Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett05-pälsvård
Läst 1443 ggr
illernettan
0

Statisk innekatt?

Hej allihop.

Jag har en norsk skogis som innekatt. Vad kan man göra åt att han är så elektrisk? Det går nästan inte att ta i honom utan att det sprakar.

Hur ska jag göra för att få honom att leka? För tillfället så sover han nästan dygnet runt om han inte får för sig att gosa med mig. Jag har försökt på olika sätt att aktivera honom men han går hellre undan. När jag har kammat honom så kan busa en pyttestund, sedan drar han järnet upp til loftet.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

EddaM
0

Balsam spray är bra mot det statiska. Spraya lite på kammen o kamma sedan katten.

Ja det gäller att lista ut vad som får just din katt att leka. Laser pekare brukar vara populärt. Här hemma gillar de vippor (pinne med fjädrar) i olika varianter. Sedan så finns det prassliga bollar som mina leker mycket med.

Kanske du skall skaffa en katt till så kan de två leka med varandra.

Lycka till.

*kram* Madeleine

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

illernettan
0

Tack för ett snabbt svar.

Det var nog det jag funderade på att använda. Men jag var lite osäker då jag inte är så van vid katter. Ska jag köpa någon speciell bamlsam spray? Finns det på djuraffären?

Vart hittar jag laserpekare? Har letat men inte hittat.

Hrm, jag fick honom av uppfödaren då jag inte hade någon katt innan. Enligt uppfödaren så är han inte snäll mot andra katter så det blir inte någon katt till.

Sissi
0

#2 Teknikmagasinet har billiga laserpekare.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

illernettan
0

#3 Tack, då vet jag vart jag ska leta.

[Hilo]
0

Hmm vet hur det är. Kan knappt ta i mina missar..
Får bege mig att köpa balsamspray.. Någon typ som är lite extra bra?

EddaM
0

Oj jag köper alltid den gula klaskan hihihi =) Den funkar kanon på mina ialf=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Thiah]
0

Jag prövade det där med balsamspray i förrgår men jag tycker han är lika elektrisk idag igen. så man måste uppenbarligen sätta ganska ofta. Är det den torra luften inomhus som gör det? För då kanske man skulle kunna få lite fuktigare inomhus?

aborgatos
0

Börja med att kolla vad du har för mattor på golven.

När jag tog bort och bytte ut mina så försvann det statiska i kissarnas pälsar och dessutom kan jag numera dammsuga utan att riskera få stötar då jag tar i dammsugarröretSkrattande.

Spray i pälsen får kissarna när det är utställning, inte annars.

Lycka till !

Hälsningar Inger

David
0

#8. När jag flyttade här senast var jag noga att titta så att mattorna var antistatiska - lite dyrare men absolut så mycket bättre. Har upplevt att katterna är betydligt mindre statiska nu.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[Hilo]
0

Vi som inte har mattor eller fleecefiltar hemma då? Förvånad

Hyrrokkin
0

Golvvärme ger väldigt ofta statiska katter.

David
0

#10. Det var lite småskumt, körde ett bra tag utan mattor, men så köpte jag två specialmattor, främst för att skydda golvet vid skrivbordet (jobbar hemifrån), och vips så blev katterna mycket mindre statiska.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[Hilo]
0

#12 Okej, om man inte VILL ha en massa mattor då?..

#11 Har inte golvvärme heller..
Får försöka med balsamspray..