Differentierade priser?
Eftersom jag känner att mitt budskap i ett annat inlägg inte gick igenom, så startar jag en ny tråd.
Nu när skogkatten fortsätter att öka i antalet registrerade kattungar och det uppenbarligen är så svårt att sälja kattungar att uppfödare sänker priserna, är vi på väg mot utvecklingen där sällskapskatter säljs billigt och utställningskatter dyrt? Vill vi ha den utvecklingen?

Det är nånting jag hoppas aldrig slår igenom. För vad händer om uppfödaren inte har rätt om vilka som är lämpliga?

Jag vill inte ha en sådan utveckling! Jag funderar mer och mer på att det faktiskt avlas fram fler katter än vad marknaden klarar av, vi kanske helt enkelt måste inse att det är dags att begränsa antalet kullar för att kunna hålla ett vettigt genomsnittligt pris.

Hej!
Personligen tycker jag att det är oerhört svårt att bedöma om en skogis kommer att bli en toppenskogis eller en medioker katt, eftersom det är en långsamväxande ras. Vissa indikationer får man ju självklart, men helt säkert vet man ju inte förrän katten är 4-5 år. För mig är det inte ett alternativ att sälja sällskapskatter för ett pris och avels- och utställningskatter till ett högre, för jag anser att en kattunge från min uppfödning bör hålla så pass god kvalitet att man ska kunna ställa ut den och även använda den i avel. Om den däremot blir en icke rastypisk skogis så skulle jag nog fundera över varför min uppfödning har misslyckats… Och då skulle jag nog räkna katten som defekt..
mvh Malin
#2 Där tror jag du har rätt, jag tänker i precis samma banor.
Tittar man på hur många uppfödare det finns så kan man tänka sig hur många ungar det blir per år.
Skogkatten är ju väldigt populär men tyvärr tror jag det börjar bli lite mättat på kattungemarknaden.
Kollar man på annonser som Raskatt köpes tex så är det inte Norsk skogkatt som efterfrågas mest.
Jag tror att det börjar bli dags för en begränsning på hur många kullar man ska få ta per uppfödare och år, annars finns risken att skogkatten blir för "vanlig" och då vill folk ha andra raser.
Då sitter man snart där med kattunger som inte blir sålda och vill man då inte dumpa priset ja då får man drunkna i katter, å andra sidan dumpar man priset så har skogkatten snart samma status som huskatterna.

Katter ifrån oss säljs alla som "sällskapskatter" och inte anser jag dom som "defekta" för det.
När ett annat katteri vill köpa katt ifrån oss, så utgår jag ifrån att köparen har en speciell anledning till varför dom vill ha katten. Kanske är det stamtavlan som lockar pga att det finns katter i den med egenskaper man tycker om, (päls, storlek, osv, osv)
Jag anser ju inte att en katt måste bli BIS för att "platsa" som utst/avels katt.
Det är inte alltid en kombination blir som "man tänkt sig" men det är ju att gå ganska långt om man räknar katter ifrån sitt katteri som "defekta" för att dom inte är utställningsstjärnor. En del katter är SUPER avelskatter och vore det inte för dom, ja då föddes det nog färre stjärnor.
För min del tycker jag det är helt ok att ta olika pris för kattungarna, med det menar jag inte att vi alla skall ägna oss åt att föda upp "defekta" kattungar och sälja för en "spottstyver". Själv har jag aldrig gjort en parninng som jag inte "trott på", men som sagt, alla blir inte 100 poängare.
Att hålla priset "uppe" för våra sällskapskatter (dom som aldrig kommer att ställas ut eller avlas på) är ju så klart ett måste.
Jag kan inte se hur en "begränsning" skulle se ut? Skall det vara reglerat ifrån SVERAK hur många kullar vi får ta per år?
//Annika

Jag håller med om att det håller på att bli svårt att sälja skogisar för det finns så mycket av dom./ Marina

#5 Nu var det inte utställningsstjärnor jag skrev om..
Jag tycker heller inte att en avelskatt måste vara en BIS-katt.. När jag skriver "en icke rastypisk katt" så menar jag just en katt som du inte kan se är en skogis.. Vad beträffar utställningar så kan det vara väldigt olika ju, det kan finnas 5 kanonkatter i samma klass o som ändå blir graderade från 1-5, sedan kan det finnas en betydligt sämre katt (än de 5) som går ensam i sin klass o blir Ex 1, så i det läget får man kanske tänka till lite.. Om jag däremot utställning efter utställning får MB på katten kan man ju ifrågasätta kattens yttre attribut, MEN därmed inte sagt att man inte ska avla på den..
Dock kan jag väl tycka att med den breda avelsbas vi har idag så finns det väl anledning att sträva efter att granska sitt avelsmaterial än mer kritiskt?
mvh Malin
#5 Jag vet inte kanske att SVERAK sätter en gräns på hur många kullar man får ta per år tex.
Något måste ju endå göras om det fortsätter så här, men det kanske finns andra sätt som är bättre.

#8 Ja, det är klar att det finns någon lösning någonstans. Men det pratas ju så mycket om nya och gamla uppfödare här på forumet och jag tycker att det är allas ansvar att se till att kattungarna går att sälja.
#8 Håller med fullständigt !!
Det finns ju en begränsning i kullantal redan per hona, kanske det vore aktuellt för varje katteri men jag tror det blir väldigt svårt att få igenom*skratt*
Hej! Jag har inte hållt på så länge med uppfödning . Men har okså lagt märkt att det finns många Skogisar till salu! / Men jag tror okså att det inte har med anntal kullar per år utan okså vad folk vill ha tex färg på katten ev lijerna bakom & hur den ser ut det har någ inte bara med Priset att göra../ Jag tänker inte ta mer än 2 kullar på ett år !! /Rätta mej om ja har fel /Eva