Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett18-tävlingar-och-lekar
Läst 1579 ggr
knoxville
0

Hjälp

Jag behöver alla tips jag kan få !!

Jag har stort problem med min ena Hona här hemma …

Det är ofta som hon bajsar där hon inte ska !!

Jag håller på att bli knäpp ..jag har gjort allt ja kan komma på för att

stoppa detta !! Men det är tydligen omöligt …Hon blir aldrig Rumsren Jag skurar mina golv & tvättar säng kläder var & varannan dag ! Ja orkar inte mer nu!! Snäll om det finns nån här som har samma problem som kan hjälpa mej att lösa detta …..Eva

Mylingens
0

Det finns ju olika anledningar till varför det har ett sånt beteende. Har hon alltid gjort likandant, sen hon var liten? Eller är det ett nytt beteende? Har det kanske kommit i samband med att hon blivit könsmogen? Kan det va någon förändring där hemma som hon protesterar emot?

Jag har själv en hona som oxå vägrar att bajsa i lådan, vi har provat allt. Jag har skrivet om henne här på forumet tidigare. Hon har alltid gjort likadant och hon gör det alltid i närheten av lådan, springer alltså inte och gör det lite där hon känner för det. Hon är snart 2 år och vi kastrerade henne i höstas men beteendet förändrades inte då, hon gör det fortfarande. Som tur är så går hon ut i katthuset och gör det på golvet där en bit från lådorna, så det kan jag ta även om jag är himla trött på det. Alternativet är avlivning för omplacering är omöjligt eftersom ingen vill ha en katt som inte är rumsren, men det vill vi inte så hon får gå kvar och bajsa på våra golv… //Kaisa

knoxville
0

#1 ja ska  skriva ett p.m till dej det känns lite bättre om det är ok Eva

Mylingens
0

Klart det är ok… //Kaisa

Eydimork
0

Jag har omplacerat en katt som bajsade utanför lådan hela tiden. Han trivdes helt enkelt inte här och i sitt nya hem sköter han sig precis som han ska. Är man bara tydlig så finns det faktiskt en hel del som är beredda att prova.

simzonites
0

Det finns många olika orsaker som kan göra att en katt inte gör sina behov i lådan, flera har nämts här ovanför. Jag har behandlat katter med homeopati för detta med mycket bra resulat.
/Lotta

/Lotta

Zios
0

NÄr katten bajsar på fel ställe är det en signal på att något inte är bra. Det kan vara psyket på katten eller att katten inte trivs och ibland kan det även vara tecken på sjukdom.
Min katt som nu snart är vuxen bajsade på fel ställe, jag gjorde som så att jag la en matskål med kattmat där katten bajsade och det slutade nästan på en gång Skrattande

Sedan vet jag ett fall där ägarna provat precis allt och ändå inte fick någon ordning på bajsandet, men däremot fick katten flytta och bli ensamkatt & utekatt och då slutade han att bajsa. Det var en katt som jag hade ute på foder för flera år sedan. Hon som hade katten på foder hade för många katter tror jag, men det är bara spekulationer från mig sida.
För att avrunda det hela så tror jag att man kan komma till rätta med olika problem om man har tålamod och provar sig fram bit för bit. Men visst förstår jag dig att det måste vara jobbigt att ständigt städa och skura. Men samtidigt så blir man ju också en lärdom rikare kanskeFörvånad

/S*Zios

knoxville
0

#6 hej! Min hona är nu 4 år & har hållt på sen dagen hon kom hem till mej!! / Det börja med att jag såg att hon vänd sig utåt när hon satt i Lådan…Efter tag kom jag på henne att hon hade satt sig i min säng! Sen är det lungt ett tag men då går hon i stället och sätter sig vid lådan men på golvet….så håller hon på …byter plats hela tiden ..Hon är super go & lung för överigt har gett mej super härliga avkommer..Nu har jag tänk över detta & kommer att kastera henne så snart som möligt …/ det är inte alls kul att hålla på att städa efter henne. Sen ovs hur många rena lådor jag har hon går på andra ställen ändå…Jag har alltid haft katt . Men detta tar priset…./ jag har hela tiden trott att detta går över men inte !!Eva

Zios
0

#7 Har hon hållt på i 4 år??? Du har verkligen tålamod!!! Är hon hög eller låg i rang i flocken? Kastering är en bra början men sen gäller det också att hon inte fortsätter med sina (o)vanor, vidta åtgärder också på en gång. Kanske bör du (under en tidsperiod givetvis) begränsa var hon får vistas, så länge tills du ser att hon gör behoven i lådan, därefter utöka hennes revis successivt. Glöm inte att under denna tid begränsa hennes möjligheter att vistas i närheten av din säng!
Personligen har jag märkt att katter såväl som även andra djur är lite av vanedjur och de fortsätter med sina ovanor om vi inte elimerar möjligheterna.

/S*Zios

BEATA
0

Min kastrerade hane…bajsar nästan alltid bredvid lådan, så jag lägger dagstidningar där, och då är det ju bara att vika ihop och slänga.Detta har jag gjort i över 4 år..jag tror att vi ibland har för stora krav på våra katter, dom kanske inte tänker som vi, tycker kanske att det är äckligt  att bajsa i lådan, som man kanske sen kliver i….kissa verkar ju inte vara problemet….och det var väl inte meningen från början att våra katter skulle göra ifrån sej inomhus….utan i naturen. Våra barn låter vi ha blöjor till dom är 3-4 år…men våra katter ska vara rumsrena från första dagen.Våra djur kanske inte alltid kan leva upp till våra höga krav….just för att dom är djur, och vi får nog acceptera det./Berit

knoxville
0

#9 Jag ställer krav på mina kattungar att dom ska vara rumsrena innan dom flyttar i från mej…& kommun ställer krav på oss Uppfödare att vi som har katthållning ska sköta detta ..

Om det nu skulle vara så olyckligt att min hona sätter sig i nån av mina sänger under tiden som man har besök av Miljö & hällsomydigheten . Så tror inte jag att dom tycker att det är så lämpligt att jag har en katt så bajsar i  mina sängar !! Och kraven på oss uppfödare kommer att bli hårdare eftersom det har hänt en massa omkring våra djur ! Jag tycker inte att jag har höga krav på mina katter eller kattungar i alla fall .

BEATA
0

# 10   Jag menar absolut inte att dom ska få bajsa i sängar…då pratar vi om något helt annat. Det skulle nog inte någon orka med…..det är därför jag aldrig låter mina kattungar vara i sovrummet innan dom är helt rumsrena….det är så lätt att dom får smak på att kissa m.m   i sängarna ….och kan då fortsätta med det här i nya hemmet…det är kanske det som hänt med din hona.Jag läste den varningen i Anne-Marie Nilssons bok      "Kattens sjukdomar" där hon sa att det då nästan alltid slutar med avlivning.Och det är ju det sista vi vill som älskar våra djur.     // Berit

knoxville
0

#11 Ja det ju så att hon går ju från plats till plats jag går varje dag & tittar ..för att se så inget har hänt!Detta är jobbigt & jag vet inte vad ja ska göra med henne. Som sagt henne avkommer är så goa & ingen av dom har gjort utanför lådan inte vad jag har hört. Jag har själv en hona kvar hon går på lådan !!Det är ju himmla tur att kattungarna inte har tagit efter mamman !! Nu har det varit så mycke den sitta tiden så jag känner att jag orkar inte med att städa efter henne varje dag!! /Att avliva är ju inte så kul att behöva göra ..Bara för att katten inte är Rumsren men jag har en oro att jag omplaserar henne & hon gör lika dant i det nya hemmet har jag någ snart tillbax katten …/den uppfödare som hon kommer i från har haft mycket problem med sina katter både att svårt att få sålt dom & sen har fått tillbax  just på grund av att dom inte har varit Rumsrena ../ Jag har inte lyckas lämna tillbax katten till henne !! Eva

BEATA
0

# 12  Det låter verkligen inte bra…..jag tror absolut inte på en omplacering hon kommer som du säjer att fortsätta att göra likadant i det nya hemmet….det här lärde hon sej som kattunge, jag har hört flera fall ..precis som din hona att dom har omplacerat och det har blivit ännu värre. Det ända skulle vara om hon kunde få komma till en Bondgård och vara utekatt. och sova inne  hos hästar o kor….och vara  råttfångare… men det är kanske inte så lätt att hitta.   Flört   Glad / Berit

Tita
0

Håller med Berit i  inlägg nr #13  låter som den bästa lösningen i det här fallet =)

knoxville
0

#13 #14 Så jag gör inte fel om jag Omplasera henne till Landet där hon kan få vara ute i stället. Men frågan är hur ska förklar orsaken att jag vill Omplasera en Raskatt som inte är Rumsren !! Först nu efter helgen tänkte jag Kastra henne ! Eftersom jag nu ska på Utställning så hinner jag inte

kastrera henne innan!!

fjellans
0

Kastrera först innan du går vidare, det kanske löser problemet,,
//Rita

BEATA
0

# 15  Du måste ju berätta att hon inte kan bo inomhus , och varför…och någon  som är förstående….och vill ge katten en chans… och att du söker någon som vill ha en "ladugårdskatt"   i allafall till en början. Om hon vänjer sej vid att göra sina behov ute…så finns det ju en möjlighet att hon lär sej..att det är där hon ska göra det…och kanske hon då kan bli innekatt och utekatt. Jag har nog svårt och tro att kastrering hjälper i det här fallet…men man vet ju aldrig.     // Berit

Tita
0

Ja självklart kastrerar du henne innan  så hon inte springer och får en massa ungar där hon hamnar sen .

Vet många uppfödare som bor på landet och låter sina kastrerade pansionärer gå ute .

Den friheten tycker jag dom förtjänat att få leva kattliv och jaga råttor o möss på äldre dar =) efter alla år på utställningar och som avelsdjur.

Det är lite skillnad om man bor så till att man inte kan släppa ut dom med fara för deras liv.

knoxville
0

hej! Jag kommer inte att Omplasera henne omg! Men där i mot ska jag kastera henne & det hade jag planerat att göra i år ändå!

Min önskan är ju att hon slutar att Bajsa i sängaran …& kan bo kvar här hemma ../Eva

fjellans
0

Sen kan du ju oxå prova Feliway.

Både spay och  dosa

http://www.feliway.se/feliway_sw.nsf/Page?OpenForm

offsides
0

Jag tycker det låter grymt att kasta ut en innekatt som är uppvuxen inomhus på en bondgård. Antagligen kommer hon att få stryk och bli bortjagad av gårdens katter…

Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

LittleL
0

#21 Det låter som om det är en självklarhet att det på "gårdar" finns en massa katter.

Jag tror att det är en idé som kan funka, men givetvis så måste hon introduceras i sitt nya liv. Men katter brukar vänja sig ganska fort vid att få friheten att gå ut som dom vill. Kanske hon t o m lägger av med sin fula vana att baja i sängar och dylikt om hon får gå ut när hon känner för det. Och kan förbli en soffliggare;)). /Sylvia

knoxville
0

#21 Om jag hade varit Grym så hade jag någ slängt Katten & stängt dörren ..Jag är inte grym jag vill göra det bästa för min katt & jag vill att hon ska kuna må bra ..& få leva .fast som ute katt & fånga råttor kannske klättra i träd ../ Men jag ska ge en chans efter Kastering & hoppas att hon slutar , Men jag tror inte hon gör det om ja ska vara ärlig!!Eva

Frej
0

Det går ju inte att låta henne bli en "utekatt", heller! En katt som är uppvuxen inne och är van vid innelivet, vad ledsen hon skulle bli om hon inte får komma in, det skulle hon ju inte fatta. Är det så förfärligt farligt då? Att plocka upp dessa bajarna? Är det inte att överdriva lite?  Min ena kastrat har bajat på ena mattan i fjorton år, sen viker han över ena hörnet så ordentligt. Men det är ju bara att plocka bort det ju, han är stenhård i magen som tur är. ( obs! mattan är tvättad då och då på dessa fjorton år. ) *Fniss. Nej, jag älskar honom allt för mycket, så vad gör det.

manlyckans
0

Jag har hjälpt till att omplacera en katt med samma problem som knoxvilles. Katten hade levt som innekatt i hela sitt liv, ca 1,5 år och bajsat på fel ställe så gott som hela tiden. Han bodde i rymlig lägenhet med två vuxna, ett barn på ca 10 år och sin kullbror. Ingen synlig vantrivsel eller problem fanns och familjen försökte verkligen allt för att han skulle sluta bajsa på fel ställe. Till slut omplacerades katten till ett hem på landet med två vuxna, tre barn och två andra katter. Detta var det enda hemmet som var beredda att ta hand om en bajsande katt och ge honom en chans. Katten har nu bott där i drygt ett halvår och har aldrig bajsat på fel ställe… Katten får gå ut och in som han vill tillsammans med dom andra två katterna och stormtrivs med det. Han älskar att vara ute och jaga men älskar oxå att komma in och bli ompysslad av familjen. Jag tror att denna katt helt enkelt behövde större revir och när han fick det blev allting bra. Jag tror att en katt som trivs till 100 % bajsar inte på fel ställen hela tiden. Det kan hända någon gång, men inte jämt och ständigt. Det kanske är värt ett försök att prova att låta katten flytta till landet, som någon redan föreslagit, och se om det funkar bättre som utekatt. Detta behöver väl dock inte betyda att katten aldrig får komma in; den kanske mår bra av att gå ut och in som den vill. Det svåra i det hela anser jag, kommer nog att vara att hitta det rätta hemmet som är villigt att ge katten en chans. Det är inte lätt att hitta någon som är beredd att ta hand om en "fel-bajsande" katt… Jag kan bara säga lycka till Eva, och jag hjälper dig att leta hem om det behövs! 

/Ann S*Månlyckans.

knoxville
0

#24 Katter har väldigt lätt för sig att annpassa sig! Eftersom jag själv har fungerat som akut hem & tagit hand om katter som då har varit hemma hos mej i ett par veckor sen fått nya hem..Den ena katten kom dom med tåg i från Jävle det är bit till skövde just för att dom inte kunde ha kvar sin katt ..Men hade dok inte dom problem som jag har..Katten  jag omplasrade bor på landet & är föredetta innekatt. Hon har bott hos dom nu i 3 år ../ Och eftersom min hona okså gärna vill rymma tror jag inte att det skulle bli några strörre problem om hon fick gå ut & in ..Jag bor nu i lägenhet & saknar den möligheten att ha Rastgård okså ..

Nu är ju okså frågan har ni krav på att er kattungeköpare ska ha sina katter inne . Bara för att den är uppväxt som innekatt ../jag har sålt ett par kattungar som är uppväxta inne första året sen så får dom börja gå ut..Ja ser inget fel i det..Det finns folk som tycker att vi uppfödare är grymma bara för att vi har katter inne & i rastgårdar ../ Eva

LittleL
0

#26 Jag anser inte att det är grymt att ha katterna som innekatter. Dom vet ju trots allt inget annat. Givetvis behöver dom massor med stimulering. Men däremot tycker jag att det är grymt att ha en före detta utekatt som innekatt. Har själv provat det och det är INGET som jag rekomenderar. Fast det klart miljön är väl det avgörande i vilket fall som helst, i dom flesta fall är miljön utomhus hemskt farlig för katter. /Sylvia

manlyckans
0

#26 Jag säljer mina kattungar i första hand och helst som innekatter. Men beroende på hur man bor så kan jag tänka mig att dom får gå ute fritt. Det absolut bästa är förstås en stor rastgård…  

#27 Håller med dig i det du skriver. Men om valet står mellan att låta katten bli utekatt i en så kattvänlig miljö som möjligt och att bli avlivad så är inte valet så svårt för mig.

/Ann.

knoxville
0

Håller med er båda att det är grymmare att ta in en katt som är van att vara ute ! / Jag säljer okså mina kattungar först & främst som innekatter..Men tyvärr kan jag inte styra detta när dom sen väljer att katten ska få gå ut..En del av dom går i koppel & en del går ut via en kattlucka .Men dessa kattungar bor inte i stan utan mer på landet../ Men jag har vänner till mej som annser att jag är grym bara för att jag har mina katter inne …Dom förstår inte häller att priset är anderlunda på Raskatter..

nå väl ang min katt . så kan jag inte bara blunda jag har okså ett annsvar över mina barn & dom vill inte ha det så här längre !

Att avliva är dok inte det jag vill ./ men det kan ju bli problem att omplasera henne..jag har två olika spry här hemma som ska hjälpa detta hjäper inte allas ..& av 7 halv vuxna katter & 2 kattungar + en hund så är det bara en som inte går på lådan..

det kunde lika gärna bli så att dom andra tar efter / men det gör dom inte !Eva

knoxville
0

p,s Hunden annvänder inte Lådan :)

manlyckans
0

#30 Fast vad skönt det skulle vara ibland Flört

/Ann.

knoxville
0

#31 Oja det skulle vara toppen :)

Mylingens
0

Jag älskar mina katter och allt som har med uppfödningen att göra. Vi har 10 katter här hemma, 8 vuxna och 2 kattungar. Men här bor oxå två tonåringar som inte alls delar Peters och mitt intresse med katterna, men det får de ju ta ändå eftersom de bor här. Men någonstans måste man ändå dra gränser tycker jag, ska mina katter gå inne hos oss så får de va rumsrena oxå.

Vår hona som inte heller vill bajsa i lådan går åtminstone ut i katthuset där lådorna står, och bajsar sidan om dom. Så långt kan jag sträcka mej för hon gör inte lite var som helst. Men att begära att man ska acceptera att de bajsar i våra sängar, på filtar, möbler och mattor tycker jag är fel. Vi har ett ansvar mot våra barn oxå, de ska inte behöva va oroliga för att ta hem kompisar som kanske sätter foten i en nygjord bajshög. Jag vill inte att mitt hem ska lukta kattbajs eller kiss. Många av vänner och släktingar som inte själva har katt blir alltid förvånade när de kommer hit, för de har fördomen att om man har så många katter inomhus så brukar det oxå lukta katt. Men det har jag alltid sagt, katt ska här inte lukta. Har man rumsrena katter och man sköter deras lådor ordentligt så luktar det inte och det anser jag att det inte ska göra. Jag har som sagt ett ansvar mot mina barn oxå.

Som andra har sagt här så är klart det bästa för er alla där hemma att kastrera henne och försöka hitta ett hem till henne på landet, hos någon som är villig att ta emot henne. Hon måste va inne den första tiden och vänja sej vid sitt nya hem innan hon gradvis vänjs med att få gå ut. Som någon skrev så kan man ju inte bara släppa ut katten som alltid har varit en innekatt tidigare. Det svåra är ju klart att hitta ett sånt hem. Men man kan ta kontakt med någon hjälpförening och berätta hur det ligger till. De har många kontakter och genom dom ska det nog inte va svårt att hitta någon som vill hjälpa denna vackra raskatt att bli rumsren. Lycka till! //Kaisa

knoxville
0

Tack alla för ert stöd & tips , Nu har jag en utställning som väntar sen så ska jag åka till min vetrinär med min hona & få henne kasterad ..Sen får jag hoppas på att förhoppnings vis slutar . Vilket jag har i dag väldigt svårt att tro.. . Här kommer det alltid att lukat katt ,, Men det ska inte lukta bajs ..Just den här kväll jag satt in denna tråd. När ja sen skulle lägga mej hade hon satt sig i min säng..Som tur var kände ja lukt & såg detta . /Varje kväll ev om ja inte känner lukt så tar jag men en titt runt om kring i min lägenhet. Faktum är ju att hon inte bara gör i sängen utan ev på golvet..Ett större problem jag har är jag ingen egen tvättmaskin har eftersom jag bor i hyreshus . jag bett min hyresvärd om en egen tvätt maskin men den har dom inte kommit med än..Tyvärr så kan det ta 1 -2 dagar innan jag kan få en tvätttid . Så här har man köpt nya sängkläder många gånger../Mina barn betyder okså mycket & jag älskar mina katter /Eva

Tita
0

Svar till # 24 Att låta katten bli utekatt betyder väl inte att katten inte får komma in !!??

VadJAG  i alla fall menade var att den ska få gå o komma som den vill ut o in, och självfallet ska den vänjas vid det först och inte släppas ut bara hux flux det trodde jag alla fattade att jag menade.

Och som många andra skriver här när dom börjar gå i sängar och göra sina behov då tycker i alla fall jag det gått förlångt.

Det är en sak att dom  gör det en gång eller vid löp detta kan man göra något åt.

Men när man provat allt och inget hjälper då är det en annan sak.

Sedan för oss som har barn som inte delar kattintresset och som inte vill ha deras avföring i sina sängar, skulle katterna komma före barnen då eller ???

Jag älskar mina katter men måste jag välja så väljer jag naturligvis barnens bästa först och främst.

knoxville
0

#35 Nä jag menar inte häller att hon ska bli helt ute katt ! Utan ha möligheter att kuna välja ! / Ev om några av mina barn delar mitt intresse att ha katter så har vi alla här hemma kommit övrens om att vår kisse skulle må bättre av att få bo på landet & kuna gå ut & in som hon vill..Men jag har ju väldigt stark Oro att jag skulle snabbt få tillbax min katt om hon skulle göra lika dan på nästa ställe ..eller rent av bli avlivad / ja ska erkänna att det är jobbigt beslut att ta jag har haft henne den hon var liten & jag har kämpat med henne ..Bytt  kattsand haft henne in i ett annat rum..provat att sprya med piss off men inte då ../ Där i mot är väligt glad över att hon har gett så fina barn som sköter sig

inte ett ända klagomål på dessa avkommer efter henne !! Just nu har jag två underbara kattungar efter henne som är kvar en som ska flytta & en som åter är till salu! Jag håller stenhård kolla på dessa kattungar & dom har gått på lådan sen dom var 4-5 veckor det hände i början att dom inte hann till lådan & det har jag förstålses för../ Ja kan okså förstå att dom kan göra nåt när dom löper …/ Jag ska göra mitt bästa för min kisse & komma på nån bra lösning !! Eva

Froydis
0

Føler med deg.. Avføring på uønskede plasser er pyton… Hadde blitt gal jeg, og mannen  min hadde flyttet ut!!

Har du do med tak på? Kansje hun ikke liker den følelsen av å gå inn i doen? Eller om du har do uten tak, kansje det er det hun ikke liker.. kunne ikke finne om det sto noe om det lengre oppe.. bare en tanke.

fjellans
0

#36. Är det här samma katt som du skrev om i en annan tråd eller är det en annan?
kanske inte angår mig,men jag funderar iaf
// Rita

Tita
0

Eva vet inte om du missuppfattade men mitt svar var till 24 inte till ditt nr 34 Räcka ut tungan

knoxville
0

#37 Tyvärr så förstår jag inte allt du skrev om /Eva

#39 Ok det blir lite möe när har en sån här tråd men jag ville ju ha lite hjälp & stöd ..Många här ute har mer erfranhet än jag ! Eva

knoxville
0

#37 Om du menar en katt  låda med tak så har jag en sån ,Men det händer att hon går in i den men har rumpan utåt & det har jag funderat på varför gör hon så !! / Eva

Mylingens
0

Prova att göra som #37 säger…det kan va en sån enkel sak att hon inte vill gå in och bajsa när taket/locket är på! //Kaisa

knoxville
0

#42 jag har ev öppna lådor flera st det hjälper inte !! Anntingen går nån annan stanns och sätter sig eller okså vänder hon rumpan utåt det spelar ingen roll hur lådorna ser ../Jag får alltid städa efter henne !! Eva

Mylingens
0

Hmmm…jättetrist! Som jag har sagt till dej tidigare så tror jag inte att hon slutar med det efter så lång tid. Jag har oxå provat allt  på vår tjej känns det som utan att lyckas. Som tur är så bajsar inte vår hona i sängarna, hade hon gjort det så hade jag inte behållt henne, hur mycket jag än älskar henne. Jag hade i så fall placerat ut min hona och det verkar som om du har bestämt dej för det oxå med din. //Kaisa

knoxville
0

#44 Jag har någ inget val än att göra det ! Om ja kuna behålla mina katter & barn /Att vara uppfödare är inte bara att avla fram bra katter utan okså se till så det är rent & snyggt ../ äv om jag älskar katten så är det inte håll bart att ha det så här jag har kämpat med detta länge någ /Eva

knoxville
0

Till #38 och alla andra vill jag bara säga att Båda katterna kommer i från samma ställe men jag har inte detta problem med den andra katten som jag har med denna Honan  / Eva

Mylingens
0

Som du vet eftersom vi har pratats vid så förstår jag dej fullständigt och tycker att du ska tänka på dina barn oxå, precis som du själv skriver. Jag tycker att du gör rätt, lycka till! O hör gärna av dej till mej om det är något, gärna om det andra som vi pratade om oxå, är nyfiken på hur det går med det som du skulle kolla upp. //Kaisa

fjellans
0

#46 Ok,,,,,, men väldigt tråkigt för dig med allt detta bajsande, hoppas att du kommer på en bra lösning
// Rita

knoxville
0

Tack alla för era råd /Eva