Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 07-beteendefrågor
Läst 801 ggr
Mylingens
0

Stressad kastrathane...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en hane som har varit fertil och som blev kastrat i höstas när han var 2 år gammal. Han har till slut faktiskt slutat att strila och det är jätteskönt! Helt säker kan jag inte va på honom än men det var länge sen en olycka hände.

Men nu till problemet, han skriker fortfarande! Han går ihop här inne med de andra katterna, med tillgång till katthuset och uteburen. Mitt på dagen när de andra ligger och sover här, utspridda på alla möjliga platser, så går han här fram och tillbaka och bara skriker. Det är inte något lite pipande precis, det skär i öronen när han tar i. Han verkar fortfarande väldigt stressad fast han är kastrat. När vår ena hona precis löpte blev han ännu värre, han slappnar inte av utan bara går och skriker.

Jag har nu läst en artikel i Våra Katter där Ingrid Redbo tog upp just ett sånt här problembeteende med kastrerade hankatter. För tydligen är det så att fast hankatten är kastrat så stressas han fortfarande av att leva i en flock med fertila djur. Och hon säger att det ofta kan va framgångsrikt att placera om tidigare fertila avelshanar som ensamkatter i nya hem där de då slipper den stressen.

Vad tycker ni om det? Har någon erfarenhet av detta? Kan det va så att det är den ända lösningen för min kastrathane, att placera om honom så han kan slappna av. Det är ju inget som jag vill men om det är det bästa för katten så måste jag överväga det. Kom gärna med en diskussion…

Awanathas
0

det kan ta upp till ett år innan de lugnar sig helt.
testat med feliway i vägguttagen där hemma?

/Malin :)

Mindfields
0

Hej Kaisa!

Hade samma problem med min kastratkille, det tog nog nåt halvår om inte lite mer innan han slutade att "gapa" Jag vet vilket (o)ljud du menar, så det skär i hjärtat..

Cactus (kastraten) kan fortfarande ge ut samma ljud då o då, men nu är det mer för att påpeka någon han vill ha ordnat NU direkt! Tex fram med mat, eller att jag ska rulla upp persienner (annars kan man ju inte se ut)eller flytta på nån kudde som ligger på fel plats i soffan *fniss*

Jag hoppas det lugnar sig för din kille, men ge det lite tid :)
//Malin

guldparlans
0

Min hane var oxå sådan och tror fortfarande att han stundstal är fertil.. Han vill gärna para damerna när dom löper och går från och till och ylar/vrålar.. Men jag tycker det har minskat betydligt ju längre han har varit kastrat och han har blivit mer kärvänlig fast fortfarande på hans vilkor såklart.. Har inga problem med att han kissar eller strilar inne men det har vi varit förskonade ifrån hela tiden dock!

Han kastrerades mars 2006

//Maria

Eithels
0

Min Epcot kastrerades i mars 2006 och det är först nu han har kommit på att han faktiskt är en kastrat… Så det kan faktiskt ta ett tag! Håll ut och testa lite Feliway så går det nog bra. För sedan blir de såååå mysiga.

/Therese

Mylingens
0

Tack för era svar! Förhoppningsvis lugnar han ner sej, jag får väl försöka stå ut och ha tålamod. Tycker bara att det är synd att han ska va så stressad, märker att han själv påverkas negativt av det. Just nu är han både tunn och har tappat all päls…//Kaisa