Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 710 ggr
Livsnjutarnas
0

Jag blir upprörd...(SAS)

Jag är så så arg just nu så jag kokar. Jag är helt emot vad smuggla runt med djur heter så det står härliga till. Jag har bestämt mig för att sälja tillbaka vår ena katt då hon inte trivs med våra barn och i ett livligt hem. Hennes uppfödare har hittat ett underbart hem som hon säkert kommer trivas i.

Allt bra så här långt.

Nu var det tänkt att vi skulle frakta henne med SAS från Strurup till Arlanda, men se det ville inte SAS. För vet ni hur dom gör? Man lämnar in sina djur i Malmö på SAS Cargo sen fraktar dom djuren till Kastrup (Köpenhamn i Danmark) och därifrån flyger djuren till Arlanda utrikes?

Jaha..ifrågasatte jag då. Måste dom inte ha vaccinerats mot Rabies då?

-Nej svarade SAS Cargo för då befinner katten sig på ingemansland. Vi gör så här dagligen. 

Men kära någon då..ska ni flyga i luften med katten till Danmark eller? Ska ni åka helikopter typ?

Dom kör alltså in katten med bil till Kastrup…då har ju katten befunnit sig i Danmark och måste då enligt lagen vaccineras innan införsel i Sverige igen.

SAS Cargo ville inte köpa mitt resonemang så jag ringde Jordbruksverket. Som själklart höllt med mig och sa att SAS inte får kringgå lagen så här.

Tänk er att ett sånt stort företag som SAS får missköta lagen så här? Är det bara jag som reagerar så starkt på detta? Jag tycker vi ska vara glada och värna om att lagen om smittskydd finns.

Karolina!

Mylingens
0

Jag förstår att du är upprörd, låter ju inte klokt. Mitt råd till dej är att du själv flyger med katten till Arlanda och tar katten som handbagage. Det blir mycket mer skonsamt för katten och även billigare. Man vill inte utstätta katten för en massa onödigt lidande så om man kan ha den som handbagage så är det bättre. Lycka till! //Kaisa

LittleL
0

Du gjorde rätt som reagerade. Och vad ska katten i Danmark och göra när den ska åt andra hållet inom landets gränser? /Sylvia

Uffe
0

Det har varit så i långa tider. Boxen plomberas och det räknas som katten är i transferland och då behövs inga vaccinationer och dylikt.

Livsnjutarnas
0

Javisst, buren plomberas, men jag anser ändå att den befunnit sig i Danmark. Eller räknas inte lagen om man åker i en bil?

Om plomberingen skulle gått av…sätts katten i karantän då? Nej jag tror nog jag gör som Kaisa sa och reser upp med henne själv. Mycket lättare och billigare.

Karolina!

Uffe
0

Innan man blir alldeles för upprörd så ska vi komma ihåg att vi har i dag landförbindelse med Danmark via bron.

Det finns djur som simmar över sundet vid den smalste delen vid Helsingborg.

Sen har vi fåglar, fladdermöss och annat som lätt flygvägen pendlar mellan Sverige och Danmark. En katt som sitter i en box löper nog ingen större risk att bli smittad av något.

Att den extraturen till Danmark är onödig är en annan femma

Uffe
0

Bteräffande lagen om man åker bil. Nej den gäller nog inte då under förutsättning att katten inte plockas ur boxen annat än på tillåtna ställen

Så har vi det i dag med travhästar, de får bara transporteras fram och tillbaka till travbanan och endast på banområdet plockas ur sina transporter

Livsnjutarnas
0

#5 Vad gäller naturens gång med fladdermöss, djur som simmar osv, kan du väl inte jämföra med detta? Det kan man inte göra något åt.

Tycker bara det är förj*vligt rent sagt att SAS kan göra som dom vill, medans vi andra inte ens får ha katten i en bil i Danmark.

Zygots
0

Men, eftersom din katt inte har kontakt med några andra djur och gör hela resan i en plomberad bur så tycker jag att det är helt ok. Då jag exporterat djur till länder som har stränga importreglar, tex, Japan, så görs resan på samma sätt, alltså med mellanlandning i Danmark och Japan ser detta som helt ok då våra djur inte är i kontakt med andra djur. Jag tycker tvärt om att detta är ganska bra och att man "lättar" lite på de ibland absurda regler som finns. Det är krångligt nog ändå, och som Uffe säger, alla andra djur som flyger, simmar och går över våra gränser,måste ju utgöra ett mycket större hot än det du beskriver.

Uffe
0

Det är inte fråga om att få göra vad man vill, det är den praxis som gäller, jag sa också att omvägen till Danmark var en annan femma

SirMaxwells
0

Ja jag håller med Uffe att omvägen via Danmark kan tyckas onödig men tydligen går det inga andra resor Sturup/Arlanda.

Boxen är inte plomberad när katten reser transit, jag har själv skickat ganska många katter från SAS Cargo i Malmö till Stavanger i Norge och dom reser alltid via kastrup, jag tycker det är ett bra sätt att låta katterna resa för personalen är underbar och dom som kör bilen är mycket måna om katten och kommer ofta och hälsar på katten när man skriver papperna. Jag har bara goda erfarenheter av denna resa för katterna.

/Lisbet

Livsnjutarnas
0

#10 Lisbet, tror du med god erfarenhet att jag kan skicka upp henne utan att oroa ihjäl mig här hemma? Jag är jättenervös över detta. Vill inte att hon ska kastas runt som en boll och bli livrädd.

Tack för alla svar och råd, men vill ändå påpeka att enligt Jordbruksverket jag pratade med så får det inte gå tillväga så här egentligen.

Karolina!

SirMaxwells
0

Karolina, jag hade inte varit orolig att skicka någon katt den vägen men självklart är det ju alltid bäst om man har möjlighet att resa med själv.

Tycker det är konstigt att jordbruksverket svarade dej så, att resa transit är ju inte samma sak som att köra själv, fast ibland undrar jag om myndigheterna verkligen vet vad dom pratar om, man får ofta olika svar från olika människor.

Reser katten transit så räknas inte danmark, kattens resa är Malmö-Stockholm även om den i verkligheten är i danmark ocksåFundersam känns som det blir svårare ju mer jag försöker förklara..

Hoppas resan går bra oavsett vilken väg du

bestämmer dej förGlad

/Lisbet

Humletassens
0

#11 Känner du ingen tonåring som du kan skicka upp med katten, det blir billigare  och dessutom slipper du omvägen till Danmark.

Vi hämta hem en av våra miar från Umeå, efter kollat många olika alternativ så var det billigast att skicka vår katt vakt. Så hon flög upp, hemta misen och flög hem igen.

Frej
0

Flyg med henne själv, om du kan. Det har hänt misstag med djur som åkt ensamma, vägen om Danmark. Även om det var väldigt längesen.   En hund bl.a. blev vid omlastningen stående kvar ute, då var det varm sommar och hunden, om jag inte minns fel dog i värmen.  En annan hund blev satt på fel flyg och hamnade i ett helt annat land. Detta skedde just i Danmark.  Nu kanske man inte ska vara misstänksam, men det gäller ju ens små älsklingar ändå.