Parningsavgift, när förbrukad?
Hej!
Om man får hem en hona till sig som slutade löpa, alternativ inte löpte alls här hemma, så det inte blev någon parning. Är parningsavgiften förbrukad då? Ja omparningar gäller ju, men just pengarna som är betalda?
Karolina!
det ska du ha med ståendes i parningsavtalet.
hur menar du med förbrukade?
det ska ju ingå omparning i språngavgift om det är skrivet så. ;)

Hej!
Det beror väl lite grand på hur det hela är tänkt.. Om jag körde hem en hona till hanen som jag har valt så skulle jag noga kolla innan om hon skulle kunna stanna kvar ifall hon skulle komma ur löp.. Helst eftersom hanarna jag väljer ofta bor ca 40-50 mil bort.. Om man inte har skrivit något i avtal vad gäller katter mm så brukar jag tänka efter hur jag själv skulle vilja bli behandlad i det läget och utgå från det.. Personligen skulle jag väl anse mina pengar som förbrukade om honan gick i tre till fyra veckor hos hanen utan att få till en parning, och då skulle jag plocka hem henne o försöka göra ett nytt försök längre fram.. Å då skulle jag inte kräva några pengar tillbaka…
mvh Malin
Honor som kommer till mig, har jag denna uppgörelsen med: Jag tar en parningsavgift, men den betalas inte förrän honan hämtas, Har jag inte hört eller sett någon parning eller att hon slutat löpa, då tar jag inget betalt, om det ändå skett och det blir ungar så läggs den på det övriga. I parningsavgiften ingår en omparning, om honan går tom eller endast en unge. Sen är avgiften förverkad. Jag har alltid honorna gående i flera dagar med hanen i eget rum, för tjejerna gör nästan alltid ett litet uppehåll i löpet, särskilt om de åkt långt, sen kommer de i regel i gång igen, men det kan ta någon dag. När ungarna föds tar jag en avgift per styck, men allt som allt max ett kattungepris.
Moraliskt sett så bör du väl få pengarna tillbaka oavsett vad som är skrevit el ej.Bäst är ju att skriva allt som gäller innan parningen