Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 821 ggr
Margona
0

HCM

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja veta hur det går till när de gör detta test på katter. Jag ska beställa tid hos veterinären för att testa min S*Frostvikens Amadeus. Hur mycket kostar det ungefär???

Awanathas
0

de gör ett ultraljud på hjärtat.
Runt 1000kr , vissa tar lite mindre och andra lite mer.

:)

Mindfields
0

Runt 1000kr tippar jag på, kommer inte ritkigt ihåg!

Ev får katten sederas om den inte kan ligga ner o vara still, ev rakas magen föra tt komma åt bättre o sen checkar veterinären hjärtat med ultraljud..
Jag har för mig att en blankett skall fyllas i innan man kommer till veterinären, den går att hämta på tex www.skogkattslingan.com

Lycka till!
/Malin

fiskerjentas
0

Katten ligger på siden på et bord med et hull i. Siden som ligger ved hullet blir raket. Så smører de inn katten der med noe de bruker på ultralyd. Mann holder katten i frem og bakbenen for å strekke den mens undersøkningen pågår.

Kattene bruker å synes at det tar litt lang tid, men de pleier å tolerere det bra

MissMikkus
0

Mina fyra katter är HCM-testade varav hanen 2 ggr. Ingen av dom har rakats. De kletar in ganska mycket gel på magen/bröstet för att få bra kontakt. Gelen är ofarlig för katten. På Ultuna i Uppsala tar man 1000 kr för en katt. Har du två eller fler så kostar det 800 kr/ katt. Alla katterna har legat still, tom tjejen som vi kallar "katapulten". Hon hade dessutom lugnast puls. Lycka till med testet. Passa på att fråga också, det är jättespännade att få se ett katthjärta arbeta.

erspers
0

Jag har varit till Ultuna till Jens Häggström med två av våra o då har det kostat 800:- per katt..har varit dit med en i taget..ska dit till våren igen med två stycken..ingen har rakats av våra heller..

Margona
0

Vart görs dessa test? Är det till ett djursjukhus man måste vända sig till?

SillyZones
0

800 kostade det när Lennart Nilfors var här i Östersund i höstas.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

majema
0

#6 Ja så vitt jag vet. En del djursjukhus bokar tid med de som är kvalificerade att utföra HCM test. Tex Lennart Nilfors och Torkel Falk. Det är inte vem som helst som får utföra testet.
Till Kalmar djursjukhus tex kommer Torkel ca 1 gång en heldag per månad.
Fråga ditt närmaste djursjukhus de borde veta.
Man kan säker boka på annat sätt också, någon annan kanske vet.
/Marie

Margona
0

Tack för all information. Ja jag får väll ringa till Bagarmossen och Södra djursjukhuset. //Margona

Margareta
0

Vi gjorde det på Bagarmossen (jättebra!!!) och Hedvig blev inte rakad när jag sa att vi åker på utställningar.

Numer pensionär i Nynäshamn

Margona
0

Tack Margareta, jag vill ju inte att de rakar honom då jag tänker ställa ut honom i april och maj. //Margona

Mindfields
0

Hej Margona!

Kika in på Mainecoon-kattens hemsida www.mainecoon-katten.se
Där ska finnas en lista över veterinärer som utför testet :)
Hoppas den är uppdaterad bara ;)

//Malin

Margona
0

Tack för alla tips. Nu har vi bokat en tid i slutet på januari i Bagarmossen.Glad

Theernligans
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej !

Vi har turen att bo i Helsingborg så vi  hcm testa våra skogis töser hos Torkel Falk Glad 

Alma var lugn som en filbunke så hon behövde inte lugnande spruta men Moa bus fick det ,

det ana vi nästa hon har alltid  1000 järn i elden Flört  och dom var HCM fria båda 2 jätteskönt !!

Hälsning / Gunilla

Sagolika
0

Hur mycket fick du betala hos Torkel, Gunilla?

Jag har hört flera olika bud, så det vore intressant att veta.

mvh Nina

Theernligans
0

Hej ! Vi betala 1.000:- när vi hcm testa här i Hbg

Hälsning Gunilla