Föna katt..
Hejsan!
Någon som har bra tips för att föna katt för första gången?
Tänkte jag skulle prova.. Men vill ha lite tips innan..
Tacksam för svar!
/Michaela

Ta det mycket försiktigt. Jag brukar linda in katterna i varma handdukar och torka dem så mycket som möjligt. Sitta en stund och låta katten hämta sig efter badet. Sedan har jag en hårtork som inte låter allt för högt. Jag sätter på den en bit ifrån katten och den ligger fortfarande och myser inlindad handduken i mitt knä… sedan försiktigt öppnar jag handduken och försiktigt blåser jag bak till på ryggen och sedan jobbar jag försiktigt igenom hela katten. Oftast går det bra… jag har nog bara träffat på en katt (inte min egen) som blev heltokig… så hon fick självtorka.
Lycka till… sedan ett tips. Bada och föntorka i så tidig ålder som möjligt, innan de blir könsmogna, ta badet som en socialträning. Det dyker alltid upp någon situation då katten måste badas.
//Kristin
Vi kör med en oscillerande, rör sig från sida till sida, värmefläkt.Tystgående och med olika värmelägen. Funkar bra, även om katten inte tycker om hårtorkar.
Vi kör också med varma handdukar och lite mys innan!!
Tack för era svar.. Hon brukar inte vara rädd för ljudet om det får låta ett tag.. Var med när "gammelhusse" renoverade badrum och använde typ slagborr.. Och den låter om man säger så.. Men jag ska klippa lite klor innan och ta det varsamt!