jag har aldrig kunnat räkna ut i vilken vecka min katt löper.
En ganska ny uppfödare dömer ut en domare för att denne inte kan standarden på skogis, givetvis för att hennes katt inte vann.
Jag tror att många av de "nya" uppfödarna har mycket goda intentioner och verkigen vill lyckas med sin uppfödning.
De "ganla rävarna" har en enorm praktisk kunskap som många säkert gärna delar med sig av, men vill man inte lyssna utan hävdar att jag vet minsann bättre än du, då blir det kiv och bråk.
Jag har också varit ny, jag vet hur det känns, när min katt fick sin första kull gjorde hon allt enligt regelboken, nästa gång var det ingenting som stämde, det är den inlästa kunskapen som skall kompetteras med den praktiska. Varför köra sina egna race och misslyckas bara för att man inte vill lyssna.
En viktig sak som jag aldrig har förstått, vi accepterar inte att någon misslyckas eller tar felaktiga beslut, när vi gör det då blir det lugnt i lägret.
Fy vad det här blev långt, men i dag vågar banne mig ingen misskyckas och tala om det och be om råd, då blir det påhopp från både höger och vänster och det snackas en massa skit.
Ursäkta att det här blev långt, och jag har som sagt ingen av er här i tankarna, jag vet knappt vem ni är så på den punkten kan jag inte ha några åsikter
Uffe
#55 Detta menarv ag är helt onödigt skrivet för att göra din poäng.
Tråkigt att jag skall behöva försvara en så viktig sak att en uppfödare bör veta vad en katt är för något innan man blir uppfödare.
Det gör inte varken forumet eller Norsk Skoglkatt något gott. Inte om man skriver detta i en sådan tråd som den här. Om samma inlägg varit skrivet i en tråd som hette t ex " Vad krävs för uppfödare" så hade detta inte alls provocerat på samma sätt.
Alltså är det ånyo människan som är viktig inte katten!!!!
Jag ber om att ni sätter Norsk Skogkatt, katten i centrum utan att hela tiden berätta i omvälvda ordalag hur duktiga ni är jämfört med,,ditten eller datten.
Detta är det sista jag säger i denna fråga på denna sajt. Jag diskuterar däremot gärna Norsk Skogkatt med er i vilket annat sammanhang som helst.
mvh//RolfH
För att visa att det är inte alltid de "gamla" som har rätt heller så ska jag berätta en händelse.
Det var när den första kullen föddes, en av honorna i kullen vägde 40 gram.
Alla, och jag menar alla sa, "låt henne vara det är inte lönt hon kommer aldrig att klara sig".
Nu var det så att jag var av en annan uppfattning och dessutom envis. Jag bar henne i en liten påse på magen, nappade henne och slet som ett djur med denna katt.
Vid tio veckors ålder var hon den största i kullen i dag är hon 13 år och har aldrig varit sjuk i hela sitt liv.
#57…du förstår uppenbarligen inte vad jag menar i alla fall…efterom du uppenbarligen vill göra mig till syndabock för något som jag inte äns står för.
Tydligen spelade min poäng inte så stor roll eftersom du uppenbarligen tolkar den fel.
Jag föreslår att du läser mina inlägg från början igen innan du kastar första stenen i glashuset.