Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 3491 ggr
Kakarikos
0

kontraktsbrott

Hej

undrar om någon av er vet..

Söker efter lite feedback..

det är nämligen såhär att en kattungeköpare har brytit mot vårt kontrakt.

Vi sålde en kattunge som vi egentligen ville behålla men som ni vet.. så kan man ju inte behålla alla man vill.

så vi sålde henne till en annan uppfödare..

vi skrev klart och tydligt i kontraktet att vi SKALL kontaktas innan en ev omplacering då vi har förköpsrätt

Hon har nu sålt katten utan vår vetskap..

och vi är väldigt ledsna då vi hemskt gärna skulle vilja ha tillbaka henne.

finns de något vi kan göra??

Hoppas ni kan hjälpa mig!

MVH Susanna

Denna kommentar har tagits bort.
MikaelaPetersson
0

Men va! :( Fy så tråkigt. Hoppas du får tag på henne.

LaSadie
0

Låt någon annan ringa från ett annat telenr än ditt eget och försök få tag på henne på så vis. Hoppas det slutar bra och du får tag i henne

David
0

Får be er att inte nämna sådana detaljer/namn att det pekar ut en specifik person.

Tack // David, medarbetare

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
0

Ett tips kan vara att skicka ett rekommenderat brev, med mottagningsbevis. Då vet ni att köparen tagit emot brevet, och mottagningsbeviset gör också att ni får tillbaka ett kvitto underskrivet av personen gällande brevet.

// David

finamini
0

Tror tyvärr inte att du kan göra så mycket mer än tala med den du sålde katten till. Det du skrivit till i köpeavtalet är troligtvis inte bindande i juridisk mening. Men det kan tyckas etiskt oriktigt att inte vara ärlig mot säljaren.

Det finns nästan lika många luddigt skrivna  avtal som det finns säljare tyvärr.

Ett tips är att du använder det köpeavtal som du kan ladda hem via SVERAK och INTE lägga till några egna punkter i det.

Dålig jämförelse men om du köper en bil och säljaren säger att du inte får köra bilen i småland eller sälja den vidare  till nån som heter Kalle.

Lycka till!

//Anna

Humletassens
0

Eftersom det är mellan 2 uppfödare så gäller kontraktet, hade det varit en sällskapsköpare hade det inte gjort det. Men vi uppfödare räknas som näringsidgare o mellan oss gäller dom kontrakt vi skriver mellan varandra.

//Henrik

kerstin2181
0

Försök på alla sätt att nå uppfödaren, hon/han har ju flertalet katter på blocket, så kanske ska hon/han lägga ner? och då borde det ju vara en lättnad för henne/honom att få en mindre där, lycka tillFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Kakarikos
0

jag vill absolut inte lägga ut den här personen eller någonting

för det tycker jag e min sak.

utan jag undrar bara om någon av er varit i denna sitsen någon gång eller ni vet vad man kan göra.

katten vad jag fått höra är redan såld och jag får inte veta

vart hon finns någonstans.

Det är det som är mest ledsamt att inte veta. eller hur hon har det.

#12 vi har ju försökt med allt. vänner till mig har mailat och ringt men personen i fråga svarar inte dom heller

Tack alla för era svar!

Ska fundera lite på vad jag ska göra

David
0

Jag har redigerat och tagit bort ytterliggare några inlägg i denna tråd.

// David

// David

blondifire
0

Är det så att sveraks köpeavtal använts(vilket jag nästan tar för givet) så gäller ju detta. Det finns ju en ruta som man kryssar i för ev återköp. ett kontrakt är ett kontrakt, bryter man ett sånt, ja det är ju olagligt. om nån bryter mot lagen gör man en polisanmälan..

sen hur ert kontrakt såg ut eller em det gäller vet ju inte jag så se mitt svar som rent generellt.

S*Winsnes Wilda

Kakarikos
0

ja det är ett sveraks avtal. men tyvärr e det ju nått år gammalt

så det är inte det nya där man kan fylla i om återköp

ja jag ska ringa en konsumentombudsman

och rådfråga vad jag kan göra. jag vill ju iaf få veta vart katten finns

blondifire
0

hade ni lagt till det skriftligt eller vad det muntligen? för som nån skrev, ett skriftligt tillägg gäller om det är skrivet så att bägge är införstådda med vad dom skriver under( ja, du fattar)..

S*Winsnes Wilda

Kakarikos
0

det står skrivit klart o tydligt att vi SkALL kontaktas vid omplacering då vi har förköpsrätt

blondifire
0

då är det ett klart kontraktsbrott. nu beror ditt agerande lite på hur allvarligt du tar på det men jag hade nog informerat den som brutit det att:

" så här är faktum,det hon/han gjort är olagligt och kommer att anmälas om inte:du kan ju uppge att du bara vill veta vart katten tagit vägen/alt om du verkligen vill köpa tillbaka den, hon/han upphäver försäljningen som oxå är olaglig(även om d e nästan omöjligt att bevisa) och låter er köpa tillbaka katten. ekonomiskt förlorar ju inte personen på detta..

frågan är hur långt ni är villiga att gå..

S*Winsnes Wilda

Kakarikos
0

ja det e ju frågan hur långt man e villig att gå.

jag har mailat till personen och skrivit att vi kommer att gå vidare med detta om denne inte hör av sig till oss snarast.. jag har inte fått något svar

jag vill bara veta vart katten tagit vägen…

det är ju svårt att köpa tillbaka en vuxen katt till ett katteri

det är inte alltid de andra vuxna går med på detta

liza80
0

Så du vill inte ha tillbaka katten? Varför då gå vidare med det? Men i så fall borde ju denna människan kunna berätta var katten finns..

Hyrrokkin
0

Jag vill bara inflika, även om det inte har med just det här fallet att göra, att muntliga avtal är precis lika bindande som skriftliga. Dock kan det ju vara bra mycket svårare att bevisa, så man bör hålla sig till de skriftliga.

Personligen så tycker jag du ska göra en anmälan, om inte annat så för att markera att det är fel att bryta ett kontrakt. Kontraktet skrivs av en anledning och att inte följa det är inte bara olagligt, det är oerhört respektlöst.

Dock tycker jag du ska föröka kontakta henne på annat sätt än bara mail. Mailadresser kan ju krångla och bytas osv., så ett rekomenderat brev som DavidE tipsade om tycker jag är en jättebra idé.

Kakarikos
0

vi tar det igen

jag har ringt, mailat, vänner till mig har mailat och även ringt

inget svar…. jag känner att jag gjort det jag kunnat nu

jag kommer att vänta lite sen ringer jag en konsumentombudsman

givetvis vill jag ha tillbaka katten

antingen om vi behåller henne själva eller en nära vän/släkting kan ha henne. bara så vi vet vart hon hamnar.

men nu e det så att jag tror inte vi kan kräva tillbaka henne.

så jag vill iaf veta vart hon finns och om hon mår bra.

den här personen har inte bytt mail. då denna har svarat på en väninnans mail.. så mailen den funkar. bara att personen i fråga har valt att inte kontakta mig eller vill bli kontaktad av mig tyvärr.

tråkigt när det blir så här. jag vill absolut inte bråka på något vis.

utan jag vill bara få reda på som uppfödare vad som händer, vart katten tar vägen osv.

vi får väl se vad som händer

blondifire
0

när man som du gjort allt den rätta vägen för o få kontakt, jo då tycker jag nästan man ska gå vidare. om inte annat meddela vederbörande om att det kommer och göras. sen tycker jag iaf att du har ryggen fri. det är inte och bråka,du följer ju bara kontraktet. sissi,jag menade att det muntliga är ytterst svårt o bevisa,såklart.hoppas du iaf får klarhet i vart katten hamnat.

S*Winsnes Wilda

Humletassens
0

Anmäl henne till Sverak, men åk hem till henne så kan hon inte gömma sig.

//Henrik

KarolinaM
0

Hej!

Hon har väl inte sitt stamnamn hos Sverak utn IDP. Hur som helst så mailade jag henne i helgen om katterna. Sa att jag gärna köpte två av honorna så dom fick flytta ihop och dessutom så kunde jag ta hand om Sannas (kakarikos) hona då Sanna är min vän. Fick svar ganska omgående att dom tyvärr var sålda, synd :(

Men jag vill bara säga en sak. Visst har hon gjort ett stort fel, men vi vet inte varför hon ska lägga ner sitt katteri. Ibland händer saker i livet som gör att en människa fattar dåliga beslut. Men hon borde höra av sig, det tycker jag är dåligt.

blondifire
0

att hon lägger ner har väl ingen sagt nåt om..

S*Winsnes Wilda

LaSadie
0

#27 Det står på hemsidan. Kollade in när jag surfade på blocket och fönstershoppade katter

David
0

#23. Jag tror tyvärr det är rätt liten chans att du kommer få tillbaka katten. Juridiskt är kontrakten inte bindande - dvs. det enda du kan göra är att dra det till civilrätt, och det är dyrt och utgången är väldigt oviss.

Hur du än väljer att gå vidare skulle jag absolut först skicka ett rekommenderat brev med mottagningsbevis. Då har du ett kvitto på att hon tagit emot din förfrågan om vart katten hamnat utan att svara på det.

Att enbart hävda att du skickat mail och inte fått svar på håller inte, hon kan alldeles för lätt påstå att det inte kommit fram.

// David

Hyrrokkin
0

#29 Varför är kontrakten inte bindande? Har jag missat något?

David
0

#30. Sveraks kontraktsmall är bindande om man använt den utan att lägga till något. Men alla andra bilagda kontrakt ger inte juridiken så mycket för alls. Det blir mer som en överrenskommelse.

// David

Hyrrokkin
0

#31 Där ser man. Varför är det så? Är det specialutformat och godkänt av "juridiska högsta hönsen" (hittar inte ordet…) på något sätt då?

Så om jag skriver ett eget kontrakt så är inte det juridiskt giltigt?

Tillägg: Nu när jag tänker efter, vi har ju avtalsfrihet som säger att vi får sluta avtal om i princip vad som helst. Så är det just att man lägger till egna punkter på ett redan färdigt kontrakt som gör det ogiltigt?

Om jag hade skrivit ett eget kontrakt som innefattar precis samma punkter som Sveraks kan jag alltså lägga till precis vilka punkter jag vill?

blondifire
0

#28,menade att det inte var i ämnestrådenFlört

S*Winsnes Wilda

LaSadie
0

#33 Ah Glad

Humletassens
0

#31 Du har fel, kontraktet är bindande, ett avtal är ett avtal. Spelar ingen roll om det är Sveraks färdiga mall eller ett man skrivit själv. Hade det varit en privatperson som inte hade katteri så hade inte avtalet gällt men nu hade personen ett katteri och då är det andra lagar som gäller.

Sen är deyt inte mycket man kan göra, dom som har köpt katten har antagligen inte vetat om förköpsrätten. Kanske kan man få ut ett skadestånd men om det är värt besväret är en annan sak.

//Henrik

David
0

#35. Det här är spännande, nu har jag chans att lära mig något nytt.

Som katteri har du ett stamnnamn, men är du även registrerad som näringsidkare? Som aktiv näringsidkare krävs 600 timmar per år, annars blir det passiv näringidkare, eller att uppfödningen är en hobbyverksamhet.

Skulle uppfödningen räknas som aktiv näringsverksamhet öppnas en för mig helt annan värld för många uppfödare, då det går att ansöka om F-skattesedel och helt plötsligt kan dra av moms på kattmat, kattsand och annat.

När jag som aktiv näringsidkare skriver ett avtal, då gäller det så fort vi satt våra namnteckningar på avtalet, men hur är det med de som bedriver hobbyverksamhet, som jag antar att de flesta kattuppfödare går under?

// David

Juliette-
0

Gud vad jobbigt men nya hemmet har ju också köpt honan i god tro.. tråkigt hon inte kontakta dig först hoppas det löser sig

Tigerkakans
0

En privatperson anses enligt svensk förmögenhetsrätt som näringsidkare, även om personen bedriver en viss ekonomisk verksamhet bara i mindre omfattning. Så snart mer än någon enstaka försäljning eller uppdrag genomförts inom verksamheten skall personen normalt anses vara näringsidkare. Det krävs inte att verksamheten är inriktad på vinst.

Detta hittade jag på ARN:s hemsida och sökte på rättsfall. Alltså saknar det betydelse om du har stamnamn/kennelnamn huruvida du räknas som näringsidkare eller inte. Är det bevisat att du driver sådan verksamhet enligt ovanstående så är du näringsidkare oavsett om du är aktiv eller passiv näringsidgare eller har hobbyverksamhet.

/Linnea

Kakarikos
0

tack alla för era svar.

jag har fått svar från personen nu..

och pga familjesjäl så katten placerats ut på foder.

räknas det inte ändå som kontraktsbrott?

tycker det är så illa att inte kontakta oss först…

har även mailat med några som också sålt till personen och även dom har inte fått någon information att deras avkommor sålts..

jag tycker detta är riktigt dåligt. klart man hör av sig till den uppfödaren man lköpt katten av att den ska omplaceras..

tycker detta är väldigt respektlöst faktiskt.

eller är jag bara veklig?

David
0

Respektlöst - absolut. Men rent juridiskt så tror jag inte de gjort några större brott, tyvärr.

Det är mycket lättare med juridik om det handlar om en sak, en soffa, en bil eller liknande. Men när det är levande varelser blir juridiken väldigt luddig tyvärr.

Hoppas det hela slutar så bra som det går trots allt.

// David

Kakarikos
0

# jag har varit med om ett kontraktsbrott innan om en häst.

och där sa en konsumentombudsman att alla kontrakt är giltliga. spelar ingen roll om man skriver på toalettpapper. finns namnteckningarna där så är dessa giltliga. det var vad han sa iaf

jag ska höra mig för

vad man känner sig maklös nu som uppfödare

ska man inte kunna göra något i en sån här situation :(

LaSadie
0

Skönt att ni har fått svar från ägaren.

blondifire
0

om ni inte skrivit nåt om fodervärd så har hon nog ingen skyldighet o meddela dig,dessvärre.

S*Winsnes Wilda

Kakarikos
0

ja men fodervärd menas ju med att katten säljs tillslut

så jo de tycker jag hon har gjort ändå.

jag tycker man ska meddela uppfödaren om bara så katten ska flytta till ex min syster eller något sånt. varför inte liksom. varför kan man inte vara ärlig.. de förstår jag inte

blondifire
0

#44,fast nu handlade det om hon brutit kontraktet, inte om ärlighet eller så.. och enligt kontraktet är inte katten såld förren man skrivit ägarbytespapper..

S*Winsnes Wilda