Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett06-mat-leksaker
Läst 3715 ggr
Frostvikens
0

Rått kött

Har en liten undran ang det råa köttet som många katter får, fryser ni det innan eller ger ni katterna det direkt från affären? Jag lånade en bok från veterinären om just mat som man lagar själv till katterna och där rekommederades man att frysa köttet innan tillagning?

Hälsningar GiselaFundersam

Anneli_G
0

Att frysa det är nog bra då det kan ta död på vissa bakterier osv…

Frostvikens
1

Jo, det vet jag, men dör ev maskar oxå?

RolfH
0

Ger man enbart svenskproducerat kött så tror jag inte det är nödvändigt med frysning. Allt svenksproducerat står under sådana restrektiva kontroller idag. Är det tjänligt till människor tror jag att det är tjänligt till katter.

Jag ger mina katter lite nötfärs ibland utan att frysa eller tillaga den.

//RolfH

Anneli_G
0

Jag vet att jag en gång hade maskar i torrfoder till hamster och det fick vi frysa in så de dog…

Mindfields
0

Jag håller med Rolf om att svenska lagar skyddar oss väl från parasiter etc.
Jag ger kött som varit fruset, för säkerhets skull, men jag tror inte det är nån större fara.
Allt funkar hjärta, lever, nöt el lammkött.. Allt går ner, säger Cactus!

//Malin

Frostvikens
0

Ja, nog klarar de rått, ofryst  kött. Katter som är ute äter ju råttor och allt möjligt de fångar, och mår bra av det… Visst ska köttet vi köper vara tjänlig för både människor och djur men vi rekommenderas ju inte att äta rå köttfärs bla Skrattande

Froydis
0

Har en som er så kresen jeg han vil ikke ha kjøtt han.. ikke kylling ikke biff, og ikke fisk.. bare tørrfor og tunfisk i vann… makan altså.. Er det noen av dere som forer bare med slakt? kjøtt bein og sånn? tror de kaller det å BARF e..

WesthKiowas
0

Hej hej!

Jag har pratat med en kille som äger ICA-butiken runt hörnet hemma och han upplyste att utlänskt kött kontrolleras mycket nogrannare än svenskt som det bara tas stickprov på då och så! Något att tänka på, så det är nog bäst att frysa allt kött!

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

RolfH
0

Kontrollen ligger ju inte på köttbitarna utan i produktionsledet ute på gårdarna i sverige så nog är svenskt kött mer kontrollerat än utländskt. Sverige är i stort sett salmonellafritt och det är även BSE-fritt. Djuren och deras miljö står under jättestor kontroll i sverige och det är stora restriktioner när det gäller import av levande djur eller foder. Svenskt kött har absolut högre kvalitet och är helt säkert att ge rått och färskt. Det man bör de upp med är insjöfisk som kan innehålla paraiter.

//RolfH

[Skogsjentans]
0

Hej!

Som jägare har jag förmånen att "bära" hem maten själv från skogen. Mina katter ÄLSKAR älgkött över allt annat och tål det jättebra!

Marianne

offsides
0

Vi ger katterna rått kött ungefär varannan dag och det är mycket uppskattat. Nötkött och kyckling ger vi rått men fläskkött kokar vi innan katterna får det. Vi ger även rå fisk då och då men det ska man vara något försiktig med.

Kan tipsa lite vad vi brukar ge katterna för godsaker..

Fisk köper vi billigt blockfryst typ Allaska Pollock, brukar kosta ungefär 14 kronor för 400 gram.

Kyckling köper vi antingen när de har billig kycklingfilé eller andra kycklingdelar billigt. Billigast brukar kycklingklubbor vara 10-15 kronor kilot. Dessa hugger vi upp i lagom stora bitar och ger med både skinn och ben. Katterna älskar det äter upp alltihopa. Mycket viktigt är dock att man ABSOLUT INTE får koka kyckling med kycklingben och sedan ge det för då blir benen spröda och kan skära sönder strupe och tarmar på katten.

Nötkött blir det när de har billiga grytbitar eller billig nötfärs. Absolut billigast är att köpa nöthjärta eller lunga men då får man lite jobb med att skära det i lagom stora bitar. Men kilopriset på nöthjärta brukar ligga på ungefär 20 kronor kilot.

Finns givetvis mycket annat som är nyttigt och som går att experimentera, det är bara att prova sig fram vad katterna tycker om, våra är dock helt tokiga i kött i olika former.

Om katterna får rent kött regelbundet flera gånger i veckan ska man dock tänka på att tillsätta kalk. Vi tillsätter korallkalk och b-vitamin när vi ger kött.

Mvh /Johan S*Offsides

Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

exemerikas
0

#11 intressant ang. att ni ger rå kyckling med ben och allt? Har jag aldrig hört förut att man kan ge. Man skall ju själv passa sig för kyckling som inte är färdig.Är det någon annan som prövat detta?

West
0

Mine få tit frisk råt kød, både fra fyseren og lige fra slagteren.

Og daggamle kyllinger, dog må jeg sige at det er noget siden at de har fået dem sidst, da jeg er blivet hys ang. fulgeinfluenzaenFörvånad

Så nu få de kun kogt kyllingkød (uden ben).

offsides
0

Jag var också lite skeptisk först att ge kycklingen med ben och allt, man har hört att man inte ska ge något på F, fisk fågel etcetera. Men utekatter äter fågel med förtjusning och som jag skrev i mitt förra inlägg går det utmärkt men man får absolut inte koka kycklingen med ben och ge det till katterna utan ska de ha med ben och allt måste det vara rått.

Anledningen till att människor inte skall äta rå kyckling är att det kan vara smittad med Salmonella, även katter kan smittas av det men det är väldigt ovanligt att kycklingen i svenska affärer är salmonellasmittad.

Våra katter älskar rå mat och det är faktiskt inte så dyrt och jag inbillar mig att det är mycket nyttigare än vanlig "burkmat".

Mvh /Johan S*Offsides

Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

Froydis
0

11# hva er Nôt-kjøtt?

Froydis
0

skjønner jeg er Norsk hehe

WesthKiowas
0

#16 GladHoppas bilden syns…. detta är nöt.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

exemerikas
0

#14 Logiskt blir det när man tänker på vad djuren äter naturligtSkrattande. Ingen står ju och kokar käket till dem ute i skogen! Jag har en veterinär i Mölndal som, när jag har frågor om hunden, brukar spänna ögonen i mig och fråga " OCH HUR GÖR VARGEN TROR DU"? Ibland behöver man bli påmind!

Och självklart är det nyttigare än burkmat! Men fortfarande är jag lite rädd för rå kyckling och fisk. Alla rekomendationer jag läst säger att man skall passa sig för att ge dem just detta. Och tänk OM katterna får salmonella, det finns ju en chans även om den är liten?

Froydis
0

17# ååå ei søt lita ku!!! hehe javel da så…. nöt-kjött hehe er det forde de er så lette i "nøtta" ? hihihi

Zarkeshas
0

Jag ger mina rått kött i olika varianter varje dag. Molly äter enbart rå föda och burkmat och har aldrig fått i sig en enda bit torrfoder. Hon är en envis tjej som helt enkelt inte gillar torrfoder och inte heller annat kattgodis. Flera av de andra äter också av det råa köttet, även om de har torrfoder som sin bas. Min nya kille har fritt val mellan torrfoder och BARF och han väljer nästan bara BARF.

Jag ger främst olika hemmagjorda röror som innehåller det viktigaste katten behöver, men ger även rena bitar av kött, hjärta och kycklingvingar el andra kycklingdelar (gärna med ben) så de får gnaga och slita lite också.

Det mesta av maten är fryst när jag ger den, men ibland får de kött direkt från affären utan att det mellanlandar i frysen. Rörorna gör jag oftast på färdiga kött- el kycklingkorvar (dvs plastkorvar med malet kött + ben som jag köper i min djuraffär) och lägger till hjärta, lever, lite grönsaker, kalcium, laxolja, b-vitamin och äggula.
Ger extra hjärta ett par ggr/vecka för extra taurin och sedan får de lite mjau ett par ggr/vecka också + lite allmänt gott som skinka, ost och annat.

Ta gärna en titt här om ni är nyfikna på BARF.  http://www.devonrex.se/kokbok/kokbok.html

Frostvikens
0

#20, vilken bra sida, dessa recept tror jag att jag ska pröva!

Mylingens
0

Ojoj…vad jag får dåligt samvete nu! Det är sällan jag ger våra rått kött, på sin höjd brukar jag koka vit fisk till dom och ge. Vi har hållt oss till burkmat och kött i portionspåsar för katt. Jag är fortfarande skeptisk till att ge rå kyckling, är det verkligen inte lite riskabelt med tanke på salmonellabakterier och annat?

Om katterna inte är vana vid att få rått kött, brukar deras magar reagera starkt på det om man plötsligt börjar med det? Vad är lämpligt att börja med för att vänja dom? Jag har t.o.m hört dom som skaffar hela små dunbollar till kycklingar och ger sina katter…måster erkänna att jag har mycket svårt för sånt. //Kaisa

Frostvikens
0

Visst är det logiskt att katterna bör klara rått och ofryst kött med tanke på vad de äter ute i det fria och jagar själva, men jag tänker nog pröva att koka deras mat så som jag läste i boken jag lånade från veterinären…

För en månad sedan gjorde jag mig till för katterna och köpte rå lever, det var ingen som ville äta, de bara glodde på mig och undrade vad detta var för något. Annsofie slickade lite på den, mer än så blev det inte! Då serverade jag i stället köttfärs som jag hade fryst, samma sak där! Jag vill ju att mina katter ska få något mer än detta tråkiga torrfoder så det slutade med att jag öpnnade en smarrig kattmatsburk som var smaksatt med lever Och se där, det var jättegott! Nu står det en kastrull med grishjärta, mörötter och en kvist timjan i och puttrar på spisen,,,kan det månne vara något??

Frostvikens
0

Kan härmed meddela att katterna älskade grishjärtat ihopkokt med en morot och lite timjan, yes!!Hemlis

skogsdimmans
0

Vi ger mestadels grishjärta som tilltugg. Och då fryser vi in det i (portioner) minst 3 dygn innan det serveras.

Ixatrixa
0

Personligen ger jag mina katter rått kött av olika slag och inälver…oftast fryst innan men ibland händer det att de attackerar matte när hon kommer hem med färsk nötfärs.

Jag kokar oftast kyckling dock då de rekomenderas även för oss människor.(Salmonella)

Får de fisk kokar jag denna också.

Fläskkött skall man ju också alltid vara genomstekt eller kokat då det kan finnas trikiner. (Jag ger därför inte köttfärs som är blandat med fläskfärs till mina katter.)

Nötfärs brukar jag dock nöja mig att frysa innan åt mina katter.

Labolina_73
0

Det jag undrar ät egentligen, varför ska man frysa köttet? Ute katter äter ju råtter och fåglar och dom är ju inte frysta precis,, nu tycker ni men hallå.. det är ju skillnad,, dom får ju mask,, ja dom får mask, men jag tror iaf att vårt kött som vi äter är betydligt bättre än så, vissa av oss äter ju råbiff, och inte fryser vi köttet vi äter innan vi tillagar det?

jag tycker och tror att det är lite överdrivet detta.. Jag ger mina katter rå köttfärs ibland.

//Linda

Margareta
0

Detta med att inte ge ben som börjar på F (fisk, fågel, fläsk) har jag lärt mig gäller KOKTA ben får då flisar det sig på ett annat sätt än när de är råa.

Katter är rovdjur och de äter rått kött inkl ben, har aldrig sett en katt lämna ben efter vare sig mus eller fågel. Det är ingen katt jag känner som kokar dem innan de äter.

När vi däremot lägger oss i naturen och börjar koka maten för att få bort bakterier som MÄNNISKOR inte tål, då händer det konstiga saker och benen flisar sig. Ta ett kokt kycklingben och jämför med ett rått. Det är stor skillnad. Likadant med fisk.

Däremot är ju fisk inte naturlig kattmat, så då känner jag mig tveksam och rensar… fast strömmingsben klarar de ju råa.

Mina katter får gärna rått kött, men de gillar det dessvärre inte alls. Inte ens rå färs går ner…

Numer pensionär i Nynäshamn

LittleL
0

Mina katter får fisk och kyckling som lite godis, men jag kokar och rensar det alltid. Nötfärsen fryser jag alltid först. Kanske är man lite "hönsmamma" men jag anser inte att mina skyddade innekatter behöver äta mat som är risk att dom blir sjuka av. Utekatter gör det ja, men mina behöver inte utsättas för det. Och dom tycker att det är lika smarrigt ändå.Skrattande /Sylvia

Frostvikarna
0

Vad roligt att få höra hur flera av er gör! Nu verkar jag inte behöva bry mig om detta, allt jag har prövat ratar dem! De vill bara ha torrfoder,mjau -den nya tetrafp och whiskas så klartGlad

Margona
0

Mina katter är inte så förtjusta i rått kött, en liten bit ibland. Deras absoluta favoritföda är kokt torsk eller hokfilè. Men det är bara speciella dyra märken som duger. Det är samma sak med burkmat bara den dyraste vill de ha.

Mindfields
0

Här får man hålla hårt i maten ;) båda katterna är förtjusta i rått kött, av diverse slag.
De brukar sitta precis bakom fötterna på mignär jag står o bereder någon vid diskbänken.
Man kan sitta där o gapa lite lätt o hoppaspå smakbitar ;)
Rått kött är oxå en stor del av deras dagliga foder, muskelkött, ibland på ben, hjärta, lever.. Ibland lite fisk, fågel..
Mycket populärt :)

vettan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är det matdags med rått grishjärta mycket uppskattat!Skrattande