Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett06-mat-leksaker
Läst 1364 ggr
BARFmycat
0

Veganskt/vegetariskt djurfoder

Blev helt förfärad och mörkrädd när jag häromdagen hittade flera fodertillverkare som gör vegansk katt och hundmat, helt vedervärdigt..Gråter

Att det strider mot djurskyddslagen 3 §
"Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras."
Verkar de som köper maten inte bry sig om.

Jag har försökt anmäla fodret till Jordbruksverket, men antagligen så kommer det bli så att det inte händer något eftersom det är upp till ägaren att se till att djuret utfodras med rätt mat.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till för att det här fodren ska försvinna illa kvickt, så i min desperation startade jag en namninsamling, har ingen aning om vart man ska lämna den sen, men den kanske kan vara till någon nytta. Så skriv gärna på den om ni känner som jag..

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4161

Hälsningar,
//Sarah
www.BARFmycat.se

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Ixatrixa
0

Bra intiativ…har tänkt mycket på detta själv den senaste tiden och pratade om detta just med h*n i min djuraffär att detta verkligen är fruktansvärt.

Något som jag funderar på är om du vet om det är tillsatt en massa för att ersätta det som saknas i fodret?

David
0

Jag var in på tillverkarens hemsida, och så här lyder innehållsdeklarationen;

Ingredienser:
Sädesslag, vegetabiliskt proteinextrakt, grönsaker, olja, fett, jäst, mineraler, konserveringsmedel E-vitamin. Innehåller även linolja (4,24%)

Tycker det är lite spännande också när de skriver; Ej testat på djur.

Undra vem det är som provsmakat då? "Ej testat på djur" förknippar jag mer med kosmetika och sådana produkter. Men kattmat förutsätter jag nästan att det är testat på katter…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

BARFmycat
0

ja, det är under all kritik..

Ja, de har tillsatt vegetabiliskt taurin bl.a;
Ingredienser:
Sädesslag, vegetabiliskt proteinextrakt, grönsaker, olja, fett, jäst, mineraler, konserveringsmedel E-vitamin. Innehåller även linolja (4,24%)

Näringsvärde:
Protein 33.20%, Olja och fetter 11.19 %, Fiber 2.38%, Aska 6.76 %, Kalcium 0.96 %, Fosfor 0.86% , Fukt 8.00 %

"ett torrt färdigt- att- servera komplett kattfoder utan animaliska ingredienser.

Inga andra kosttillskott behövs. Detta är ett komplett foder berikat med vitaminer och mineraler, omega 3 och 6-oljor och naturligtvis den viktigaste ingrediensen för kattens hälsa:Taurin.

Ej testat på djur"

Det sista är det mest komiska av allt nästan, hur ska man då veta att de klarar sig på det.. Tungan ute

Ixatrixa
0

Skulle nog behövas en tråd på katter.nu med har du skrivit om detta där inne med?

BARFmycat
0

# 4 Nej, jag är inte medlem där, någon som vill lägga in det där?

Humletassens
0

Man blir bara så trött. Om vi människor vill vara veganer så ok men tvinga våra djur bara för vi själva inte vill äta kött. Sjukt helt enkelt..

//Henrik

BARFmycat
0

Ja, vedervärdigt och oansvarigt..