Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 05-pälsvård
Läst 2632 ggr
helena7
0

Råd vid badning

Hej!

Jag  tänkte bada min ena hon katt idag, men gud vad hon håller på och sprattlar. Hon vill inte vara still en sekund! Hugger även lite efter min arm. Min mor är också med och försöker hjälpa till och hålla i, men ingen funkar tycker jag. Har ni några bra tips till mig hur jag ska göra med henne???  har hört talas om torr schampo, vet ni något om det??? Jätte tacksam för svar , snarast!

/ Helena

Hyrrokkin
0

Har ni badkar? Jag badade nyss vår lilla hona och testade en för oss ny variant, att jag satt med henne nere i badet och så var draperierna fördragna runt oss som väggar. Det gick faktiskt bra, hon var fortfarande väldigt skeptisk och försökte ta sig därifrån ibland, men inte lika mycket som vanligt.

Ett tips är att klippa klorna innan ni badar också, det har jag en förmåga att glömma och så står man där med lagom snygga souvernirer på armar och tom. rygg ;P

helena7
0

Ne,j vi har dusch kabin. Klorna är klippta så det va inga problem. Men just att det känns som om hon får panik, man lixom lider med henne. Vi har iaf nu badat henne, jag och mor satte på oss såna här disk handskar ifall hon skulle bitas sedan tog mor ett stadigt tag i naken på henne för att försöka lugna henne. Så nu är hon ny badad, fast vet inte om schamponeringen blev särskilt bra men lite tvätt blev det iaf. Cool

Man känner sig så elak när man ser vad de lider och inte vill vara kvar. De försöker göra allt för att komma loss, usch det gör ont i mig! Men ändå så måste de ju badas någon gång då och då.  Jag ska försöka bada henne lite oftare så kanske hon vänjer sig, vi får hoppas det  Glad Annars kanske testa torr schampo, men har inte hört någon kattmänniska som använt det så det skulle vara kul att höra vad andra tycker om det?

Nu ska min lilla Prinsessa få lite mat Glad Och hoppas på att hon inte hatar mig allt för mycket….

/Helena

Annikatt
0

Har du provat med badkedja?

Jag har ingen själv men har tänkt skaffa en och jag vet att det är många här som har bra erfarenheter av det. Man fäster den i badkaret eller på kaklet vid duschen (går nog i annat material också) och runt kattens hals (ingen risk för strypning) så har man båda händerna fria och när katten märker att  det inte går att komma någonstans brukar de lugna ner sig lite.

Kan vara värt att prova! Att sitta ner med katten när man duschar brukar fungera lite bättre för mig också.

LaSadie
0

Några saker som underlättar när vi badar våra katter i badkar efter några få års erfarenhet
*En handduk så dom inte halkar omkring, visserligen blir den genomblöt men minska lite av paniken som kan komma när katten bara halkar omkring
*Skruva av munstycket så det blir mer en stråle och så "väser" det inte lika mycket när man duschar dom
*Blöt ner hela katten direkt =) Vi duttade i början men märkt att om man blöter ner hela katten direkt så är dom inte lika gnälliga
*Sen är det såklart en fördel att vara två, en som håller katten och sen som sköter resten =)

kerstin2181
0

BadkedjaFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

maximus
0

Jag hade badkar ,och det fungerar bra ,efter flera ggr så sitter katterna stilla och njuterGlad ,men min rygg värkte så jag tog mitt stykbräde och sågade till den och sen köpte jag en vaxduk och klädde in strykbrädan i och nu arbetar jag i bra höjd och katterna sitter stilla på bordet,kalas bra

/Annette

Brita
0

#6- Det bruker jeg også.

Fin arbeidshøyde

SillyZones
0

vilken bra idé! Använder strykbräda som trimbord och det är ju kalas! Att ta med den med sig i badkaret ger ju det hela ännu en dimension! Gud, vad jag svurit över värkande rygg efter badande! TACK för tipset!

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Hyrrokkin
0

Oh vilken smart idé med strykbrädan i badkaret! Den ska genast introduceras för sambon (när han vaknar ;) ).

aggeelin
0

badade tidigare perser i diskhon och det går nästan med en skogkatt också… Men vad som funkar bra är tvätthon i tvättstugan. Jag får bra arbetsställning och det är lätt att hålla en hand på kattens rygg, smidigt.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Camizen
0

Hm jag sitter på golvet tillsammans med Katten + att jag använder badkedjan. Tycker att det fungerar för oss. Han verkar bli lugnare av att även matte får smaka på duschen ;-).

Har jag lite tur så hjälper yngsta dottern till.  Allt blir så mycket enklare med ett par extra händer. Framförallt när man skall skölja.

kerstin2181
0

Strykbräda? hehe finurligt, men lite smalt? själv köpte vi en trådhylla på Ikea, och sågade till den i bra höjd, och sen en matta i botten av korgen, då har man kanter som skyddar om katten vill ur, och man kan ha Schampoo mm i den understa korgenSkrattande

Vildfagre
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag badar inte mina katter särskilt ofta men denna hjälpreda är suverän. Bra arbetshöjd, gummimatta med hål så vattnet rinner igenom och bara att ställa undan när den inte används. Köpte den för många år sedan då jag ofta badade våra småhundar. Mvh. Laila.

Lindus72
0

Då undrar jag fortfarande vart man kan köpa badkedjan, gärna via nätet.

Har letet o letat men inte funnit. Har även kollat i zooaffärerna. Bor i Göteborg, så vet ngn vart man kan finna denna badkedja, snälla ge mig tips… om var den finns…. Skrattande

Mvh Linda

LittleL
0

#14 Jag köpte min av Eva Porat. Prata med Kerstin så får du mer info.

/Sylvia

blondifire
0

köpte min på huverös tror jag det heter… den stora djuraffären bortanför backaplan ,efter ÖB..

S*Winsnes Wilda

maximus
0

#12 Inte så speciellt smalt och mina katter sitter stilla Glad,det är kanske svårare med en katt som inte är helt medgörligt Flört,

fast det är ju en träning sak Glad

kanon bra med massa råd och tips /Annette

helena7
0

Vad det verkar som så är badkedja att rekommenderas alltså. De får inte panik känsla av att sitta fast och får spratt då??

Jag tror iaf att jag ska införskaffa mig en badkedja och testa, frågan är vart man kan få tag i en bara??? och vad kostar en ungefär?

Det jag känner mest är att jag inte vill att min hona ska få panik och bita oss, jag vill känna mig mer trygg när jag badar henne.

/Helena

Anita-
0

Ops, upptäckte nyss att jag skrev min idé i fel tråd, skriver därför om det i rätt tråd dvs denna tråd… var nog lite trött och virrig.

"Jag har också duschkabin och fick ett tips om att ställa in en stol så att katten kan ha frambenen på ryggstödet. Tänk på att kolla så att katten i panik inte kan få in huvudet mellan ev. spjälor bara, svårt att dra deras huvud tillbaka.

Mycket bättre arbetsställning än att ha katten på golvet. Använd handdukar så att katten inte halkar runt, badkedja är jättebra om katten accepterar att sitta fast."

Lindus72
0

#16 Ska kolla hos dem, men jag är där rätt ofta o tror inte att jag har sett ngn men blir jätteglad om de har….. vill jue testa badkedjan o se om den funkar på mina katter…. hade varit bra isåfall Skrattande

Ska dit imorgon o se hihihii

Linda

blondifire
0

hoppas dom fortfarande har den,tror dom kallar det badkoppel för d e ju inte eg en kedjaObestämd

S*Winsnes Wilda

kerstin2181
0

Den kommer att finnas till försäljning på utställningen i Örebro i helgenFlört

helena7
0

Då måste jag spana in den om jag hinner till Örebro Glad Fy för att jobba förmiddag på lördag!/Helena

Gardens
0

prata lugnande med katten och håll inte fast den,mina står på anti halkmatta som ligger över duschbrunnen.jag pratar,klappar och duschar.går jättebra.

birma
0

#14. Köpte min här (nätet):

Badkarskoppel länk 

zakko
0

här duschar jag med katterna och håller inte fast någonting..vi har duschhörna funkar kanon..

använder catman kattschampoo.

vande de när de va små..

men jag har oxå haft en riktig klöskatta som INTE gick att bada..