Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett02-kattungeprat
Läst 648 ggr
Tita
0

Vikter

Någon som vet vad genomsnitts vikten på en skogkattunge vid 12 veckor bör ligga på ??

Froydis
0

1500 gram er bra. kommer ann på fødselsvekt og om han har fått utvikles uten noen plager eller sykdommer..

Loas
0

#1 håller med! hanar kan nog dock ofta väga lite mer.. ? Lo vägde 1751 vid 12 veckor och han verkar bli en normalstor hane, men de växer ju väldigt olika, vissa växer mer senare och vissa växer mycket som liten och har hög vikt vid 12 veckor men ändå inte kanske blir så stor som fullvuxen etc.

Mylingens
0

Håller med de andra om att ca 1500 g är bra. Men väger de bara 1200 g så är jag nöjd för då har de åtminstone gått upp sina 100 g/vecka som de ska, allt över är ett + //Kaisa

fiskerjentas
0

Har sjekket alle vektskjemaene mine nå.

Alle kattungene har ved 12 ukers alder ligget mellom 1420(hun var bare 60g ved fødsel) og 1870 gram

av Edelmann(N)
0

Mine 3 gutter fra siste kullet veide:

2130 - 1795 - 1980

Skal sjekke i permen min å legge inn vekt på flickornaGlad

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Tita
0

Ok tack !! undrar för mina killar är lite ojämna, vid 11 veckor väger dom nu 1460, 1600, 1482 och 1330 då har dom största ökat nästan 200 gr i veckan.

fiskerjentas
0

Kanskje den minste er litt forsiktig og bakkar ut om de krangler litt om maten?

Men det er helt fine vekter på alle sammenGlad

LottaC
0

Jag tycker inte man ska hänga upp sig på vikter så mycket,alla kan inte väga samma .De som är små som nyfödda kan mycket gärna bli väldigt stora sedan…Titta på benstommen och längden och höjden på benen på katten.En lång smal "tarm" vid 12 veckor kan mycket väl bli en stor  katt i slutänden.Jag är rädd för allt jämförande kattungar emellan kan få en slutände med förskräckelse.När kattungarna är 12 veckor SKA de inte vara trinda,de ska vara smidiga.Grunden läggs ju för forsatt tillväxt och är de för trinda så ansträngs skelettet mera och även ryggen  .Vi har ju med en relativt stor och lång ras att göra med vilket i sin tur kan leda till ryggproblem och höftledsproblem.Övergödning av våra små…är farligt.Alla viktcheman man ser på nätet kan lägga grunden ännu mera till att vi kan vara på väg att lägga hälsoproblem ovanpå alla problem vi har redan nu,alla vill ju ha de "tyngsta" kattungarna det blir tävling om det.Så kattungarna matas med massor av olika mixar av mat för att lägga på sig så mycket som möjligt.Om katten har en väldigt bra benstomme kan den kanske klara detta..men de finns ju de lite vekare benstommarna….Stora raser behöver tid på sig att växa till och bli stora,uppfödare som hållt på flera år vet redan detta men de nya som är lite ovana kan inte förstå varför deras kattungar inte väger lika mycket som vissa andras.Detta vart mycket men jag är väldigt rädd för att detta är "skogkattens " nya hälsoproblem.Tänk på att varje individ har en egen takt för att lägga på sig ett lagom hull.

av Edelmann(N)
0

Helt sams med #8 Flört

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Tita
0

Jo min erfarenhet är att dom som varit små och taniga endå växt upp till stora fina katter.

Och jag tror precis samma att man inte ska stirra sig blind på vikten för det säger inget om den vuxna katten.

Hade tex en kull med bara honor sist och den näst minsta honan i den kullen vägde 5 kilo som drygt ettåring och då hade köparen endå haft en kull ungar på henne nyligen.

Men det är endå intressant att höra vilka vikter andra haft på sina ungar.

Loas
0

jätte bra skrivet! detta är nog väldigt viktigt att tänka på..

Ixatrixa
0

Jag har en kastrathane som luras lite eftersom han är mera Brad Pitt i kroppen än "bebismullig" , han är tung musklig och senig och har en hög vikt trots att han är en liten kille.

Jag har också reagerat mycket på att man ger en massa välling och så vidare för att få upp vikterna på sina kattungar.

Blandar man inte ihop massa/storlek med fetma då?

Jag hade i min senaste kull hanar som vid 6 månaders ålder vägde nära 5 kilo och de är inte feta. Jag ger aldrig välling till mina kattungar utan de vänjs av med lite mjölkersättning på fat nötfärs, kyckling, fisk och torrfodret som jag alltid har framme. Tjejerna  i denna kull var mera ojämna men detta har jämnats ut mera och mera för var dag som går.

Jag struntar ganska mycket i tex vad en kattunge väger i från början då jag redan märkt på mina få kullar att det egentligen inte säger så mycket ..visst finns det de kattungar som från början har varit ganska små och också blivit detta sedan men och andra sidan så finns det de som också har blivit riktigt kralliga krabater när de växer upp.

Jag tror att det är viktigare precis som Lotta skriver att man skall ta och känna, studera din katt, vågen säger egentligen inte så mycket om vad du kommer att få i slutändan.

Jag tycker dock att fullvuxna färdiga katter bör ha en bra vikt och då inte pågrund av mullighet.

Mina kattungar har nog legat mellan 1400 och upp till två kilo vid tolv veckors ålder

Vikten på de fullvuxna är väl mera intressant egenligen tycker jag;)

Min D-Kull har dessa vikter Honor: 4 och 5 kilo och grabbarna har en ganska rejäl skillnad på 6 och 8 kilo

Så för mig är den vägning jag gör på kattungarna bara till för att tala om för mig att allt går åt rätt håll dvs upp:)

Restless
0

Jag håller med #8 och #12 :) Jag envisas med att kattungevikten inte är viktig i slutänden. Hellre känna på kroppens benstruktur och bara se till att vikten ökar och inte minskar. Det är inte ovanligt att den lättaste kattungen i kullen slutar som den tyngsta när de är fullvuxna. Vikten vid födseln verkar inte spela in ett dugg heller. Visst vill vi ha maffig benstomme på våra katter, men grovheten behöver inte synas på födselvikterna eller på vikten vid 12 veckor.

mariamia
0

TACK # 8 & #12. Detta med kattungars vikter kan verkligen få en att bli helt förskräckt. Vad är det man vill? Räcker det inte med att kattungen äter själv på mamma katt och är pigg och glad. Som med våra bebisar!? Alla kan ju inte väga lika mycket och alla kan ju inte vara lika trinda… Och ändå utvecklas och bli kanon kattern sedan…

/Mia

Tita
0

Måste passa på att visa min hona jag fött upp som jag nämnde tidigare.

Det är samma hona som jag frågade om färgen en annan gång , denna hona ska jag ha en unge efter någon gång.

Tita
0

Appropå välling till kattungar, vill jag påpeka att Min förra kull som bara var tjejer fick aldrig välling dom ville inte ha och dom ungarna var riktigt stora.

Medans jag har haft kullar där ungarna fått lite välling en gång om dan från ca 4-5 veckors ålder och dom var mycket mindre

Så hur mycket gör vällingen egentligen ?? min erfarenhet av trind heten och bäbishullet är att den rinner av dom när dom blir mer rörliga och ersätts med muskler i stället.

LittleL
0

Jag har ingen erfarenhet av att föda upp skogkatter, men reagerar på vikterna som alla nämner. Jag tycker helt ärligt att det låter väldigt mycket. En vikt på 1-1,2kg det låter helt normalt på en unge som vuxit som den ska. Men vikter på 1,5kg och uppåt låter i mina öron som FÖR mycket. Kanske är jag ute och cyklar nu men en sådan skillnad kan det väl ändå inte vara på en huskatt och en skogkatt på 12 veckor?

Kan sen tillägga att ingen av mina katter har vägt det vid 12 veckor, och inte är dom mindre än andra skogisar. Jag tror att det är farligt att överdriva vikten då folk som inte vet så mycket kan få för sig att det är något fel på deras ungar. Och som följd börja mixtra för mycket med olika sorters mat vilket bara resulterar i ungar som blir krångliga i maten, och kanske t o m går ner i vikt. Bara en tanke… /Sylvia

Tita
0

Jo skillnad på huskatter och skogkatter är det allt, jag har haft katt hela mitt liv och jag reagerade direkt jag fick min första skogiskull på hur mycket större dom är som nyfödda, än en vanlig huskatt.

Sedan finns det säkert huskatter som får stora ungar också.

Ixatrixa
0

En liten hona ligger nog på 1300, 1400g och mitt inlägg är inte menat som att överdriva om vikterna utan snarare tvärtom.

Skogisar skall väga mera än huskatter då de oftast är större och har en helt annan kropp och massa.

LittleL
0

Nu har jag kollat lite i mina katters dagböcker, och jag kan bara konstatera att antingen så har mina katter varit hemskt små, ALLIHOP. Eller också har vikten vid 12 veckor ingen som helst betydelse för hur dom senare utvecklas. Dom har vid 16 veckor vägt mellan 1500-2300. Och min lilla Angel vägde näst mest, 2200g. Tyngst var en av huskatterna:) Min lilla "studie" gäller ju givetvis bara mina 10 katter, men det är ju ändå något att fundera på? /Sylvia

Tita
0

Min tyngsta kille vägde i måndags (12 veckor gammal i söndags) 1804 gr näst största 1660 gr nästa 1572 gr o den minsta 1506 gr

Tita
0

Jag har köpt en hane en gång som vägde över 2kg när den var 12 veckor och han var inte fet utan stor

LittleL
0

Det jag menar är nog snarare att bara för att det finns ungar som kommer upp i dessa vikter så innebär inte det att alla Skogkattsungar väger så mycket. Givetvis finns det ofantligt många som vid tolv veckor väger runt 1 kg. Och det glöms lite av i denna tråden. Det efterfrågades ett genomsnitt i inlägget. Så jag upprepar det jag skrev högre upp:

Jag tror att det är farligt att överdriva vikten då folk som inte vet så mycket kan få för sig att det är något fel på deras ungar. Och som följd börja mixtra för mycket med olika sorters mat vilket bara resulterar i ungar som blir krångliga i maten, och kanske t o m går ner i vikt.  /Sylvia

Ixatrixa
0

Vad skall vi svara på detta att du "underdriver" istället *fniss*

Är det inte ganska tydligt när flertalet talar om samma vikter då borde det ju vara något slags genomsnitt;)

Jag har ganska tydligt beskrivit att det handlar om andra saker än att övergöda sina kattungar.

Restless
0

Jag har svårt att tro att urvalet är representativt. Vem har lust att skriva här om de har en medelvikt på 1200g vid 12v? ;p

Kanske kan sammanfatta att det är helt normalt att ligga mellan 1.2-2 kg, men kanhända vanligast runt 1.5kg? Å andra sidan ligger de nog bara i nedre spektret såvida kattungen av ngn anledning haft svårt att gå upp i vikt (kräsen eller sjuk eller ngt annat).

Froydis
0

er jo ikke bra at de er overvektige heller når de er små… Men en grei "regel" på skogkattunger er vel at de bør kjennes tyngre ut enn de ser ut.. En kattunges størrelse og kvalitet ligger jo ikke i vekta alene, den er jo bare en indikasjon man kan legge til informasjonen man får av å se på bilder.. Mitt siste kull var ikke noen tungvektere, men de hadde en fantastisk kvalitet likevel..

TailorHills
0

Jag roade mig lite och räknade ut medelvikten på dom 86, (av 116), kattungar jag har vikten antecknad på vid 12 veckors ålder. Av dom 86 var 48 hanar och 42 honor. Medelvikten på dom 86 var 1366,42 gram. 
/Pia