Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 786 ggr
LittleL
0

Svansknick

Jag har fått lära mig och jag tolkar Sveraks stadgar så när det gäller en katt med svandefekt:

att en katt med en svansdefekt t ex svansknick, inte är berättigad till certifikat om den är fertil. Ska den tävla efter 10 månaders ålder så ska den vara kastrerad. Och om den är under 10 månader så ska domaren bortse ifrån knicken.

Men nu har jag hört talas om katter som trots att dom är under 10 månader ändå blivit diskvalificerade. Vad kan detta bero på? Är det någon som vet mer om detta? Eller kanske har erfarenhet av detta? Vore jättetacksam för mer information. /Sylvia

EddaM
0

Min unga hane (7mån) har en liten knick och jag hoppas verkligen att domaren bortser från den. Skall kastrera honom i mars innan han går upp i vuxen.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Seerath
0

Det har väl dykt upp en ny regel som gör att en katt med knick (/andra defekter) som tävlar i kl 11 eller 12 inte kan bli biv eller nom längre?

Eller tänkte du att katten inte ens blir ex? Jag har varit med om en katt som blev mb pga defekter, domaren tyckte att det var fel att katten kunde bli ex 1 som liten men inte ens ta cert som fertil vuxen och valde därför att ge ett mb.

LittleL
0

#2 Nej, jag har hört talas om en katt som var under 10 månader som helt enkelt blev diskad och fick gå därifrån. Verkar superkonstigt, tycker jag.

guldparlans
0

Jaa S*Guldpärlans Kuvo blev diskad av domaren (Flavia) pga att domaren hittade en svansknick på hans svans och hon tyckte att katten kunde komma tillbaka när katten var kastrat och fyllda 10 månader..

Katten var vid tillfället drygt 4 månader gammal..

Juliette-
0

#4 Fast de är ju sjukt ska man inte få ställa en kattunge för den har knick.. idiot till domare.. de är ju bra träning tills de blir 10mån om inte annat. Sen tycker jag självklart inte de ska ha cert som fertil men innan hmm..

Å jag är ju en sån som anser man inte ska kastrera hur tidigt som helst heller.. verkar dom domaren var tvärtemot och gärna hade sätt att den där 4månaders redan var de :S usch

Eithels
0

#2 Jag har aldrig hört om en sådan regel… Är den ny från i år (2007)?

rockringen
0

Hej, förmodligen beror det på att Italiens motion om knickar gick igenom. Personligen tolkar jag det som att de kan ge katterna excellent, men ej BIV eller NOM. Läs mer på

http://www.fifeweb.org/wp/events/evnt_ga_res_2006_04.html#itAssociazione Nazionale Felina Italiana-ANFI (IT)

Texten lyder

Proposal 1 - Change of the FIFe Show Rules, TITLE 3.10.a : Faults excluding the Certificate

Our proposed change is:

a. any tail deformity - precludes certificates and any qualification higher than excellant = 88>92 points (except for neuters and bob tailed breeds).

Fairyhearts
0

#7 Så har jag också tolkat det. Att man inte kan komma upp i poäng för BIV eller NOM längre med svansknick.
På ett sätt kanske det är riktigt eftersom det räknas som en defekt. Man kan ju få ex1 i alla fall.
/Marie

Seerath
0

#6 mm, läste om det tidigare

rockringen
0

Jag kan tänka mig att en del domare ger mb eller diskvalifierar kattungarna för att de vill markera att katten har ett fel. Den kan ju få excellent som junior en lördag och gå upp på söndagen och få excellent med draget cert. Resultatmässigt så får ju katten ett bättre resultat på lördagen, trots att den har samma fel. Man kan alltså markera ett svansfel genom att dra certet på en vuxen, men man kan inte markera (med resultatet) en svansknick på en kattunge, vilket kan skicka lite fel signaler

guldparlans
0

Japp det var väl det som hände Kuvo när de hittade knicken på honom.. Hon diskade honom och välkomnade tillbaka honom som kastrat i grupp 10.. Andra gången han ställdes så fick han sitt ex1 men fick inte gå vidare till nom/biv utagningen…

Kanske handlar domarna inte riktigt lika när det gäller svansknick??

//Maria

Fairyhearts
0

#11 Nej förmodligen inte och det är ju lite trist.
Men det blir kanske mer lika och enklare nu med den ny regeln. Man kan ju hoppas det.

/Marie

rockringen
0

Som alltid då Skrattande fast skillnaden är att nu ska de inte ge dem biv eller nominering om de hittar en knick, förr kunde de både få biv, nom och vinna en panel.

guldparlans
0

Men som kastrat kan väl katten få både biv och bli nom och vinna i panel eller det är helt kört för alla katter med knick trotts att de är kastrerade??

//Maria

EddaM
0

Nej som kastrater skall de kunna få cert, biv och nom.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Fairyhearts
0

#14 Om du läser citatet från rockringens svar #7 så ser du det själv, där är text är uttaget från regeln. Flört

/Marie

guldparlans
0

Ok… Jag har ingen katt med svansknick men dock lite nyfiken baraGenerad

Tack Edda för svaretSkrattande

//Maria

guldparlans
0

#16 Tack nu vet jagSkrattande

//Maria