GSD IV-testning
Jag läste på ett ställe att man endast kan räkna avkomman efter två testade föräldrar som fria från GSD IV, om man parar två katter vars föräldrar är testade men inte dom själva så måste man ändå testa om kattungarna för att dom kan inte längre räknas som fria.
Kan det verkligen stämma? För genen borde väl inte mutera fram igen bara sådär?
Är det någon som har mer info om det?

Logiskt sett så borde de vara fria eftersom föräldrarna är det genom mor och far föräldrarna
Nä. är båda föräldrarna fria så är kattungarna det åxå. Lite fråga var har du läst det där?
Reglerna är som du skriver Pia, de bestämdes vi Sveraks årsmöte.. Och jag har ingen aning på vilken grund..
Detta togs i samband med att de nya hälsoprogram/ Hälsorådet la fram och röstades igenom.
Om en katts mor/far är fritestade genom test räknas denna katt /(avkomma) som fri testad.
Du parar denna avkomma med en katt som oxå på samma sätt som ovan som räknas som fritestad, då får du inte räkna avkommorna efter den parningen som fri testad utan man måste genomföra ett nytt test på dessa avkommor för att vara säker på att dom är fria!
/Conny
Det har inte med genen i sig att göra.
Vid tester av avkommor som har fristestade anfäder har det upptäckts katter som endå visade sig GSD IV positiva. När man då gick vidare och kontrollerade deras genupsättning mot katterna i deras stamtavlor så visade det sig inte stämma. Dvs det är inte alltid att stamtavlerna stämmer med de riktiga anfäderna.
SÅ det kan vell vara en god ide att även testa om katter som har fritestade anfäder i stamtavlan. Just in case.

Så vadå sjukdomen kan bara dyka upp sådär??
Har en avkomma som skall paras med min hane nu.. båda katterna är fritestade genom sina föräldrar är det då risk avkommorna kan bära sjukdomen? Från vart? Testa alla avkommor?? Känns så långsökt
Jag är absolut för att man skall testa för sjukdomar, men det känns lite långsökt att testa katter som inte kan ha genen om det inte är fel i stamtavlan…
Det borde inte vara så vanligt ändå. Längre bak kanske, men inte i nära tid, och om ex. farmor och farfar till en katt är fritestade är det inte så långt bort i tiden.
#4 Har det alltså hänt i flera fall att avkommer efter fritestade föräldrar burit på genen? Då måste det vara fel i stamtavlorna. Jag är kanske för godtrogen, men jag trodde inte det var vanligt. Om SVERAK bestämt att katter som inte har fritestats själva eller har fritestade föräldrar inte får räknas som fria från genen så borde det ju vara vanligt…
Susanna
Om det är så vanligt att folk reggar sina ungar efter fel föräldrar kanske man ska börja gentesta föräldraskap innan registrering istället
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

#7 Hahaha ge inte folk idéer nu 
#7 Jag tror att jag hört något om att i Frankrike kommer det att vara ett krav…. Men jag vet inte om det förslaget har gått igenom. Jag ska låta det vara osagt.
#6 Tyvärr förekommer sk. stamtavle fusk. Ibland med avsikt och ibland inte. Men det är den erfarenheten man har både från GSD IV tester i bla Frankrike och andra hälsoprogram som tex HD på hund som visat en hel del fusk. Inte bara med stamtavlorna utan även med testresultaten.
Så jag tycker nog det är bra att vi inte bara förlitar oss på att allt är grönt utan också kontrollerar det emellan åt. Även om det kan kännas onödigt, så vet man aldrig.

Så nu när jag har en kattunge efter testad mamma och med en pappa vars föräldrar är testade, då borde jag testa henne?

#10 Det smartaste i så fall är väl att testa pappan. Då behöver ju inte hela kullen testas
Jag har samma fall som #10, fast det är pappa som är testad och mammas farföräldrar. Jag antar att Seerath är säker på att pappan är pappa till kattungarna (egen/delägd hane) och även om det fanns fler fertila hanar där Kastanj blev till litar jag på uppfödarna som planerade henne. Dessutom säger hennes färg mig att hennes pappa kunde vara den enda pappan till henne (det behövs en röd pappa och de andra hanarna var av annan färg), liksom en viss likhet. Alltså är jag säker på att hennes stamtavla stämmer, åtminstone nedanför GSD-4 testerna, och då känns det lite som hängsle och livrem att jag skulle testa kattungarna innan försäljning måste jag säga.
Däremot, flera generationer fram, när inte den katt som är testad syns i stamtavlan kanske det är dags att testa om katterna… det tål att fundera på.
Men, det är ändå facinerande att SVERAK tycker att det skall testas så ofta att om inte föräldern är fri, utan far- och morföräldrar, så ska kattungen testas.
Susanna
#12 Sverak o Svenska vetrinärsamfundet har säkert en kartell
..för den som ser komplotter överallt. *fliiin*
//Henrik
Obs Skämt :-P
Jag har ju sparat en avkomma (Pim Pim) efter två katter som jag har papper på att de är fritestade, inte tusan ska jag väl behöva testa henne. Verkar ju helt absurbt! 
Jag menar, om jag parar Pim Pim med en hane som är fritestad genom sina föräldrar så "gills" det inte. Om jag har fattat detta rätt, så måste hanen jag parar henne vara fritestad genom ett test, ELLER?????
Vart går gränsen?
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Det var det dummaste jag har hört… Att man ska behöva testa fast man är säker på släktskapet och att på testerna är korrekta. Skulle aldrig falla mig in att testa bara för att….
Om det är som #3 Conny skriver är det ju helt vrickat!
Ibland blir jag såååå arg på kattsverige!

Kan ju faktiskt hända att labbet testar fel också, det har vi råkat ut för gällande DNA testning på HCM. Vi trodde att en av våra ragdollar var negativ eftersom båda hennes föräldrar var negativt testade. Vi gjorde en parningskombination som vi aldrig skulle ha gjort (med en bärare) och DNA testade kattungarna. När svaret kom blev vi minst sagt chockade och förtvivlade då vi fick ett resultat som inte borde gå att få. Det visade sig att vår hona var bärare och att hennes pappa blivit feltestad på labbet
. Inte för att jag vill skrämma upp och tycker att man ska behöva testa katter som har negativa föräldrar, naturligtvis måste man ändå lita på att labben gör rätt. Men det kan hända…..
/ Lotta

Men ska man gå efter det så måste man då alltså testa varje avelskatt man har hemma för att få kalla kattungarna fria. Jag kan förstå om man kanske väljer att testa om efter några generationer men det blir så tätt nu.

Jag har inte varit här inne så ofta på sista tiden och när jag nu hittar denna tråden så blir jag rent ut sagt upprörd!! Detta är ju helt befängt!! Jag är försten att förespråka testning men detta blir ju ett testande för testandets skull?
Jag tycker att allt tyder på att vi lyckats bra med att få många uppfödare att testa för gsd och det tror jag beror på att det bara behövdes ett test och sen var det klart. Inga tvivel och osäkerhet som med hcm-test, utan svart på vitt. Men nu tror jag nog att Sverak bitit sig själv i rumpan! Det är precis sådant här som göra att test-motståndarna får vatten på sin kvarn! Är övertygad om att detta kommer bidra till att färre testar sina katter.
På ett sätt känns som att det nästan förutsätts att vi antingen fuskar med stamtavlorna eller också gör labben misstag!? Vilka labb kan man då lita på? Och vilka stamtavlor kan man lita på när man söker avelsmaterial?
Om jag ska följa reglerna så ska jag alltså testa Loppan? Jag har hennes mamma (fritestad på labb) och jag har hennes pappa. Och jag har hennes farfar och farmor (båda fritestade på labb). Loppan är vit precis som sin far, och han är den enda vita hanen i hemmet. Alltså KAN det bara var han som är pappa! Ska jag på fullt allvar testa henne för att få säga att hennes avkommor är fria??? Som sagt….detta är helt befängt!
/Sylvia

Detta svaret fick jag av Sveraks Hälsokommité:
Hej Merlyn!
Om du letar på www.sverak.se så kan du hitta de motioner som klubbades igenom angående hälsoprogram på årsmötena 2008 respektive 2009.
Vid FiFes möte i Malmö i maj 2009 bifölls förslaget att DNA tester rekommenderas användas för att kolla avelsdjur för flera sjukdomar som det finns DNA tester för.
De sjukdomar SVERAK har hälsoprogram för just nu är PRA för ABY, SOM, OCI och PK-brist för ABY, SOM.
Ett FiFe krav är att Korater som används i avel testas för Gangliosidos GM. Se regler för uppfödning och stambokföring 2009 2.6.3.
Således har vi ej inom SVERAK någon specifik regel för GSD IV i dagens läge. Dock har vi en djurskyddslag i Sverige som är utförlig i den del som rör avel. Vi får inte avla på individer som förväntas ge avkomma med defekter, inte heller får man tex para två individer som båda bär på recessivt anlag för allvarlig sjukdom. Bärare skall alltid paras med fritestad individ i den mån man använder bärare i avel.
Hoppas du blir hjälpt av detta svar annars får du höra av dig igen.
MVH
Viveca Eriksson
ordf SVERAKs Hälsokommitte
Leg veterinär

Skönt! Tyckte väl att det skulle ha varit väl idiotiskt med ett testkrav efter otestade men fria föräldrar efter testade föräldrar om ni förstår vad jag yrar om :)

Så det betyder att jag får säga gsd negativ om en en katt vars föräldrars inte är testade men fria via sina föräldrar?

Japp, det får du.

#19 Tack Merlyn för att du tog reda på fakta. Dock tror jag vi skogisuppfödare får se upp så inte något sådant här klubbas igenom i framtiden.
/Sylvia